Netbeheerders hebben soms weken of maanden nodig om een ordentelijke bouwaansluiting te realiseren. Of soms is het zelfs helemaal niet mogelijk om voldoende vermogen te voorzien. Batterijsystemen kunnen hier een oplossing voor zijn. Het bedrijf Neargrid specialiseert zich in het ontwikkelen van deze systemen, initieel speciaal ontworpen voor gebruik samen met torenkranen. Maar het Lokerse bedrijf gaat binnenkort breder te werk …
Torenkranen zijn essentieel voor grootschalige bouwprojecten. Ze kennen echter één groot nadeel: tijdens intensieve hijsmomenten is er een korte, maar significante piek in stroomverbruik. Dit vereist normaal gesproken een stevige aansluiting op het elektriciteitsnet, wat leidt tot lange wachttijden voor installatie. In gebieden met netcongestie kan zo’n zware aansluiting soms zelfs onmogelijk zijn, terwijl het gemiddelde verbruik van een torenkraan over de hele dag genomen relatief laag is. Batterijsystemen bieden in dit scenario een uitweg door gedurende de dag op te laden en de pieken in stroomverbruik op te vangen, een proces dat ook bekend staat als peakshaving.
Neargrid is fabrikant, productontwikkelaar en dienstverlener die zich voornamelijk toespitst op batterijsystemen en toebehoren die specifiek worden ingezet op ‘verticale’ bouwplaatsen. Werven met een of meerdere torenkranen, dus.
Gil De Backer, business development manager Neargrid: “Hoe wij het zien is dat elke werf een zeer tijdelijke situatie is. Waar gebruikelijk een kortstondige vraag naar energie/vermogen/stroom is. We merken bovendien dat op die locaties niet zelden het distributienet niet in staat is om aan die specifieke en ad hoc vraag tegemoet te komen. Die ‘mismatch’ lossen we op met onze batterijsystemen. We hebben in een paar jaar enkele systemen ontwikkeld die we bijna op maat kunnen inzetten, per werf. We combineren dat bovendien met een ver doorgedreven service/ dienstverlening.”
“Bij Neargrid zijn we namelijk zeer hard gefocust op toepassingen. We kennen onze klant door en door en weten wat de noden en uitdagingen zijn. Gebruikelijk is de aannemer bezig met ontelbare andere werkzaamheden en heeft niet de gespecialiseerde kennis die nodig is om zo’n batterijsystemen op zo’n efficiënt én effectief mogelijke manier te implementeren.”
“Onze batterijtechnologie zorgt niet alleen voor de opvang van de grote piekaanvragen naar vermogen, maar is ook bedrijfszeker én economisch interessant”, gaat Gil verder. “Het alternatief is tegenwoordig namelijk nog steeds de dieselgenerator, die continu staat te draaien tijdens de volledige werkdag.”
“In de meeste gevallen kunnen we perfect weg met een simpele laagspanningsaansluiting. Als dat niet volstaat, of als dit niet aanwezig is, dan werken we in combinatie met een dieselgenerator. Want sommige mensen durven wel al eens vergeten dat batterijen geen energie generen, maar enkel opslaan. Het grote verschil is dat ons systeem een actieve dieselsturing heeft. Zo draait die generator optimaal. Enkel wanneer de batterij extra opslag van energie nodig heeft. We hebben onze systemen niet ‘multipurpose’ ontwikkeld, maar toegespitst op hetgeen waarvoor ze ingezet worden. Op die manier kan je heel concurrentieel op de markt komen met adequate oplossingen.”
“Vandaag lanceren we tevens een eerste product dat – wat ons betreft – een ideale oplossing is voor horizontale werven. Want waar je bij verticale werven vooral kortstondig hoog piekvermogen nodig hebt, en voor de rest vrij weinig, heeft een horizontale werf (wegenbouw, infra, …) volledig andere stroom-specificaties nodig. Bovenop het feit dat er zeer veel ‘off-grid’ wordt gewerkt, wegens geen aansluiting voorhanden op de bouwlocatie. Naast batterijsystemen bieden we voor de bouwplaats bovendien mobiele laadoplossingen om tegemoet te komen aan de stijgende vraag naar elektrisch laden van voertuigen en ander geëlektrificeerd rollend materieel.”