Het zal nog wel even duren eer de Antwerpse mobiliteitsproblemen van de baan zijn, maar stilaan komt er toch schot in de zaak. De oplossing bestaat uit een complex van nieuwe werken en hopelijk ook nieuwe attitudes. Bij die nieuwe werken hoort tevens de bouw van een aantal parkeergebouwen langs de rand van de kernstad. De Vlaamse overheid investeert in dit alles samen ongeveer 4 miljard euro.
Wat eveneens zal verdwijnen, is de chauvinistische uitdrukking ‘Antwerpen is ’t stad en de rest is parking’. De nieuwe parkeergebouwen zullen immers op Antwerps grondgebied staan. Dezer dagen start aannemer Antwerpse Bouwwerken met de realisatie van het parkeergebouw in het noorden van de wijk Luchtbal. Vanaf midden 2020 zullen weggebruikers er hun wagen kunnen parkeren en kunnen ze er overstappen op openbaar vervoer, deelwagens en deelfietsen. Fietsers kunnen er gebruikmaken van de overdekte fietsenstalling met 440 plaatsen.
De nieuwe P+R komt in het noorden van Luchtbal, tussen de Noorderlaan en de A12, binnen de keerlus van de tram. Het gebouw telt zeven verdiepingen, goed voor 1.700 autoparkeerplaatsen. P&R Luchtbal is na P&R Linkeroever het tweede Antwerpse P&R-gebouw dat in de steigers staat. De komende
jaren volgen nog meer P&R-constructies. Op bepaalde plaatsen worden nieuwe
parkeergebouwen geplaatst, elders worden bestaande P&R’s uitgebreid. De eerstvolgende P&R in de pijplijn is een nieuw gebouw op de bestaande P&R-site in Merksem. Op de uitbreiding van de bestaande P&R naast de oprit van de E34/E313 in Wommelgem en op een P&R langs de Noordersingel is het nog wat langer wachten.
Het ontwerp van de gebouwen gaat uit van een algemeen concept met een specifieke huisstijl, die ontworpen is door HUB. “Deze zorgt voor herkenbaarheid en geeft de gebouwen hun comfort en kwaliteit”, zegt architect Alain De Backer van Arteum Architects, dat instaat voor de werfopvolging. “Alle nieuwe parkeergebouwen langs de stadsrand krijgen dezelfde look-and-feel. Dit maakt dat ze zullen uitgroeien tot duidelijke herkenningspunten.”
“De parkeergebouwen hebben een open structuur en extra verdiepingshoogte”, vertelt architect David Matthyssen van HUB. “Dit bevordert de daglichtinval en het contact met de omgeving.” De P&R-gebouwen worden opgetrokken in een combinatie van betonnen vloerplaten en betonnen prefabkolommen met gelamelleerde houten balken. “Deze combinatie is erg ongebruikelijk”, stelt Alain De Backer. “Het is op mondiaal niveau zelfs de allereerste keer dat ze op een dergelijke schaal wordt toegepast. Studiebureau Sweco, dat de studies voor stabiliteit en technieken uitvoert, heeft het concept voor deze gebouwen op punt gesteld. Deze bijzondere combinatie geeft ze een hedendaagse uit-straling en vermijdt ook dat ze, zoals heel wat traditionele parkeergebouwen, een grauw uitzicht krijgen.”
Het parkeergebouw op Linkeroever telt zes niveaus en biedt plaats aan 1.500 wagens, waarvan 150 plaatsen met een e-oplaadpunt, vijftien deelauto’s, 150 fietsen en dertig deelfietsen. Het is mogelijk om het aantal oplaadpunten op te trekken tot 750.
De Havanasite is het eindpunt van de nieuwe tramlijn Noorderlaan. Aan deze eindhalte komt een Park & Ride met twee parkeergebouwen voor in totaal 1.800 wagens. Een deel hiervan zal dienstdoen als parking van de toekomstige detailhandel.
Het parkeergebouw op de P&R aan de Keizershoek in Merksem zal plaats bieden aan 680 wagens. Deze P&R-voorzieningen moeten een vlotte aansluiting met het openbaar vervoer garanderen voor al wie van de E19-afrit Kleine Bareel komt.