Het zijn speciale tijden, zeker ook voor Tom Stichelbaut. Enkele dagen voor de afkondiging van de ‘lockdown’ ging hij aan de slag bij TROX Belgium, waar hij fungeert als Sales & Marketing Director. Een atypische start, maar het maakt zijn drive en motivatie er zeker niet minder op. Ook in volle coronacrisis zijn er immers uitdagingen genoeg. Het gereputeerde brandveiligheidsgamma van de Duitse multinational definitief lanceren op de Belgische markt bijvoorbeeld. “Aangezien de brandnormering alsmaar strenger wordt, is er steeds meer vraag naar onze producten en toepassingen”, zegt Stichelbaut. “De oplossingsgerichte focus maakt TROX uniek, zeker in combinatie met het uitgebreide productgamma.”
Tom Stichelbaut: “Mijn functie als Sales & Marketing Director laat me toe om het bedrijf van binnenuit te leren kennen. TROX is een groot internationaal bedrijf met zeer veel ambitie, maar ook met een familiale ‘spirit’, wat me sterk aansprak. Wat TROX eens zo uniek maakt, zijn de kwalitatieve producten. In België zijn we hoofdzakelijk gekend voor onze HVAC-componenten, maar we beschikken eveneens over een zeer uitgebreid brandveiligheidsgamma. Het is de bedoeling dat ik mijn ervaring in de fire safety aanwend om die markt verder te exploiteren. Onze producten zijn ontwikkeld op basis van jarenlange Duitse knowhow en hebben doorheen de jaren een ijzersterke reputatie verworven, dus het is nu zaak om ze goed en wel te introduceren in ons land.”
“Ventilatoren, tunnelventilatie, overdruksystemen voor traphallen …: alles wordt van a tot z in eigen beheer ontwikkeld, getest en geproduceerd. Het voordeel is dat onze brandveiligheidsproducten gemaakt zijn voor de Duitse markt, die zeer strikt genormeerd is. België heeft qua brandveiligheid een inhaalbeweging gemaakt, waardoor de markt matuurder is geworden en onze producten hier eindelijk volledig tot hun recht komen. Lees: voordien was er geen nood aan brandveiligheidsoplossingen van TROX-kaliber en kon men het rooien met eenvoudigere toepassingen, maar door de steeds strengere brandnormering en de veranderende manier van bouwen (hoogbouw, staalbouw, oplaadinstallaties voor elektrische wagens …) is die vraag er nu wel. Onze troef is dat de RWA-systemen van X-Fans en de andere brandveiligheidsproducten van TROX, zoals brand- en registerkleppen, kant-en-klaar beschikbaar zijn en dat ze voldoen aan de allerstrengste eisen – Duitse gründlichkeit is in dit geval dus een zeer toepasselijke term.”
“TROX heeft naam gemaakt als componentenleverancier, maar evolueert steeds meer naar een ontwikkelaar van intelligente, geïntegreerde totaal-oplossingen. Met uitzondering van de fysieke kanalen kunnen we alle nodige componenten aanleveren om ervoor te zorgen dat de juiste hoeveelheid lucht op de juiste plek terechtkomt en dat eventuele vervuilde lucht zo snel en adequaat mogelijk afgevoerd wordt. Dat maakt ons uniek op de markt, zeker gezien ons uitgebreide productgamma, dat ons in staat stelt om toepassingen te combineren, alternatieven aan te bieden, oplossingen op maat uit te werken, enzovoort. We verkopen dus niet zomaar losse onderdelen, maar denken mee met onze klanten en installateurs en dragen eveneens ons steentje bij op het vlak van engineering. Onze R&D spitst zich sterk toe op de ontwikkeling van intelligente platformen om eigen en externe componenten en systemen vlot met elkaar te laten communiceren, met de bedoeling om gebouwen energie-efficiënter en veiliger te maken. Zo zijn we volop aan het inzetten op Internet of Things-toepassingen, zodat we op basis van gecapteerde data preventief en predictief onderhoud kunnen inplannen.”
“Klopt! We zijn bijvoorbeeld helemaal mee met het BIM-verhaal. Met X-BIM beschikken we over een handige tool waarmee we onze systemen en componenten optimaal en uiterst gedetailleerd (haast tot op schroef- en vijsniveau) kunnen integreren in de 3D-plannen van studiebureaus en installateurs.
Aangezien zo meteen ook alle achterliggende data beschikbaar is, kunnen zelfs bouwheren er hun voordeel mee doen tijdens de exploitatie en het onderhoud. Dat maakt onze oplossingen zeer geschikt voor grootschalige Design, Build & Maintain-projecten, zoals AZ Sint-Maarten in Mechelen en
AZ Delta in Roeselare, waar we een volwaardige a-tot-z-aanpak hebben kunnen hanteren. Eveneens belangrijk om weten is dat we ook aandacht hebben voor het economische plaatje. We werken bijvoorbeeld met een speciale calculator waarmee we de total cost of ownership becijferen, zodat we onze klanten een beter zicht kunnen geven op terugverdientijden, langetermijnopbrengsten, enzovoort. Naast onze kwalitatieve producten zijn dat de zaken waarmee we echt het verschil maken!”