Op 19 mei werd in Anderlecht een nieuwe transitparking met vijf verdiepingen ingehuldigd, de eerste in een hele reeks multimodale knooppunten die moeten bijdragen tot de decongestie van onze hoofdstad. De nieuwe parking biedt plaats aan 1.200 wagens, 150 motorfietsen of deelauto’s en 270 fietsen. Gezien zijn bevoorrechte ligging langs en visibiliteit vanaf de Westelijke ring, is de nieuwe P+R zeer vlot toegankelijk. Ook de onmiddellijke nabijheid van metrostation CERIA, een fietsroute, twee campussen voor hoger onderwijs en grootschalige commerciële sites is een bijzondere troef.
P+R Ceria – Coovi heeft een totaaloppervlakte van 30.000 m² en resulteert uit een Design-Build-Finance-opdracht van Brussel Mobiliteit, die in 2016 werd binnengehaald door Willemen Groep. Willemen trad op als bouwheer en stelde een bouwteam samen met de architecten van DDS+, Franki (hoofdaannemer), Arcadis (studiebureau stabiliteit en technieken) en Avantgarden (omgevingsinrichting). Frédérique Mawet, Project Manager bij Arcadis: “We hebben echt in teamverband geopereerd. De voornaamste uitdaging was niet alleen het kostenplaatje, maar ook de functionaliteit van de parking.”
De site bezit enkele bijzondere eigenschappen die niet zonder gevolg bleven, met name op het vlak van stabiliteit. Zo gaf het hellende terrein aanleiding tot de realisatie van een lichtjes oplopende parking omdat het onmogelijk was om een gedeelte in te graven zonder de kwalificatie van ‘open parking’ te verliezen. Vermits de deels uitkragende toegangshelling van de parking zich lager bevindt dan de aansluiting van de aanpalende weg op de ring, moesten er aan die zijde enkele specifieke verstevigingen en grondwerken gebeuren. Bovendien rust het gebouw op palen door de beperkte draagkracht van de bodem. Tot slot zijn er tijdens de grondwerken enkele voorzorgsmaatregelen genomen om clashes met een nabijgelegen gasleiding van Fluxys te vermijden, meer bepaald voor het talud en de grondkering tussen de Brico-vestiging en het parkeergebouw.
De bovengrondse parking werd casco opgeleverd (gevel, structuur, bewegwijzering op de vloer …). De verdere uitrusting (systeem voor het tellen van de plaatsen, toegangscontrole, signalisatie …) en de exploitatie kader(d)en in een andere aanbesteding.
Daar waar de volledige oppervlakte van het perceel voorheen ingenomen werd door een openluchtparking van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, pronkt vandaag een visueel attractief geheel met een beperkte footprint. Didier Peremans, project-architect bij DDS+: “We wilden de parking een aantrekkelijk karakter geven. Het mocht dus zeker geen traditionele ‘doos’ worden. Alles vertrekt vanuit de diagonaal, met V-kolommen op de lagere niveaus die de typische verticaliteit van dit soort gebouwen doorbreekt. De diagonale lijnen zetten zich door op de bovenliggende verdiepingen dankzij een gevel in strekmetaal, die het toegankelijke imago van de P+R bevordert.” Doordat er met twee metalen mazen gewerkt is, ontstaat er een spel van licht en reflectie dat het geheel een esthetische dimensie geeft. Het specifieke kleurgebruik aan de binnenzijde maakt dat de verdiepingen intuïtief van elkaar te onderscheiden zijn en dat de signalisatie eenvoudig kon blijven.
Didier Peremans: “We hebben voor het DDS+-team een projectbezoek georganiseerd. Iedereen was verrast door de helderheid, de lichtinval en de aangename look-and-feel van de parking. Binnenin valt op dat er erg weinig kolommen gebruikt zijn, wat een verbazend groot ruimtegevoel creëert. En ‘s nachts maakt de gevelverlichting het parkeer-gebouw extra zichtbaar.”
Het strekmetaal vervult eveneens een functionele rol, in die zin dat het natuurlijke ventilatie toelaat en meteen ook als borstwering en anti-inbraakmechanisme fungeert. “Het moest een relatief gesloten gevel worden om de indruk te wekken dat je je in een gebouw bevindt, maar anderzijds moest hij ook voldoende ‘doorlatend’ zijn om een vorm van natuurlijke ventilatie te genereren die aan de normen van de brandweer voldoet. Vermits het gebouw iets breder is dan 60 meter, was er ondanks alles een reglementaire afwijking nodig om sprinkler- en RWA-installaties te vermijden.”
De kracht van het project schuilt in de leesbaarheid van de ruimtes, waardoor het gebouw geschikt is voor alle gebruikers. Het vermijdt conflicten tussen de verschillende gebruikersstromen en optimaliseert de interne circulatie van de parking. Er is een duidelijk onderscheid gemaakt tussen de de zone voor private wagens op de verdiepingen en de multimodale zone op het gelijkvloers die bestemd is voor motorfietsen,
fietsen en wagens die op alternatieve en/of duurzame wijze gebruikt worden (carpooling, deelwagens, elektrische voertuigen …). Om de parking gebruiksvriendelijk te maken voor iedereen, is er heel wat aandacht besteed aan de toegankelijkheid voor mindervaliden. Niet alleen het gedeelte voor de wagens is beveiligd, maar ook de helft van de fietsenstallingen (met name via een omheining met toegangscontrole).
De beperkte footprint van het gebouw maakte het mogelijk om de doorlaatbaarheid van de
bodem te bevorderen en de visuele impact vanaf de Bergensesteenweg te reduceren. De resterende
vrije ruimte is ingericht als groen landschapsgebied. De ruimte tussen de parkeergarage en de metro is gevrijwaard van gemotoriseerd verkeer en fungeert als een plein voor voetgangers en fietsers dat plaats kan bieden aan een of twee kleine handelszaken zoals een boeken-winkel of een fietspunt, aangepast aan het pendelverkeer, om de gezelligheid te bevorderen en een vorm van sociale controle te creëren.
De vegetatie is niet over het hoofd gezien. Een nieuw groen talud doet dienst als akoestisch scherm en limiteert de geluidshinder vanaf de ring. Bomen en planten dragen bij tot de verfraaiing van de site en zuiveren de lucht. Het gros van het regenwater infiltreert rechtstreeks op de site dankzij de aanwezigheid van een wadi. De daken zijn niet beplant om de mogelijkheden tot uitbreiding in de hoogte (inclusief de plaatsing van fotovoltaïsche panelen of kleine windmolens) open te houden.