Dankzij een grootschalige herbestemming krijgt het statige Gare Maritime-complex op de Brusselse Tour & Taxis-site binnenkort opnieuw de grandeur van weleer. Een van de vele unieke eigenschappen van het project is de maatwerkoplossing voor de regenwaterbuffering en -stockage, die gegarandeerd wordt door ondergrondse tanks met een totale opslagcapaciteit van 1.382 m³.
Ooit was Gare Maritime een belangrijk knooppunt voor de internationale handel, met naast verschillende treinsporen ook verschepingskaaien, depots en een douanekantoor. Na het stopzetten van de economische activiteiten vielen de statige overkappingen in staal en glas, de houten dakpartij en de indrukwekkende steunpilaren in art-nouveaustijl ten prooi aan verloedering. Gelukkig pikte projectontwikkelaar Extensa de draad opnieuw op en wordt het oude stationsgebouw deze dagen omgetoverd tot een overdekt stadsdeel van 40.000 m² met winkels, horecafaciliteiten, showrooms en kantoren. Onze hoofdstad krijgt er in de nabije toekomst dus opnieuw een heuse publiekstrekker bij.
Maatwerkoplossing voor regenwater
Waterafvoer is een van de vele belangrijke aandachtspunten in het nieuwe Gare Maritime. Deschacht stond in voor de studie en het ontwerp van het rioleringstraject, dat uit PP-volwand- en PP-Ribwall-buizen, MDPE-putten en PP-putten bestaat. Voorts werkte het ook een unieke maatoplossing voor de buffering en stockage van het regenwater uit. Hiervoor werden onder het maaiveld 440 lm gegalvaniseerde, gegolfde stalen Tubao-tanks geplaatst, met een diameter van 2 meter en een totale opslagcapaciteit van 1.382 m². De tanks zijn toegankelijk via vijf mangaten per 20 meter. Een cruciale troef van dit systeem is de snelle installatie, die amper vier werkdagen in beslag nam.