Platform voor de bouw
Bobex-barometer: energiecrisis zet Belgen aan tot anders bouwen en renoveren.

Bobex-barometer: energiecrisis zet Belgen aan tot anders bouwen en renoveren.

Hun belangrijkste doel: een lager energieverbruik.

+ 195 % meer vraag naar zonnepanelen
Bijna + 400 % meer vraag naar dakisolatie in september
+ 86 % meer vraag naar muurisolatie
+ 194 % meer vraag naar laadpalen

Bobex, de grootste Belgische website om offertes van bouw- en renovatiebedrijven te vergelijken, heeft de evolutie van de vraag geanalyseerd(1) en maakt een balans op van de tendensen in de sector in de eerste negen maanden van het jaar. Komt het huidige lage consumentenvertrouwen vandaag tot uiting in de bouwsector? In welke bouwsectoren zal de impact het grootst zijn? Een stand van zaken. 

Crisis? Welke crisis?

Eerste opvallende fenomeen: de vraag blijft stijgen (+42 %)! De huidige energiecrisis en inflatie hebben (nog) geen impact gehad op de bouwwoede van de Belgen. Mensen blijft geld stoppen in bakstenen, maar doen dat heel gericht. Vandaag gaat iedereen veel selectiever te werk. We kunnen dus een eerste conclusie trekken: de energiecrisis heeft een positieve weerslag op de duurzame sectoren (van +100 tot +200 %) en een negatief effect op esthetische of energieverbruikende sectoren (van +10 tot -30 %). Duurzaamheid is dus duidelijk in opmars.

Je eigen elektriciteit produceren en die gebruiken in je elektrische auto

In 2021 zakte de vraag naar zonnepanelen met 15 %. Reden hiervoor was de opwinding en onzekerheid rond de digitale meter in Vlaanderen. Maar in 2022 noteerde het Bobex-platform een stijging van de vraag naar zonnepanelen van maar liefst 195 %. Belgen zoeken dus actief naar oplossingen om hun eigen elektriciteit te produceren. Laadstations nemen ook een hoge vlucht door het grotere aantal elektrische auto’s. Hier was de stijging met 194 % bijna even groot.

Isoleren, isoleren en nog eens isoleren!

Het isoleren van daken, muren en vloeren zit in de lift. Eigenaars beseffen dat niet alleen de prijs van elektriciteit is gestegen, maar vooral ook die van gas. Vandaar dat iedereen zijn huis beter wil isoleren en besparen op stookkosten. Bobex registreerde een groei van 86 % voor spouwmuurisolatie en 91 % voor dakisolatie. Maar in september zelf steeg de dakisolatie met bijna 400 % tegenover september vorig jaar. Het is logisch dat we een grotere stijging zien in dakisolatie dan in muur- of vloerisolatie, omdat dakisolatie een directer rendement oplevert. Warmte stijgt en 35 % van de warmte gaat verloren via het dak.

Deuren en ramen dicht! 

Net als voor isolatie zijn klanten ook op zoek naar dubbele en driedubbele beglazing en dus naar nieuwe ramen en deuren. Toch is de groei met ‘slechts’ 14 % minder spectaculair dan voor isolatie. Dakwerken doen het dan weer goed, met een stijging van 21 %. Een stevig dak is een voorwaarde voor de latere isolatie van het dak en de installatie van zonnepanelen.

Ketels en warmtepompen zitten in de lift, airco blijft stabiel.

Door de energiecrisis zoeken Belgen naar een nieuwe condensatieketel en is de vraag met 22 % gestegen. Warmtepompen doen het met een groei van 215 % zelfs nog beter. Klanten schrikken echter vaak van het basisbudget dat je nodig hebt om een warmtepomp te installeren (5.000 tot 15.000 euro). De vraag naar aircotoestellen bleef dan weer nagenoeg stabiel met een lichte daling van 3 %.

Inrichting van badkamers, keukens, veranda’s en gevels

Badkamers lijken minder belangrijk te zijn voor Belgen, met een daling van de vraag met 17 %. Keukens doen het ongeveer even goed als vorig jaar, met een lichte daling van 2 %. Ook naar de klassieke veranda is dit jaar minder vraag: een daling van 27 %. Maar voor gevelwerken zien we een nog grotere terugval met 59 %. Het bouwbudget is duidelijk meer gericht op duurzame renovaties dan op opsmukwerken.

Stijgende vraag naar elektriciteit- en schilderwerken

Beide sectoren groeiden met respectievelijk 39 % en 37 %. In vergelijking met andere sectoren gaat het eerder om kleinere werken dan om grote projecten. Dat verklaart waarom het aantal werken zelfs in tijden van crisis is blijven toenemen.

Zwembaden

De vraag naar zwembaden nam toe met 17 %. Met de hete zomer van 2022 is dat niet verwonderlijk. Misschien zou de stijgende vraag naar zwembaden zonder crisis en in het post-coronatijdperk na die hete zomer nog veel hoger zijn geweest.

Garagepoorten

In deze sector zien we een bijzonder sterke groei van 112 %. Dit kan te verklaren zijn door het feit dat veel bestaande garagepoorten relatief oud zijn. Een garagepoort vervangen geeft een huis niet alleen een betere beveiliging, maar ook een betere isolatie. ​ 

Vochtbehandeling is sterk teruggevallen

2021 kende een regenachtige zomer, in 2022 was de zomer dan weer bijzonder warm. Dit kwam ook meteen tot uiting in de cijfers van het platform. De vraag naar vochtwerende behandelingen om vochtproblemen in muren en kelders op te lossen, daalde met 11 %.

Thuisbatterijen(2)

Opmerkelijk is dat de vraag naar thuisbatterijen, die in 2021 heel populair waren, in 2022 met 45 % is gedaald, vooral in Vlaanderen. De Vlaamse regering heeft beslist om medio 2021 digitale meters te installeren in huizen van mensen met zonnepanelen, wat in 2021 de vraag naar informatie over thuisbatterijen deed exploderen. In 2022 was die vraag opnieuw normaal, met ditmaal echte offerteaanvragen in plaats van een eenvoudige vraag naar informatie.


(1) Vergelijking van de toename van de vraag in de eerste negen maanden van 2022 met dezelfde periode een jaar eerder

(2) Consumenten slaan hun overdag opgewekte elektriciteit liever op in thuisbatterijen om die dan ’s avonds na hun werk te verbruiken, dan dat ze overdag hun elektriciteit teruggeven aan het net en ’s avonds elektriciteit kopen.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details