Platform voor de bouw
Automatische conciërges: hét antwoord op het succes van e-commerce

Automatische conciërges: hét antwoord op het succes van e-commerce

Dat Schindler innovatie hoog in het vaandel draagt, is algemeen geweten. De internationale liftenbouwer blijft vriend en vijand verrassen met oplossingen die het leven van bewoners, gebruikers en uitbaters van gebouwen aangenamer maken. Zo ging het een samenwerkingsverband aan met het Leuvense technologiebedrijf Bringme. Bedoeling: elk residentieel gebouw voorzien van een ‘Bringme Box’, die zich 24/7 ontfermt over post, e-commercepakketjes en boodschappen.

Bringme is een Belgisch technologiebedrijf dat de manier waarop we dingen verzenden en ontvangen voorgoed heeft veranderd. Het ontwikkelde immers een Last Inch Operation System (LIOS). Via een netwerk van slimme boxen, gekoppeld aan een mobiele app, maakt dit systeem het mogelijk om overal en 24/7 zaken te ontvangen, te verzenden, te retourneren, uit te lenen of te delen. In bedrijven functioneert de ‘Box’ als een servicedesk die de logistieke processen van medewerkers en leveranciers volledig automatisch laat verlopen. Maar ook voor residentiële gebouwen blijkt de oplossing waardevolle troeven te bieden. Daar wordt de postbus 2.0 ingezet als geautomatiseerde conciërge. “Deze laatste functionaliteit trok al snel onze aandacht”, vertelt Wim Stockx, Sales, Marketing & Product Manager New Installations bij Schindler. “De synergie met onze oplossingen ligt voor de hand. Dat het Bringme-concept bovendien sterk blijkt aan te slaan, gaf ons het vertrouwen om een samenwerking op poten te zetten. Het netwerk van de ‘Boxen’ breidt zich immers razendsnel uit over België, Nederland, Luxemburg en Groot-Brittannië. In honderden bedrijven, appartementen, ziekenhuizen en scholen maken mensen gebruik van dit Belgische product.”

“Door de Bringme Box in de nabijheid van onze liften te installeren, kunnen we een totaaloplossing bieden die de problemen met online bestellingen opvangt.”

 

Overtuigd van het potentieel

De samenwerking is uniek te noemen, want het is een van de zeldzame keren in de lange geschiedenis van Schindler dat de liftenbouwer een product verdeelt dat niet van eigen makelij is. “We zijn echter volledig overtuigd van het enorme potentieel van Bringme”, vertelt Wim Stockx. “Het is een perfect antwoord op een vrij recent verschijnsel dat sterk in opmars is: online shoppen. Ontwikkelaars en architecten beseffen dat klassieke brievenbussen geen toereikend antwoord bieden. Ze zijn gewoonweg te klein, waardoor de bewoners voortdurend naar het postkantoor moeten om hun pakketjes op te halen of een miskoop te retourneren. Minstens even vervelend zijn de koeriers die hopeloos op zoek zijn naar manieren om hun leveringen achter te laten. Ze dwalen ongewenst rond in gemeenschappelijke delen van gebouwen en vallen andere bewoners lastig om de pakketjes te kunnen afleveren. Vaak laten ze deze uiteindelijk ongevraagd achter bij de buren of in de inkomruimte van het gebouw. Resultaat: de leveringen komen niet bij de bestemmeling terecht, en de kans dat de privacy van deze mensen geschonden wordt is reëel.”

Gezocht en gevonden!

Ondanks het feit dat deze evolutie al een tijdje aan de gang is, wordt er zelfs bij de realisatie van nieuwbouwappartementen geen of onvoldoende rekening mee gehouden. “We zochten al een tijdje naar een oplossing voor dit probleem”, vertelt Wim Stockx. “En met Bringme hebben we gevonden wat we nodig hebben. Door de ‘Box’ in de nabijheid van onze liften te installeren, kunnen we nu een totaaloplossing bieden die de problemen met online bestellingen opvangt. Bij de toegang van het gebouw zorgt een slim en veilig systeem voor een nieuwe bewonerservaring, waarbij onze basiswaarden comfort, veiligheid en service centraal staan.”

Brede waaier aan mogelijkheden

In concreto fungeert de slimme Bringme Box als een geautomatiseerde conciërgedienst die voor de bewoners pakketjes kan ontvangen, aftekenen en bewaren. “Het volstaat dat ze zich via de app connecteren met de Bringme Box, die hen in real time op de hoogte houdt van elke logistieke handeling. De bewoners hebben toegang tot de box via een persoonlijke QR-code. Ze kunnen via hun smartphone, tablet of computer terecht op app.bringme.com”, legt Wim Stockx uit. “De Bringme Box kan tevens miskopen retourneren en verzenden. Het potentieel van deze oplossing gaat zelfs nog veel verder. De geautomatiseerde conciërgedienst faciliteert immers dienstverlening aan huis: de droogkuis kan de was ophalen en leveren, de bewoners kunnen er de sleutel voor de poetsvrouw klaarleggen … Kortom: de mogelijkheden zijn legio!”

“Bewoners hebben toegang tot de box via een persoonlijke QR-code. Ze kunnen via hun smartphone, tablet of computer terecht op app.bringme.com”, legt Wim Stockx uit.

 

Slim geconnecteerd netwerk

De samenwerking tussen Bringme en Schindler gaat verder dan de commercialisering van de Boxen. Beide firma’s sloegen de handen in elkaar om het LIOS van Brigme te koppelen aan de toegangscontrole en de bestemmingsbesturing van de Schindler Port & myPort-technologie. Wim Stockx: “Zo proberen we binnen elk gebouw een slim geconnecteerd netwerk uit te rollen, dat het comfort, de veiligheid en de privacy van alle bewoners zal verhogen. Zij kunnen immers voor iedere leverancier en bezoeker afzonderlijk bepalen wanneer ze welke delen van het gebouw mogen betreden. Iemand die een pakketje komt leveren moet enkel in het sas zijn, terwijl de loodgieter toegang moet kunnen krijgen tot de ondergrondse berging en het appartement waar hij de herstellingen moet uitvoeren.”

One key access

De eerste plek waar de gecombineerde technologie werd uitgerold, was de ‘Twist’, een residentiële toren in de vooruitstrevende Leuvense stadswijk Tweewaters. Bewoners kunnen er de toegangsdeur, hun brievenbus, pakketvakken én de sasdeur openen met één digitale sleutel (‘one key access’). Wim Stockx: “Bovendien gaat de lift automatisch naar de juiste verdieping. Kortom: de tijd van sukkelen met pakketjes en sleutelbossen is voorgoed voorbij. We promoten dit concept bij al onze klanten in de Benelux, want volgens ons heeft elk appartementsgebouw vandaag al nood aan een geautomatiseerde conciërge. En die behoefte zal alleen maar toenemen, want e-commerce zit sterk in de lift!”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details