Sinds de start van vorig voetbalseizoen kunnen de supporters van KV Mechelen plaatsnemen in een gloednieuwe hoofdtribune. De theoretische vakkundigheid, technische capaciteiten en efficiëntie van stabiliteitsbureau Stabilogics droegen bij tot dit sterk staaltje structurele architectuur.
Er is enorm veel aandacht besteed aan de detaillering en uitvoering van de nieuwe hoofdtribune in het Mechelse AFAS Stadion. En terecht, want aangezien het de volledige constructie draagt, is het structurele werk het allerbelangrijkste element voor de stabiliteit van het geheel. “In maart 2018 zijn we begonnen met de studiewerken”, vertelt Eddy Hermans, ingenieur en bedrijfsleider van Stabilogcs. “De eerste afbraakwerken konden pas opgestart worden na de laatste speeldag van het seizoen 2017-2018 (half april). Dat heeft gezien de ondergrond en de grote funderingen van het bestaande complex iets langer geduurd dan oorspronkelijk voorzien was. De nieuwe constructie bestaat uit een geprefabriceerde betonnen skeletstructuur met drie kernen, waar de liften en trappen in verwerkt zijn. Die uitgekiende structuur zorgde mee voor een snelle montage.”
“De grote uitdaging bestond erin het globale evenwicht optimaal te garanderen. Dankzij de drie kernen hebben we dit vraagstuk redelijk snel kunnen oplossen. De vloerplaten werken als stabiliteitsschijven en verdelen de krachten naar de kernen. Vermits het een relatief lange constructie is, waren er dilatatievoegen nodig, zodat ze kan uitzetten bij temperatuurschommelingen. Om die verbindingen te garanderen, hebben we gewerkt met zogenaamde ‘deuvels’. Op die manier worden de krachten efficiënt overgedragen en kan de constructie bewegen in functie van de dilatatie.”
Ook de uitwerking van de dakstructuur bleek letterlijk en figuurlijk een evenwichtsoefening. Daarbij moest Stabilogics rekening houden met de windkrachten, en dat zowel in op- als neerwaartse zin. De realisatie van de stalen draagstructuur van de overkraging was evenmin een routineopdracht. Geen enkele spant is even hoog of even lang. “Dat maakte dat we de mogelijke belasting voor elk element afzonderlijk moesten berekenen. Die belasting kan door het spel van wind en winterse neerslag vrij hoog uitvallen, vermits de luifel enkel aan de achterkant van de tribune gedragen wordt. Daar is hij ingeklemd op de betonnen kolommen en de kolom op één as verder.”
Ook op logistiek vlak was het project geen evidentie. Eddy Hermans: “Voor de opbouw hebben we met drie torenkranen gewerkt. We hadden jammer genoeg weinig ruimte voor de voormontage. Bij de uitvoering van de twee vorige fases – in 2015 en in 2016 – hadden we iets meer plaats ter beschikking. Nu was deze bijna onbestaande, wat maakte dat alles rechtstreeks van de trailer op de werf geplaatst moest worden. Er was nagenoeg geen stockagemogelijkheid. Gelukkig hebben we alles tot een goed einde kunnen brengen.”