Platform voor de bouw
Binnen de vijf jaar van wei naar wijk
De drie Molenveld-woonblokken tellen samen tachtig appartementen.

Binnen de vijf jaar van wei naar wijk

Minder dan vijf jaar geleden was het Molenveld, nabij het spoorwegstation van Herent, niet meer dan een weide. Vandaag komt er in sneltempo een volledige nieuwe wijk tot stand in de vorm van een woonpark. Een van de blikvangers is een sociaal wooncomplex met tachtig huurappartementen.

De ondergrondse parking.

Bouwbedrijf Houben neemt meerdere projecten voor zijn rekening op de Molenveld-site, waaronder de realisatie van het sociaal wooncomplex. Het kreeg die opdracht van de lokale sociale huisvestingsmaatschappij Volkswoningbouw, die het ontwerp liet tekenen door Atelier M Architects+Planners. Dit architectenkantoor verdeelde de tachtig appartementen over drie volumes, die op een gezamenlijke ondergrondse parking rusten. “De vloerplaat van bijna 50 op 50 meter die de kelder afdekt is wel 60 centimeter dik”, vertelt projectleider Jan Geebelen (Houben). “Die dikte was noodzakelijk, aangezien de parkeerkelder zich niet alleen onder de gebouwen bevindt, maar ook onder de zone tussen de gebouwen. En die zone moet voldoende draagkracht hebben om de passage van brandweerwagens mogelijk te maken. De nodige leidingen voor het afvoeren van afvalwater zijn meteen mee ingestort.” Het storten en polieren van deze betonplaat, goed voor 1.100 m³ beton, ging op een nacht van start om 3.30u en nam daarna 25 uur in beslag. Deze operatie vergde ook 102 ladingen van betonmixers.

Het metselen in verticaal stapelverband was geen sinecure.

Gevarieerd metselwerk

De drie woongebouwen tellen elk vijf bovengrondse niveaus. Ze omvatten appartementen met een, twee of drie slaapkamers, zodat ze geschikt zijn voor verschillende types huishoudens. Per appartement is er één parkeerplaats beschikbaar in de kelder. De mix van baksteenschakeringen en metselverbanden zorgt voor de nodige visuele variatie. “Het zijn allemaal stenen van het type Trafalgar N70/5 van Nelissen Steenfabrieken, maar in verschillende mengsels van standaard, licht en donker”, legt
Geebelen uit. “De gevels van het ene gebouw hebben we in wildverband gemetseld met doorstrijkmortel, die van het tweede gebouw eveneens in wildverband, maar dan met dunbedmortel en die van het derde gebouw trokken we deels op in verticaal stapelverband. Dat was veruit de lastigste klus, want door die manier van stapelen drukt de steen met hetzelfde gewicht op een veel kleinere oppervlakte mortel. Daardoor ontstaat het risico dat de mortellaag te plat wordt gedrukt of dat de stenen wat scheef gaan staan. De enige oplossing om dit te vermijden was om de mortellaag al wat te laten drogen nadat ze was aangebracht. Dat is natuurlijk behoorlijk tijdrovend.”    

De aluminium raamkaders kregen doublures in houten planchetten.

Gevelritmiek

De combinatie van zwarte aluminium raam-kaders met houten planchetten als gevelbekleding brengt ritmiek in de gevels. De planchetten hebben dezelfde breedte als de ramen (90 centi-meter). Naast de bakstenen zijn ook de andere bouwmaterialen zoveel mogelijk afkomstig van lokale producenten om de ecologische impact van de gebouwen zo beperkt mogelijk te houden. Fotovoltaïsche zonnepanelen op het dak en de recuperatie van regenwater, dat wordt op-vangen in vier tanks van elk 20.000 liter, zijn in dat opzicht vanzelfsprekend. “Het overtollige regenwater wordt verder afgeleid naar een wadi, die de gemeente Herent eerder al had laten aanleggen”, geeft Geebelen mee.

De betonnen vloerplaat loopt verder onder de groenzone tussen de drie gebouwvolumes.

Toekomstplannen

“De andere constructies die we hier zullen optrekken, zijn eveneens woongebouwen”, aldus de projectleider. “De sociale huisvestingsmaatschappij gaf ons ook de opdracht om een complex met 24 appartementen voor jonge mindervaliden te bouwen, die er voor het eerst zelfstandig zullen wonen. Dit gebouw omvat tevens een appartement voor hun begeleider en zal worden uitgerust met een zorgoproepsysteem. De plannen voor dit ‘Zavelhuis’ worden net als die voor het huidige gebouw getekend
door Atelier M Architects+Planners.” 

De andere bouwprojecten die Houben mag realiseren in het Molenveld kregen de namen Houtkant A, B en C mee. “Het gaat om een volume met 52 sociale huurwoningen, één met tachtig privé-appartementen en één met 79 privéappartementen. Die krijgen op de begane grond Louis Delhaize als onderbuur.”   

Niet zo lang geleden was hier alleen gras te zien.

PariMetal – Specialist in complexe staalconstructies

PariMetal is dé specialist in profielstaal voor dragende structuren voor de ruwbouw. In Herent was het familiebedrijf uit Genk niet alleen aan het werk in sociaal wooncomplex Molenveld, maar werkt het ook mee aan het Zavelhuis en andere gebouwen op dezelfde site.

“We werken al sinds jaar en dag samen met Houben,” licht zaakvoerder en responsible welding coördinator specialist Jos Paridaans toe. Hij behoort tot de tweede generatie in de onderneming die intussen al ruim een kwarteeuw profiel- en plaatstaal verwerkt tot halffabrikaten of compleet samengestelde onderdelen voor de bouwsector. “Als het even kan met een technische moeilijkheidsgraad, dat houdt het werk uitdagend.” PariMetal is sinds 2014 gecertificeerd tot executieklasse drie volgens de EN1090 (EN1090 EXC3).

In Herent leverde PariMetal stalen profielen, met de nodige kopplaten, schetsplaten, gaten, verstevigingsribben en oplegplaten en het wapeningsijzer. “Vooral qua tonnage en lasspecialisatie was Houtkant hier voor ons het mooiste lot. In de kelder de kelder hebben we de HEB800-profielen voorzien van een twintigtal verstevigingsribben per ligger. We hebben er ook op 18 meter lange HEB600-profielen langs beide zijden over de volledige lengte gelaste strippen met ribben aangebracht, om er de welfsels op te leggen.

PariMetal werkte al regelmatig mee aan toonaangevende bouwprojecten. Zo stond het in voor de stalen onderdelen van Quartier Bleu in Hasselt. “In totaal verwerkten we daar 385 ton staal. Het ging er om behoorlijk complexe lasconstructies.” Vandaag legt PariMetal zich via dochter PariTech ook toe op de plaatsing van laadkranen, containersystemen en andere opbouwen op vrachtwagens en bedrijfsvoertuigen.

TECHNISCHE FICHE

Bouwheer
Sociale Huisvestingsmaatschappij Volkswoningbouw (Herent)

Architect
Atelier M Architects+Planners (Brussel)

Hoofdaannemer(s)
Houben (Hasselt)

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details