Platform voor de bouw
Nieuws

Bodemsanering hefboom voor economische ontwikkeling

IMG_0402 kopiëren
“Vlaanderen investeerde het voorbije jaar al 32,4 miljoen euro om vervuilde bodems te saneren en de gronden in kwestie een nieuwe bestemming te geven”, zegt OVAM-woordvoerder Jan Verheyen.

Tekst | Tekst Valérie Couplez | Beeld OVAM

23 december 2020 Leestijd 6 minuten

Deel dit artikel

Vorig jaar lanceerde OVAM de Grote Grondvraag. Een initiatief om alle grondeigenaars in Vlaanderen bewust te maken van deze problematiek en te helpen bij het controleren en waar nodig saneren van hun grond. Maar zelf zit de organisatie ook niet stil. Het voerde het voorbije jaar tientallen ambtshalve saneringen van vervuilde sites uit, goed voor een totaalbudget van 32,4 miljoen euro. Een mooi voorbeeld daarvan is de CAT-site, de voormalige terreinen van Renault Vilvoorde.

De groots opgezette campagne ‘De Grote Grondvraag’ miste vorig jaar zijn doel niet. Reeds 138.000 gebruikers registreerden zich om te weten te komen hoe gezond hun grond is. In totaal werden al 177.000 gronden gecheckt via De Grote Grondvraag. Dit jaar worden de inspanningen verder opgeschroefd, want Vlaanderen toont zich bijzonder ambitieus. OVAM-woordvoerder Jan Verheyen: “Tegen 2036 willen we Vlaanderen volledig vrij maken van bodemverontreiniging. Daarom zullen we vanaf 2021 gefaseerd beginnen met het uitvoeren van oriënterende bodem-onderzoeken. Zodra een stad of gemeente aangesloten is, kunnen particulieren hun grond checken. Vandaag werken al 214 van de driehonderd steden en gemeenten in Vlaanderen hier aan mee. Tegen het einde van het jaar hopen we het gros te hebben toegevoegd en nog meer burgers en bedrijven warm te maken voor dit initiatief.” 

Bodemsanering zorgde tijdens de coronacrisis voor economische continuïteit.

Niets dan voordelen

Voor particulieren of scholen zijn er niets dan voordelen verbonden aan de registratie. “Als het om historische vervuilingen gaat waar ze geen hand in hebben, dan zijn ze vrijgesteld van de kosten van het bodemonderzoek en een eventuele sanering”, onderstreept Jan Verheyen. “Als ze hun grond ooit willen verkopen, zullen ze sowieso over een bodemattest moeten beschikken.
Door in te stappen in de Grote Grondvraag zijn ze perfect geïnformeerd over de kwaliteit van de bodem en komen ze later niet voor verrassingen te staan. 55 % van alle risicogronden (85.000) is vandaag al onderzocht. De bodemonderzoeken zullen uitwijzen of er ook effectief gesaneerd moet worden. Dat is geen prettige boodschap, maar een sterk Vlaanderen is een gezond Vlaanderen, en daar draagt de bodemkwaliteit zeker toe bij. Daarom willen we ze ook niet voor de kosten laten opdraaien.”

Grotere verontreinigingen aanpakken

Ook voor grotere verontreinigingen is er nog financiële steun. Droogkuisinstallaties of auto- en carrosseriebedrijven zijn typische voorbeelden van plekken die te maken kunnen krijgen met bodemverontreiniging. Zij kunnen bij specifieke sectorfondsen aankloppen voor ondersteuning. Daarnaast voert OVAM ambtshalve saneringen uit. Jan Verheyen: “Er zijn nog een heel aantal black- en brownfields in Vlaanderen met zeer ernstige verontreinigingen in de bodem. Vlaanderen investeerde het voorbije jaar al 32,4 miljoen euro om vervuilde bodems te saneren en de gronden in kwestie een nieuwe bestemming te geven. Een flinke som, maar het is wel een investering die zich terugbetaalt, want bodemsanering blijkt vaak een hefboom en aanjager voor economische activiteiten en vernieuwing. Bovendien zorgt dit tijdens de coronacrisis voor economische continuïteit.”

Reeds 138.000 gebruikers registreerden zich via De Grote Grondvraag om te weten te komen hoe gezond hun grond is.

Terreinen Renault Vilvoorde

Een van de beste voorbeelden van het potentieel van dergelijke heront-wikkelingsprojecten is de CAT-site in Vilvoorde. Het industriële verleden van Renault Vilvoorde heeft geleid tot een ernstige bodemverontreiniging die sinds 20 augustus wordt aangepakt, in opdracht van OVAM en in samenwerking met MG Real Estate. “Er zijn twee grote bronzones: één die gelinkt is aan een historisch huishoudelijk afvalstort en één van onbekende oorsprong met hoge benzeenconcentraties. Door de modernste technieken toe te passen, zal naar schatting 80 % van de gronden ter plaatse gesaneerd en hergebruikt kunnen worden. In de nabije toekomst zullen nog twee andere locaties in het gebied gesaneerd moeten worden. Zo zal een centraal gelegen gebied van 60 ha zijn historische erfenis eindelijk kunnen afwerpen en kan het opnieuw beschikbaar gemaakt worden voor wonen, werken, recreatie en groen. Een mooi vooruitzicht als je weet hoe schaars ruimte is in Vlaanderen”, aldus Verheyen.    

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

louwers mediagroep
  • GWW-BE

    Grond/Weg/Waterbouw

    Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken

    Naar website
  • IA

    Industrial Automation

    Platform over productie- en procesautomatisering

    Naar website
  • IB

    Interieurbouw & Schrijnwerk

    Platform voor de interieurbouwbranche

    Naar website
  • LP

    Lumenpro

    Platform over licht en verlichting

    Naar website
  • MTV

    Metaalvak

    Platform voor de metaalverwerkende industrie

    Naar website
  • Recyclepro

    Recyclepro

    Platform over de gehele recyclingstroom

    Naar website
  • CLW

    Construire la Wallonie

    Plateforme pour le bâtiment, génie civil et infrastructures

    Naar website
  • Greenpro

    Greenpro

    Platform voor de tuin- en groenprofessional

    Naar website
  • KB

    Keukenbouw

    Platform over design en techniek in de keukenbranche

    Naar website
  • Bouwmat

    Bouwmat

    Platform over bouwmaterieel & bouwmachines

    Naar website
  • ArchiComm-BE

    ArchiComm

    Platform over architectuur, interieur- & landschapsarchitectuur

    Naar website
0%

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details