De bouwsector bereidt zich voor op een stevige digitaliseringsgolf, waarbij Aertssen Group het voortouw neemt. Dit doen ze met de onafhankelijke spin-off Smartyard. “Ons revolutionair platform ontzorgt bedrijven bij het huren en verhuren van zware bouwmachines door vraag en aanbod te connecteren op een intelligente wijze. Het is een product van de sector, maar vooral vóór de sector”, vertelt het team achter Smartyard, dat zich klaarmaakt voor de lancering tijdens de bouwbeurs Matexpo volgende week.
“We zijn allemaal verslaafd geworden aan het gebruiksgemak van e-commerce”, begint Yannick Renier, CEO van Smartyard. “In de bouwsector neemt het huren van een zware machine, vaak per telefoon, vandaag echter nog tot een uur in beslag. Bovendien gaat dit proces gepaard met stress, fouten en misverstanden. Dit kan veel eenvoudiger met de digitale technologie die we anno 2019 voorhanden hebben.”
“Met Smartyard loodsen we de bouwsector het digitale tijdperk in.” – Yannick Renier, CEO van Smartyard
Aertssen Group, door EY, De Tijd en BNP Paribas Fortis genomineerd als Onderneming Van Het Jaar 2019, wil met Smartyard bouw- en verhuurbedrijven volledig ontzorgen en laten proeven van de voordelen die digitalisatie met zich meebrengt. “Dat kan alleen door de e-commerce-ervaring naar de bouwsector en de industrie te brengen, en dat is precies wat we met Smartyard doen”, vult de CEO aan.
“Het inhuren van onder meer extra bulldozers, graafkranen, vrachtwagens en hoogwerkers gebeurde bij Aannemingsbedrijf Aertssen tot voor kort telefonisch. Een innovatiecampagne in het bedrijf in 2018 bevestigde ons vermoeden dat dit huurproces veel eenvoudiger en efficiënter kon. Het afgelopen jaar gingen we hiermee aan de slag, in co-creatie met een aantal bouw- en verhuurbedrijven.”
Smartyard werd gecreëerd op hun maat. Een bouwbedrijf dat een machine wil inhuren beantwoordt enkele vragen, geeft de exacte plaats van levering op de werf aan en verstuurt de aanvraag. Het algoritme van Smartyard bezorgt deze gegevens aan relevante en gescreende verhuurbedrijven. Die creëren vervolgens offertes op maat, waaruit de huurder kan kiezen. Het platform werd daarnaast voorzien van een chat- en reviewfunctie en zal de komende maanden nog fors uitbreiden.
De eerste resultaten zijn alvast uitstekend: de verschillende gebruikers van het digitale platform boeken gemiddeld 75% tijdswinst en ervaren 55% minder fouten bij het (ver)huren van een machine.
“Smartyard heeft dus zélf geen zware machines, maar connecteert vraag en aanbod. Zo ontzorgen we huurders en verhuurders op een duurzame en innovatieve manier”, verduidelijkt Yannick Renier. “Vandaag kunnen al duizenden tuigen gehuurd worden via Smartyard. Na een jaar intensief ontwikkelen, testen en bijsturen is Smartyard klaar voor lancering.” Dat doet de start-up volgende week op Matexpo, de grootste beurs voor bouwmaterieel in ons land.
“Smartyard is in polepositie om een echte game changer voor de bouwsector te worden”, stelt Omar Mohout, onafhankelijk expert en start-upspecialist. Het team van de spin-off is dan ook ambitieus. “Smartyard krijgt iedere twee weken een nieuwe release. We beogen eveneens de deeleconomie in de bouwsector te stimuleren.
Tenslotte plannen we om voor onze klanten bijkomend waarde te creëren door de data die we verzamelen gestructureerd terug te bezorgen (a.d.h.v. business intelligence). Deze data zal toelaten om meer marktinzicht te bekomen, waardoor onder meer gefundeerde investeringsbeslissingen kunnen genomen worden.”, besluit Yannick Renier.