Platform voor de bouw
Aannemer haalt opgelucht adem na ongeziene zomerperiode
Het viaduct in Gentbrugge werd deze zomer integraal gerenoveerd door Willemen Infra.

Aannemer haalt opgelucht adem na ongeziene zomerperiode

De aannemer moest alle zeilen bijzetten om het werk in die bijzondere omstandigheden tijdig klaar te krijgen. “Dankzij aangepaste procedures en uitvoeringstechnieken, maar vooral door de ongeziene werkijver van onze mensen, zijn we erin geslaagd om onze zomerwerven tijdig op te leveren”, klinkt het met gepaste trots. 

Met de renovatie van Runway 25R op Brussels Airport (15,1 miljoen euro), het vernieuwen van het wegdek uit doorgaand gewapend beton (DGB) van de E313 in Beringen (10,9 miljoen euro), het vervangen van het DGB van de A8 in Halle door nieuw asfalt (5,4 miljoen euro), de volledige renovatie van het viaduct in Gentbrugge – waterdichting, verharding, uitzetvoegen, geluidsschermen, geleideconstructies en kathodische bescherming van het beton (34,3 miljoen) – en de vernieuwing van de centrumzone van de Brugse Katelijnestraat, bestaande uit de heraanleg van de riolering en verhardingen in natuursteen (2,7 miljoen), heeft Willemen Infra op z’n zachtst gezegd een drukke zomer achter de rug. Eentje die het niet meer hoopt mee te maken. “Want het zal niet als een verrassing klinken dat corona danig wat roet in het eten heeft gestrooid”, vertelt Joris De Kesel, regiodirecteur bij Willemen Infra voor de Regio West.

In Beringen verving Willemen Infra het wegdek van de E313.

Werven even stil

Op 7 mei ondertekenden de Confederatie Bouw, Bouwunie, FeMa en de vakbonden ABV, ACV en ACLVB een sectorprotocol met enkele belangrijke preventiemaatregelen voor werven, zoals social distancing tenzij het écht niet anders kan, handen wassen bij aankomst, mondmaskerdracht, thuisblijven wanneer je je ziek voelt, iedereen eigen gereedschap, vergaderen in kleinere groepen en in de openlucht, sanitair vaker kuisen, desinfecterende middelen voorzien, een BPM-kit voor werknemers die binnenshuis werken en affiches die iedereen herinneren aan al die regeltjes. “Toen de coronapandemie net was uitgebroken, hebben onze werven even stilgelegen”, vertelt De Kesel. “Maar door heel snel op zoek te gaan naar aangepaste procedures en uitvoeringstechnieken, in lijn met de voorschriften uit het sectorprotocol, hebben we ze snel weer kunnen opstarten. Het respecteren van al die maatregelen hebben we tot vervelens toe herhaald, omdat we ons absoluut geen corona-uitbraak op de werf konden permitteren.” 

Bijzonder fier

Dat was ook nodig, want de zomerwerven van Willemen Infra, die ook tijdens het bouwverlof doorliepen, gingen stuk voor stuk gepaard met een strakke timing – lees: met korte uitvoeringstermijnen en wisselende fases met een strikte deadline. “En dus was het gewoon geen optie om vertraging op te lopen”, benadrukt Marc Verlee, net als De Kesel regiodirecteur bij Willemen Infra voor de Regio West. “Daarom hebben we extra personeel en materieel ingezet. Het was daarbij wel een uitdaging om, zeker tijdens het bouwverlof, te beschikken over alles wat we buiten het bouwverlof als normaal beschouwen. Het verzekeren van de aanvoer van grondstoffen en allerlei planningen op elkaar afgestemd krijgen, vormden daarbij de grootste uitdagingen. Maar gelukkig is dat allemaal gelukt. Wij staan er dan ook op om iedereen te bedanken. In het bijzonder onze eigen mensen, die een ongeziene inzet aan de dag legden, wat ons bijzonder fier maakt.”

Willemen Infra vernieuwde afgelopen zomer Runway 25R op Brussels Airport.

Financiële gevolgen

Financieel had de coronacrisis helaas wel gevolgen voor Willemen Infra. Verlee: “Naast de vele extra kosten – denk onder meer aan mondmaskers en meer personeel, maar ook aan bijkomende kosten op het vlak van mobiliteit omdat werknemers alleen naar de werf moesten komen – is er nog een tweede, mogelijk veel zwaardere kost, namelijk een enorme reductie van het werk-volume op de markt. Sommige prognoses maken gewag van een terugval van 30 %, waardoor ook de marges enorm onder druk komen te staan en het voor sommige bedrijven onhoudbaar zal worden …”

Had corona dan, hoe gek ook, geen enkel voordeel? “Ik vind het verkeerd om in het licht van deze ongeziene crisis over voordelen te spreken”, aldus De Kesel. “Maar het is wel zo dat onze mensen tijdelijk vlotter op de werf en thuis geraakten vanwege minder fileleed – al is dat intussen ook al verleden tijd. En we hebben er ook wel bepaalde lessen uit getrokken. Zo zal online vergaderen zeker een blijver zijn en blijken enkele aangepaste uitvoeringsmethodes soms zelfs efficiënter”, besluit hij.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details