Een gebouw dat uit de band springt en dat in één oogopslag duidelijk maakt waar het voor staat: het is de droom van elke onderneming of organisatie. Corporate branding is een trend die de laatste jaren ook is doorgedrongen tot de architectuur. Niet elke poging is even geslaagd, maar de realisaties die we in dit artikel belichten, zijn dat zeker wel. Visuele attractiviteit is een must, al hoeft een gevelsignatuur zeker niet altijd spectaculair en ‘groot-groter-grootst’ te zijn om uit te blinken …
Aan het Centraal Station in Antwerpen, op het heraangelegde Kievitplein, werd onlangs de laatste hand gelegd aan het futuristische hoofdkwartier van DPG Media (BINST ARCHITECTS). Deze drieledige eyecatcher met alzijdige gevels blinkt letterlijk en figuurlijk uit dankzij zijn vooruitstrevende architectuur en fungeert als katalysator voor de heropleving van de stationsbuurt. Op de transparante plint met publieke functies rust een statige ‘box’ in gezeefdrukt glas, die plaats biedt aan de opnamestudio’s, montageruimtes en redactiekantoren van onder meer VTM. De ronde vormen van de elegante bovenbouw creëren een markante horizontale gelaagdheid en symboliseren de vruchtbare dynamiek die in en rond het complex heerst. Het kleurrijke logo van DPG Media is op een gracieuze manier verwerkt in de vliesgevel die de tweede en de derde verdieping omhult.
Het gaat hard voor Nelissen Steenfabrieken. Nadat het Limburgse familie-bedrijf begin 2019 een indrukwekkend kantoorgebouw met een multimediale showroom in gebruik nam – het zogeheten ‘MAS van Kesselt’ – opende het recent zijn gloednieuwe Brick Academy (Architectenvennootschap Forster), een modern opleidingscentrum waar ook een minimuseum aan gekoppeld is. Het gebouw fungeert niet alleen als vertrekpunt voor rondleidingen in het bedrijf, maar ook als decor voor de organisatie van interne trainingen en events. De Brick Academy omarmt een gerestaureerde schoorsteen en verzoent op die manier verleden en toekomst. Het witte bedrijfslogo van Nelissen, dat op een sobere, maar doeltreffende manier is aangebracht op de homogene rode gevel, maakt het plaatje compleet.
De huisstijl van Decathlon is alom bekend: witte letters op een langgerekte blauwe achtergrond. In Mechelen gooide de Franse sportketen het echter over een andere boeg. Op de Bruul opende Decathlon immers een kersverse stadswinkel, waar het inzet op een nieuw ‘belevingsmodel’. In de 1.500 m² grote ‘concept store’ volgen bezoekers een nauwkeurig uitgekiend parcours, waarbij ze 35 verschillende sporten ontdekken. Deze nieuwe commerciële benadering vertaalde zich ook in een verfijnde architectuur, die mijlenver afstaat van de industriële ‘mastodontlook’ van de traditionele Decathlon-winkels. Het uitgepuurde witte logo matcht wonderwel met de grijs-beige genuanceerde gevelsteen.
De restauratie van twee historische panden – Hôtel d’Eynatten en het Helleputtegebouw – bracht Cera eind 2017 terug naar de roots van de Volksbank van Leuven. Via de realisatie van een aanvullend nieuwbouwgedeelte op de hoek van de Munt- en Boekhandelstraat, het zogeheten Raiffeisengebouw (Robbrecht en Daem architecten i.s.m. ar-te, STABO en Studio Roma), verankerde de financiële coöperatie haar beslissingscentrum in het hart van de universiteitsstad. De buitengevel in Comblanchien – een combinatie van gesloten metselwerk en open claustra’s – sluit perfect aan bij de grandeur van de historische gebouwen in de omgeving. Het Cera-logo is subtiel verwerkt in drie uitkragende ronde borden die visueel volledig opgaan in het geheel. Een prima illustratie van de zin voor detail die dit project typeert.
Op de voormalige industriële site van de Ganda Molens, aan de rand van het Gentse stadscentrum, liet Upgrade Estate twee jaar geleden een bijzonder Upkot-gebouw optrekken. De architectuur van het U-vormige studentencomplex met 122 kamers (a154 architecten) verwijst naar het beeld van een appel en sluit aan bij de omringende ‘urban jungle’. De bruine buitenschil (houten shingles), die een speelse uitstraling heeft dankzij de variabele grootte en positionering van de raampartijen, omzoomt een witte kern (gevelpleister) die qua vormgeving strakker en ‘rechtlijniger’ is opgevat. Het karakteristieke Upkot-logo is de spreekwoordelijke kers op de taart.