Met elk welgeteld 25 verdiepingen en in totaal een tweehonderdtal exclusieve appartementen zullen de Ensor Towers op de Oosteroever in Oostende binnenkort bij de hoogste wolkenkrabbers van de stad horen. Maar wie een toren van 25 verdiepingen wil bouwen, kan weleens voor logistieke problemen komen te staan bij het transport van mensen en materiaal naar de juiste etage. Slimme, snelle en ruime bouwliften zijn dan zo goed als onmisbaar.
“Het is de eerste keer dat we woontorens van deze hoogte bouwen”, vertelt Marie Van der Meeren, projectleider bij projectontwikkelaar Versluys Groep. “Maar het is ook zeker niet de laatste keer: in de toekomst willen we meer inzetten op dergelijke projecten. Gezien de bouwtijd van zo’n toren leek het ons dan ook een goede investering om liften en hefsteigers aan te schaffen bij Alimak, die ons zouden toelaten om de werken snel en veilig uit te voeren.”
Alimak, fabrikant van verticale transportsystemen, raadde Versluys Groep een duo van een goederenlift en een personenlift aan. Johan Janssen, senior account manager bij Alimak: “Uniek aan onze werkwijze is dat we twee verschillende bouwliften op één enkele mast kunnen aansluiten, die onafhankelijk van elkaar bediend kunnen worden. Daardoor nemen de liften heel weinig plaats in. Voor de bouw van de Ensor Towers maakt Versluys Groep gebruik van onze SCANDO450, een gesloten personenlift waarmee je ook materiaal kan transporteren, en de TPM1300, een open goederenlift met een oversized cabine.”
Beide liften zijn gemaakt om logistieke problemen op de werf te vermijden en de bouwtijd zo aanzienlijk te beperken: “Met een cabinelengte van 3,2 meter kan de TPM1300 materialen als gyprocwanden makkelijk op ‘verdieping-hoogte’, zijnde van bodem tot plafond, naar boven brengen. Bovendien kunnen we extra zijdes aan de cabine bevestigen, zonder dat de prestaties van de lift daaronder zullen lijden. Daarnaast is zowel de personen- als goederenlift uitgerust met een frequentieregelaar, wat betekent dat de lift heel soepel start en stopt, en exact tot op de millimeter halt houdt op de juiste verdieping. Ja, zelfs met een lading van een paar duizend kilo.”
“Onze liften hebben een erg veilige reputatie, met dank aan het dubbele veiligheidssysteem. In de jaren 60 begon de aandacht voor veiligheid in de bouwsector toe te nemen, en dat is bij Alimak nog steeds iets waar we sterk op inzetten: elk van onze liften beschikt over twee motoren en een valrem die erover waakt dat de lift maximum 1,5 meter naar beneden kan zakken. Bovendien zijn de liften nu ook computergestuurd, waardoor je op elk moment de hele geschiedenis van de lift kan opvragen en op tijd kan ingrijpen bij eventuele problemen”, aldus Johan Janssen.
Naast bouwliften kocht Versluys Groep ook een aantal hefsteigers aan bij Alimak. Marie Van der Meeren: “Voor ons was het belangrijk dat we voor de gevelafwerking van de torens makkelijk op verschillende hoogtes zouden kunnen werken. Met de modulaire hefsteigers van Alimak kunnen we veel sneller te werk gaan dan met traditionele stellingen.” Ook Johan Janssen bevestigt dat: “De MC450 is de nieuwste hefsteiger in ons aanbod en kan een gevelbreedte tot wel 32 meter aan. Desgewenst kunnen we de breedte van de steiger zelf dan weer beperken tot 1,2 meter. Dit soort hefsteigers kunnen stellingen volledig vervangen.” Voor Alimak zijn de Ensor Towers een mooi totaalproject, waar het hele gamma een rol in mag spelen. Johan Janssen: “Wat mij betreft, is dit een van de mooiste bouwprojecten die op dit moment in ons land te vinden zijn. We zijn dan ook heel trots dat we hieraan mochten meewerken.”