UILDING Shutter Systems
04:01
10-12-2018

In 2019 ontvouwt Building Plastics zijn nieuwe identiteit met een gewijzigde naam en nieuw logo

Het Belgische familiebedrijf Building Plastics, met de hoofdzetel in Nokere, laat een nieuwe wind waaien en stelt zichzelf voor met een nieuwe naam en logo. Het bedrijf is sinds jaren een toonaangevende specialist in de productie van profielen voor de verwerking in allerhande toepassingen zoals rolluiken, rolpoorten, zwembadoverdekkingen en, sinds kort, ook screens.

De laatste jaren concentreert de productie zich vooral op profielen in aluminium en gaat de verwerking van kunststof gestaag achteruit. Voor CEO Thibaut Suys spreekt het voor zich: “ Met de algemeen dalende tendens van het aandeel van PVC in de markt, vertegenwoordigt de term ‘Plastics’ in de bedrijfsnaam onze hoofdactiviteit niet meer. Het speelt dus al enige tijd in ons hoofd om de naam en merkidentiteit aan te passen. Onze eigen mensen en klanten bleken hierbij een grote bron van informatie om een weldoordachte beslissing te nemen. We zijn hiervoor zeker niet over één nacht ijs gegaan.”

Nieuwe vlag die de lading dekt
Voor Building Plastics komt de rebranding samen met een gewijzigde sales- en marketingstrategie. Tot op heden lag de focus hoofdzakelijk op professionele klanten. Dat werkt perfect voor het buitenland, waar ze enkel profielen en onderdelen verkopen die door hun klanten verwerkt worden tot bijvoorbeeld rolluiken. Voor de Belgische thuismarkt is het een ander verhaal, hier is er eveneens een verkoopkanaal van afgewerkte producten via verdelers en installateurs. “Bij de verkoop van deze maatwerkproducten is de eindklant betrokken en die schakel werd wat uit het oog verloren. We komen op dat vlak van ver en de tijd is nu rijp om in te zetten op B2C marketing,” verduidelijkt Femke Desmet, verantwoordelijke voor marketing. “Ook hier moesten we vaststellen dat ‘Plastics’ niet meer in het plaatje past. Stel je voor dat je een aluminium rolluik koopt en dat de leverancier Building ‘Plastics’ blijkt, dat klinkt contradictorisch in het hoofd van een consument. Bovendien heeft plastic een negatieve connotatie, dat is niet de boodschap die we willen brengen met onze producten die duurzaam en kwaliteitsvol zijn.”

Breken met ‘Plastics’ lag dus voor de hand, net zozeer als we ‘Building’ wel wilden behouden,“ gaat Thibaut Suys verder. “We zijn bij onze professionele klanten in binnen- en buitenland vooral gekend als Building, de meesten zeggen er Plastics niet eens bij.“
Met de nieuwe naam BUILDING Shutter Systems wordt de link naar de bedrijfshistoriek en waarden behouden, terwijl Shutter Systems de nieuwe vlag is die de lading dekt. Rolluiken, screens en rolpoorten kan men hier perfect onder plaatsen en het biedt zelfs ruimte voor mogelijke uitbreidingen van het gamma. De look en feel van het logo is tijdloos en eenvoudig, to the point. “Een heel bewuste keuze,” vult Thibaut Suys aan. “We zijn een overtuigend toekomstgericht bedrijf, doch met de beide voetjes op de grond. Dat is ook wat we met onze nieuwe identiteit willen uitstralen. We zijn gehecht aan onze gekende waarden en roots, en kiezen voor een logo dat met ons kan meegroeien naar de toekomst.”

UILDING Shutter Systems

Kleur bekennen
“Er was ook nood aan een duidelijk afgelijnd marketingverhaal voor onze verschillende doelgroepen,” stelt Femke Desmet vast. “Het was vroeger kristalhelder, wij verkopen enkel rechtstreeks aan professionelen en of het nu maatwerk of profielen zijn, dat verandert niet zoveel aan de marketing-aanpak. Communiceren naar de totaal andere doelgroep van eindconsumenten is een nieuwe koers voor BUILDING Shutter Systems. Ook al verkopen we niet rechtstreeks aan de particulier, we willen hem wel bereiken en consumenten spreken nu eenmaal een andere taal dan professionelen. Heel bewust hebben we daarom gekozen om onze verschillende productgroepen een sub logo en kleur te geven. Hiermee kunnen we heel helder communiceren in bijvoorbeeld brochures en op de website.”

  • Oranje reflecteert de zon, geen kleur dus die beter geschikt is om het zonwerend screen-gamma te vertegenwoordigen.
  • Rolluiken staan voor veiligheid en waarborgen het gevoel van privacy, groen weerspiegelt die rust en harmonie.
  • Rood is een stevige, maar warme kleur. Net zoals rolpoorten, sterk en veilig en tegelijk de perfecte bescherming om het warme gevoel in huis te bewaren.
  • De blauwe kleur staat voor stabiliteit. Sinds 1973 worden solide relaties met fabrikanten over de hele wereld uitgebouwd. Zij vertrouwen op de profielen en componenten voor de verwerking tot hun eindproduct.

What’s in a name….
“Nog belangrijker dan een nieuwe naam, zijn de waarden die je als bedrijf voorop stelt. Met BUILDING Shutter Systems positioneren we ons nog steeds als een Belgische specialist in de productie van aluminium- en kunsstofprofielen,”zegt Thibaut Suys. “100% Belgisch is iets waar we al 45 jaar echt trots op zijn. Als oerbelgisch bedrijf zijn we de enige fabrikant in België met een volledige integratie in eigen beheer. Dit wil zeggen dat we zelf instaan voor de profilering van onze aluminium lamellen en kastprofielen, de extrusie van onze kunststofprofielen én de poedercoating van onze aluminium extrusie producten. We zijn bijvoorbeeld de enige die de rolluikpantsers poedercoat in elke RAL-kleur. Dit lakproces is milieuvriendelijk en biedt een zeer duurzame bescherming.

Die duurzaamheid is een belangrijke waarde, niet alleen wat betreft onze producten maar voor de gehele organisatie. Zo is ons bedrijfsgebouw bijvoorbeeld volledig uitgerust met zonnepanelen om zelf in stroom te kunnen voorzien. Kwaliteit, klantgerichtheid en een dynamische en nuchtere benadering zijn de andere fundamentele waarden die we voorop stellen. We hebben oor voor de individuele wensen van onze klanten. Met een ervaren en dynamisch team streven we dan ook de best mogelijk service na en kiezen we resoluut voor een klantgerichte aanpak. Onze kwalitatieve producten voldoen aan de strengste normen op vlak van comfort, veiligheid en energie-efficiëntie. Daarom blijven we investeren in onderzoek en ontwikkeling.”

Nieuw jaar, nieuwe start
Het voorbije jaar trof men al heel wat voorbereidingen voor de rebranding achter de schermen. Met de ontwikkeling van nieuwe documentatie, het uitzetten van online marketingstools en de uitbouw van een stevig partner-netwerk. “De zaadjes zijn geplant,” zegt Femke Desmet. “We hopen ze te zien bloeien in het volgende jaar. Met de start van 2019 lanceren we onder andere onze nieuwe website waarbij de Belgische versie heel erg consumentgericht is, met handige tips & tricks om tot de juiste keuze van het product te komen.”
Een sleutelfactor voor die site is de dealer locator waar de preferred partners terug te vinden zijn. Deze ‘local heroes’ vertegenwoordigen het merk en productgamma bij de consument. Zo wordt een eerstelijns communicatie met de eindgebruiker uitgezet. Ze hebben jaren ervaring en beschikken over de nodige expertise. De preferred partnersdekken elk een specifieke regio in België, met een waar onze producten te zien en ervaren zijn.
“We hebben nog wel één en ander in de pijpleiding zitten,” gaat Femke Desmet verder. ‘Een webshop bijvoorbeeld, specifiek voor de professionele klanten die er vlot onderdelen en profielen zullen kunnen bestellen. Het wordt een nieuw verkoopkanaal die de orderflow gebruiksvriendelijk en geautomatiseerd zal laten verlopen. Het is nog niet voor meteen, maar we gaan er wel vanuit dit in de loop van 2019 te lanceren. Ook op vlak van HR en rekrutering hopen we met de nieuwe wind de mensen in beweging krijgen. We zijn gelegen in een regio waar er quasi geen werkloosheid is, goede werkkrachten vinden is dus vaak niet evident. Met onze vernieuwde uitstraling, plannen we ook in dit kader enkele specifieke acties. De nieuwe basis is dus gelegd, met heel wat boeiende zaken in het vooruitzicht.”

Bouwen aan Vlaanderen partners

360_TREVES_MONTOYER__3_98AEdith Wouters