De bouwsector, die lange tijd achterliep op het gebied van digi-talisering, staat nu aan de vooravond van een grote transformatie. Vertuoza, een belangrijke speler op het gebied van softwareoplossingen voor projectbe-heer in de bouw, kondigt de stapsgewijze integratie van artificiële intelligentie (AI) in zijn oplossing aan, te beginnen met de slimme offertecreatie. Dit initiatief speelt in op de behoeften van KMO’s in de sector die hun efficiëntie willen verbeteren, kosten willen verlagen en hun processen willen vereenvoudigen door middel van digitalisering. Uit een onderzoek onder 15.000 bouwbedrijven in de Benelux met 1 tot 50 medewerkers, goed voor 95% van de markt, blijkt een duidelijke interesse in digitalisering.
• 52% van de ondervraagde bedrijven hebben een gepersonaliseerde demonstratie bijgewoond om digitaliseringsoplossingen te verkennen
• 20% van deze bedrijven zijn gestart met een daad-werkelijk digitaliseringsproces
• 91% van de gedigitaliseerde bedrijven hebben in de maanden daarna significante verbeteringen op-gemerkt
Veel bedrijven ondervinden echter moeilijkheden om snel resultaten te behalen, wat de adoptie van nieuwe technologieën vertraagt. Verschillende spelers, waa-ronder Vertuoza, werken eraan om deze obstakels weg te nemen door efficiëntere en toegankelijkere tools aan te bieden.
Uit een onderzoek van Vertuoza onder 15.070 bedri-jven blijkt dat 7.806 bedrijven een gepersonaliseerde demonstratie hebben bijgewoond om oplossingen tot digitalisering te verkennen. Van deze bedrijven zijn 3.054 gestart met een digitaliseringsproces met een oplossing die specifiek is afgestemd op hun behoeften. Bedrijven die een digitale oplossing hebben ingevoerd, zagen significante resultaten binnen verschillende termijnen: 20% van de bedrijven merkte verbeteringen op binnen 30 dagen, 30% binnen 90 dagen, en 41% binnen 180 dagen. Toch stopte 9% van de bedrijven met het proces vanwege te trage resultaten.
Antoni Di Filippo, CEO van Vertuoza, verklaart: “In het licht van deze uitdagingen onderzoeken we actief de integratie van AI om digitaliseringsprocessen te versnellen. De eerste ronde van feedback toont aan dat de nieuwe functies de onboarding-tijd met 37% verkorten, wat een belangrijke stap is naar een effectievere adoptie van digitale oplossingen in de sector.”
De creatie van offertes en het beheer van bijkomende kosten zijn de eerste modules die profiteren van deze technologie binnen de software van Vertuoza. AI verkort aanzienlijk de tijd die nodig is om offertes te maken, een taak die vaak tijdrovend is voor bouwondernemers. Dankzij spraakgestuurde opdrachten kan de professional nu de tijdens een werfbezoek verzamelde informatie dicteren en automatisch een nauwkeurige offerte ontvangen in slechts 30 seconden, met de mogelijkheid om deze aan te passen.
Hoewel spraakgestuurde offertecreatie een grote stap vooruit is, is dit slechts het begin van de integratie van artificiële intelligentie (AI) in het beheer van bouwprojecten. In de komende 12 maanden plant Vertuoza de uitbreiding van deze technologie naar andere kritieke processen, zoals werfopvolging, automatische rapportgeneratie en resourceplanning.
Antoni Di Filippo voegt toe: “Ons doel is om deze tools toegankelijk te maken voor alle bedrijven, groot en klein, om de digitale transformatie van de bouwsector te ondersteunen. Door de adoptie van innovatieve oplossingen te vergemakkelijken, helpen we ondernemers hun productiviteit te verbeteren en hun interne processen te vereenvoudigen. Hierdoor kunnen zij zich richten op strategische aspecten van hun werk, zoals teambeheer, klantrelaties en bedrijfsontwikkeling.”