Platform voor de bouw
Autovrije wijk herstelt band tussen stad en landschap
Met ‘De Torens’ krijgt de Parel van het Hageland er alweer een prachtige nieuwe wijk bij.

Autovrije wijk herstelt band tussen stad en landschap

Aarschot is een stad in volle ontwikkeling. Met ‘De Torens’ krijgt de Parel van het Hageland er alweer een prachtige nieuwe wijk bij. Op de voormalige fabriekssite van wijnbottelarij Geens, gelegen tussen de Leuvensesteenweg en de achterliggende Sint-Niklaasberg met de historische Orleanstoren, verrijzen tegen 2024 in totaal 249 appartementen en 8000 m² kantoor- en commerciële ruimte. Deze mix van wonen, werken en winkelen wordt aangevuld met een ruime ondergrondse parking, kwalitatieve publieke ruimte en een fraai landschapspark. 

De site werd opgedeeld in vijf projectzones met een ruime variatie aan woontypologieën.

Toen wijnhandelaar en -bottelarij Geens Benelux in 2007 failliet ging, bleven de bijbehorende fabrieksgebouwen verweesd achter. Stad Aarschot greep deze opportuniteit aan om ze te slopen en plaats te creëren voor een nieuwe ontwikkeling van 63.500 m², die de link legt tussen het gezellige centrum en de glooiende Hagelandse heuvels. Dit bood meteen ook de gelegenheid om de omgeving van de aanpalende Bonewijk op te knappen en de middeleeuwse Orleanstoren opnieuw in de kijker te plaatsen. Deze beschermde toren op de Sint-Niklaasberg is een van de weinige overblijfselen van de veertiende-eeuwse stadsomwalling, maar werd in het verleden deels aan het oog onttrokken. Dankzij een fraai nieuwbouwproject, dat geheel toepasselijk werd omgedoopt tot ‘De Torens’, zal de historische vestenstructuur van Aarschot opnieuw zichtbaar worden en zullen stad en landschap eindelijk weer één geheel vormen. 

Elke projectzone bestaat uit meerdere gebouwen die worden opgetrokken in eenzelfde stijl, onder het motto van eenheid in verscheidenheid.

Vijf projectzones

De realisatie van ‘De Torens’ kadert in een strategisch masterplan van Stad Aarschot, dat destijds werd opgesteld door architecten de vylder vinck taillieu en het Londense bureau DRDH Architects. Om de stad aantrekkelijker te maken voor jong en oud, baseerden ze zich op drie cruciale ankerpunten: de Demer, de spoorweg en de stadsomwalling. Na ’’s Hertogenmolens en Amer’ en ‘Aarschot op Sporen’ is ‘De Torens’ het derde grootschalige stadsvernieuwingsproject dat binnen deze stedenbouwkundige demarche past. Het moest dan ook meer zijn dan ‘blokjes met platte daken’ die vrij op het brownfield werden ingeplant. Onder de auspiciën van de gerenommeerde projectontwikkelaar Dyls werd de site opgedeeld in vijf zones met een ruime variatie aan woontypologieën – van startersflats tot luxueuze villa-appartementen met een, twee of drie slaapkamers en oppervlaktes van 65 tot 232 m². Deze worden aangevuld met kantoorruimtes voor zelfstandigen en commerciële cascoruimtes met oppervlaktes van 100 tot 1500 m², die geschikt zijn voor klein- en grootschalige diensten, handelszaken en horeca-activiteiten. Het architecturale luik werd toevertrouwd aan een internationaal team van topontwerpers: a2o architecten, DRDH Architects en het Italiaanse C+S Architects.  

Het woonaanbod is erg divers: van startersflats tot luxueuze villa-appartementen met een, twee of drie slaapkamers en oppervlaktes van 65 tot 232 m².

Eenheid in verscheidenheid

Elke projectzone bestaat uit meerdere gebouwen die worden opgetrokken in eenzelfde stijl, onder het motto van eenheid in verscheidenheid. De doordachte materiaalkeuze is opgevat als een subtiele architecturale knipoog naar de historische context en de karakteristieke omgeving. Waar ‘Zagros’ gekenmerkt wordt door daken en gevels in donker antraciet, speels houten schrijnwerk en mooie inpandige terrassen met glazen borstweringen, valt ‘Nevis’ op met zijn genuanceerde baksteenfaçades. Centraal op de site vormen de vijf zwevende baksteenvolumes en de overdekte winkelboulevard van ‘Elias’ het dynamische hart van ‘De Torens’. Ze worden geflankeerd door ‘Andes’, waarvan de gebouwen een iets soberdere uitstraling hebben en gegroepeerd zijn rond een gemeenschappelijke tuin. Helemaal achteraan is er ‘Elbrus’, dat met zijn witgrijze look mooi contrasteert langs de groene heuvel, inclusief penthouses die over een privaat dakterras met zwembad beschikken. Opvallend is dat het aantal bouwlagen is afgestemd op de omliggende bebouwing – lees: minder hoog aan de zijde van de Leuvensesteenweg en hoger naar de achterkant van de site toe – en dat op ‘Elbrus’ na alle gebouwen voorzien zijn van hellende daken, zodat ze qua look-and-feel naadloos aansluiten bij het bestaande stadsweefsel.    

De ruime terrassen van de woonvolumes en de grote etalages van de commerciële ruimtes omzomen een gezellig binnenplein.

Groen en autovrij

Een ander aspect dat deze nieuwe wijk uniek maakt, is dat ze volledig autovrij is. De ruime terrassen van de woonvolumes en de grote etalages van de commerciële ruimtes omzomen een gezellig binnenplein, terwijl bewoners, bezoekers en klanten hun wagens kunnen stallen in een ondergrondse parking van 25.000 m². Daarnaast worden er allerlei groenzones, speelruimtes en doorsteken gecreëerd die de verschillende projectzones met elkaar verbinden, op basis van de omgevingsaanleg van BuroLandschap, dat de oorspronkelijke valleihelling in ere zal herstellen. Met een plukboerderij en volkstuinproject zal het gebied rond de Orleanstoren bovendien uitgroeien tot de ‘stadstuin’ van Aarschot. Een zuinig collectief energiesysteem met warmtepompen, vloerverwarming en zonnepanelen zorgt ervoor dat het project ook hoge ogen gooit op het vlak van duurzaamheid. Het mag duidelijk zijn: dit is een realisatie waarmee Aarschot zich meer dan ooit zal kunnen profileren als een stad met een rijk verleden en een duidelijke toekomstvisie.    

Centraal op de site vormen de vijf zwevende baksteenvolumes en de overdekte winkelboulevard van ‘Elias’ het dynamische hart van De Torens.

Coraco – Van binnendeuren tot keukens

Coraco is bij de realisatie van De Torens verantwoordelijk voor de binnendeuren. Een mooie referentie voor dit gerenommeerde familiebedrijf met vestigingen in Aarschot en Olen, dat in 1980 werd opgericht en dat zich als onderdeel van de DCA-groep ook toespitst op houten vloeren, trappen, keukens … “We beschikken over een ruim aanbod dat alle prijscategorieën en afwerkingsniveaus bestrijkt: van kwalitatieve standaardproducten tot high-endtoepassingen en totaalprojecten die in goede banen worden geleid door onze twee eigen binnenhuisarchitecten”, zegt Gert Henderickx. “In combinatie met het maatwerk dat we aanvullend kunnen voorzien (dressings, kasten, tv- en haardmeubels …) kunnen we klanten zo een totaalaanbod op het vlak van interieurafwerking voorschotelen. Ze kunnen inspiratie opdoen in onze showroom, die volledig is ingericht met belevingsruimtes.”

Niet enkel eigenaars en bewoners plukken de vruchten van het onestopshopconcept van Coraco. Ook aannemers, projectontwikkelaar en (interieur)architecten varen er wel bij. “Dat we alles in eigen hand houden – van ontwerp over productie tot uitvoering – biedt interessante voordelen op het vlak van uitvoering, planning en algemene coördinatie. In plaats van al die zaken te moeten afstemmen met externe partners, gebeurt dat nu volledig intern via ervaren medewerkers die samen een geoliede machine vormen. Daarnaast kunnen we onze toepassingen perfect af-stemmen op de gewenste stijl, de beoogde doelgroep of de realisatie in kwestie. Met meer dan veertig jaar expertise zijn we een ideale partner voor ieder (interieur)project!”

Diliën Metaalwerken – Aluminium buitenschrijnwerk en stalen dakspanten

Diliën Metaalwerken is gespecialiseerd in de plaatsing en afwerking van staal- en aluminiumtoepassingen. Ook op de werf van ‘De Torens’ is dit familiebedrijf uit Houthalen-Helchteren een vaste waarde. “Voor ‘Nevis’ hebben we het aluminium buitenschrijnwerk van de appartementen en de commerciële ruimtes voorzien. Voor ‘Zagros’ hebben we dan weer twee dakramen gemaakt. Tot slot hebben we voor de vijf blokken van ‘Elias’ de stalen dakspanten gerealiseerd en nemen we binnenkort ook het buiten-schrijnwerk voor onze rekening, dat momenteel in productie is”, vertelt Wim Vandyck, Business Unit Manager Aluminium bij Diliën Metaalwerken. “Gezien de hoogte van de ‘Elias’-blokken zullen we speciale kranen nodig hebben om de ramen in de kopgevels te plaatsen. Dat we onze materialen vanaf binnenkort moeten aanleveren via de achterzijde omdat de commerciële ruimtes reeds ingericht worden, maakt het er evenmin makkelijker op. Dankzij onze ruime ervaring en performante machinepark mag dat echter geen probleem vormen. Voor het buitenschrijnwerk maken we gebruik van de Masterline 8-profielen van Reynaers Aluminium, dat bij de eerste blokken is uitgevoerd in een speciale geanodiseerde kleur (CH 1) en elders is afgewerkt met structuurlak in RAL 8002. We voerden in het verleden al meerdere grote projecten met een mix van residentiële en commerciële ruimtes uit – ook voor Dyls, zoals Sky One in Leuven – maar qua grootteorde is ‘De Torens’ toch
wel een primeur!” 

Cornelis Fencing – Speedgates ondergrondse parking

De ondergrondse parking van ‘De Torens’ wordt beveiligd door automatische speedgates van Cornelis Fencing (Ternat). “Het gaat om vouwpoorten die met een snelheid van 1 meter per seconde open- en dichtschuiven en die waterdichte veiligheid zo combineren met een optimaal en gecontroleerd toegangsbeheer, zodat ongewenste bezoekers uit den boze zijn”, legt salesmanager Nico Baeten uit. “We maken die poorten telkens volledig op maat, waarbij de hoogte en vrije doorgang kunnen variëren van 2 tot 7 meter. In dit project ging het om twee stuks met aansluitend hekwerk aan weerszijden. Bovengeleiding zorgt voor een maximale doorrithoogte. Meestal zijn we actief in regio-Brussel, maar onze speedgates plaatsen we in heel België. We hebben ze al in tal van ondergrondse parking geplaatst en waren dus niet aan ons proefstuk toe. Denk aan andere mooie referenties zoals de Politietoren in Antwerpen, Waterside in Leuven, diverse parkeergarages van APCOA en Interparking …” 

TECHNISCHE FICHE
  • Bouwheer Dyls (Leuven)
  • Architect a2o architecten (Brussel – Hasselt), DRDH Architects (Londen, Groot-Brittannië) en C+S Architects (Treviso, Italië)
  • Hoofdaannemer(s) Dyls (Leuven)

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details