06:07
10-10-2018

Carglass | Bilzen

Logistieke hub zet in op tevredenheid van werknemers

Autoruithersteller Carglass verhuisde deze zomer naar een nieuw Europees distributiecentrum aan het Albertkanaal in Bilzen. De site vervangt de vier bestaande locaties in Hasselt en Genk en wordt de draaischijf voor de verdeling van autoruiten in elf landen. Dat gebeurt op een terrein van maar liefst 42.000 m², met nog zo’n 10.000 m² uitbreidingsruimte.

De binnenzone kreeg een grote uitsnijding in de vorm van een patio, die van elke ruimte in het gebouw een eerste daglichtzone maakt. Zo valt er overal natuurlijk licht binnen.

Carglass Distribution, de afdeling die verantwoordelijk is voor de logistiek van alle autoruiten en toebehoren in ons land en acht andere West-Europese landen, maakt het bedrijf met deze nieuwe stap klaar voor de toekomst. Carglass levert jaarlijks 1,2 miljoen autoruiten en 1,7 miljoen stuks toebehoren uit ons land. Maar waar een automodel vroeger zo’n drie voorruittypes had, groeide dat intussen tot gemiddeld twaalf. En die tendens wordt sterker. Meer opslagcapaciteit en logistieke mogelijkheden waren dus onontbeerlijk.

Het terrein is maar liefst 42.000 m² groot, met 10.000 m² uitbreidingsruimte.

Great Place to Work
Bij de ontwikkeling van de nieuwe site stond aandacht voor het welzijn van de 225 werknemers centraal. Het Carglass-management ontwikkelde de nieuwe site bijvoorbeeld in samenspraak met het personeel. “Het gebouw moest de normen en waarden van het bedrijf uitstralen en ten dienste staan van de werknemers, dat is de visie van Carglass”, zegt architect Jeroen Maesen van ontwerpbureau MAMU Architects. “Die rode draad hebben we goed kunnen bewaren. Carglass haalde niets voor niets al vijf keer de top 10 van de ‘Great Place to Work’-prijs.”

Op het dak plaatsten de bouwpartners 420 LightCatchers, die het licht samenballen en gelijkmatig in het magazijn doen binnenvallen.

Beste voor het personeel
Die kerngedachte komt overal in het kantoorgebouw terug. Hoogwaardige materialen zoals architectonisch zichtbeton, houtmotieven met een warme uitstraling en grote glaspartijen voor maximale daglichtinval moeten een huiselijke sfeer creëren voor de werknemers. De binnenzone kreeg een grote uitsnijding in de vorm van een patio, die van elke ruimte in het gebouw een eerste daglichtzone maakt. Zo valt er overal natuurlijk licht binnen. “We startten echt van een wit blad en keken wat het beste was voor het personeel”, zegt Maesen. “Hoogpolig tapijt voor een sterke akoestiek, koffiecorners, concentratiewerkplekken, ontspanningsruimtes, sportvelden en een Finse piste: we hebben het allemaal geïntegreerd in dit project.”

Verschepen over heel Europa
De logistieke ruimte zelf bestaat uit een smallegangenmagazijn en een standaard rekkenmagazijn met onderdelen voor auto- of vrachtwagenruiten. Daarnaast integreerden de bouwpartners ook ruimtes voor onder andere specifieke chemische producten, zoals autoruitreiniger. De onderdelen die in Bilzen terechtkomen, worden over heel Europa verscheept.

Leds dimmen op basis van buitenlicht
“Het gebouw bestaat uit een betonnen kolommenstructuur met metalen vakwerkspanten”, zegt Dirk Van Buggenhout, project manager bij Montea, de beursgenoteerde belegger in logistiek vastgoed in België, Nederland en Frankrijk, dat het project naar de wensen van Carglass heeft ontwikkeld en gefinancierd en het gebouw voor minstens vijftien jaar aan Carglass verhuurt. “Daarin plaatsen we 420 LightCatchers, wat toch wel erg specifiek is voor dit project. Die parabolische koepels vangen het zonlicht op en versterken de lichtinval. De koppeling met de verlichtingsinstallatie – volledig uitgerust met ledverlichting – zorgt voor daglichtsturing. Concreet wil dat zeggen dat de verlichting gedimd en versterkt wordt op basis van het invallende licht. We beschikken over een PV-installatie van 850 kW op het dak en onderzoeken ook nog of we een windturbine kunnen plaatsen.”

Focus op energie-efficiëntie
Die aandacht voor energie trekken de bouwpartners in het hele gebouw door. De site is uitgerust met een gebouwbeheersysteem dat het gebouw controleert en ventilatiekleppen en luchtgroepen aanstuurt op basis van temperatuur- en CO2-meting. Het verbruik van gas, water en elektriciteit wordt vanop afstand gemonitord, zodat beheerders afwijkingen onmiddellijk kunnen opvolgen en het energieverbruik kunnen optimaliseren. De kantoorruimte is uitgerust met een HR-lucht-luchtwarmtepomp, en de balansverluchting garandeert warmterecuperatie. “We opteerden maximaal voor energie-efficiënte maatregelen”, zegt Maesen.

Technieken tijdens ruwbouwfase
Een van de grootste uitdagingen in dit project? De faseringen die door elkaar liepen. Maesen: “De grote logistieke hal – met een lagere afwerkingsgraad dan de kantoorruimte – ging heel snel vooruit. We realiseerden bijna 5000 m² per week. Dat nieuwe magazijn was daardoor al in gebruik voor we het kantoorgebouw afwerkten. Een aantal technieken moest dus al in gebruik genomen kunnen worden terwijl het kantoorgedeelte van het project nog in de ruwbouwfase zat. Die puzzel laten passen was niet eenvoudig en vergde veel communicatie en samenwerking van de betrokkenen.

Albertkanaal als troef
Gezien de prima ligging – vlak bij het spoor, snelwegen en het Albertkanaal – is bereikbaarheid een enorme troef voor deze nieuwe Carglass-vestiging. Met drie schepen per week die Carglass aandoen, houdt het bedrijf zestig vrachtwagens van de weg. “De aanwezigheid van een waterweg was cruciaal in de keuze”, zegt Guido De Paepe, CEO van Carglass België. “Het wordt een multimodaal distributieplatform waarmee we Carglass nog meer verankeren in deze regio. Hopelijk kunnen we hier ook nog extra jobs scheppen.”   

Tekst Jeroen Schreurs     |    Beeld Montea
Uitgelichte afbeelding: 
Gezien de prima ligging – vlak bij het spoor, snelwegen en het Albertkanaal – is bereikbaarheid een enorme troef voor deze nieuwe Carglass-vestiging.


Participanten aan het woord

EcoNation – LightCatchers
De 422 LightCatchers die de bouwpartners plaatsten, komen uit de koker van het Oost-Vlaamse EcoNation (Gent). Deze slimme lichtkoepels garanderen een grote lichtinval met een minimum aan dakopening. “Een spiegel volgt de zon en weerkaatst het licht maximaal naar binnen”, zegt Christophe Vandenberghe van EcoNation. “Twee diffuse lenzen verspreiden dat licht vervolgens egaal over de hele ruimte en gaan zo verblinding tegen. Omdat ons product flexibeler te plaatsen is dan lichtstraten, zorgt het ook voor een juiste spreiding over het dakoppervlak en een gelijkmatige luxwaarde in de hele ruimte. Dat dynamische daglicht zorgt voor een gezonde werkomgeving en verhoogt de productiviteit. Daarbovenop zijn LightCatchers ook voordelig op het vlak van isolatie, want ze laten minder koude en warmte binnen dan lichtstraten.” De ledverlichting in het gebouw is uitgerust met daglichtsturing en past zich aan naarmate de LightCatchers licht binnenlaten. “Op die manier dragen onze toestellen ook bij aan de energiebesparing in het gebouw”, sluit Vandenberghe af.


Benvitec – Brandbeveiliging
Eén vonkje is genoeg om een brand te veroorzaken, en in het atelier van Carglass zijn er veel vonkjes. Vandaar dat de bouwheer geen risico nam en investeerde in een state of the art sprinklerinstallatie. Hiervoor deed hij een beroep op Benvitec uit Beringen, waar brandbeveiliging op maat een van de specialiteiten is. “De installatie voor Carglass beveiligt een oppervlakte van meer dan 45.000 m²”, vertelt Business Unit Manager Stefan De Backer. “Ze bestaat uit een grote dieselaangedreven sprinklerpomp, een volledig ingerichte pompkamer met brandmeldcentrale, een bovengrondse tank van 760 m³, acht natte alarmkleppen en twee droge alarmkleppen met een totaal van meer dan zesduizend sprinklers. Deze zijn gemonteerd aan het dak van de magazijnen, luifels en kantoren. In een kleine zone is er zelfs sprake van sprinklers in de rekken! Om een efficiënte brandveiligheid te garanderen, hebben we ervoor gezorgd dat er ook dertig brandhaspels op de installatie zijn aangesloten. Benvitec zorgde in dit project trouwens eveneens voor de aanleg van het volledige ondergrondse leidingnet. Hierbij koppelden we meer dan 1.400 meter HDPE-leiding aan twaalf bovengrondse hydranten. Een titanenwerkje omdat we rekening moesten houden met de zeer strakke planning van de verschillende betonstortfases. Gezien de omvang en de moeilijkheidsgraad van dit project zijn we bijzonder trots dat Carglass/Montea voor ons gekozen heeft.”


Fixsus – Metingen en sturingen voor maximale energiezuinigheid
Om het energieverbruik te minimaliseren, wordt er bij Carglass een beroep gedaan op het TIBA-platform van Fixsus. Met deze ‘Total Integrated Building Automation’-oplossing kan de gebouwbeheerder immers alle technische installaties remote bedienen vanop één enkel systeem. “Op deze manier kunnen de gewenste comfortdoelstellingen op een energetisch performante manier behaald worden”, vertelt projectleider Kim Loender. “Voorts ontwikkelen, produceren en verdelen we fieldapparatuur die complementair is met de Beckhoff-hardware. Hiermee bieden we dus ook op hardwareniveau een totaalconcept dat bijzonder kostenefficiënt is. Al onze oplossingen zijn open systemen en gebaseerd op gecentraliseerde logica, waardoor alle hardware zonder tussenkomst van een programmeur of gespecialiseerde technieker kan worden vervangen. De ‘TP10’ is ons paradepaardje: een multifunctioneel meet- en bedientoestel, ontworpen om erg eenvoudig op Beckhoff te werken! Dit product verdelen we internationaal en hebben we ook bij Carglass geïmplementeerd.”

Bij Carglass zorgde Fixsus eveneens voor een verfijning van de sturingen. Hierbij spreken we dan over de twintig luchtverhitters en 27 destrificatiezones in de warehouse (door middel van T-hoog- en -laagmetingen) en de verluchting van het batterij-oplaadlokaal met een cascade van vier extractoren (0-10V) – via stroommeting. Kim Loeder: “Als er geen extractor draait, wordt de voeding naar de canilis onderbroken. Ook de sturing van de verwarming, koeling en verluchting in de kantoren namen we onder handen, meer bepaald via metingen van de TP10 en aansturing via de RC001. Tot slot verfijnden we de sturing van de screens via het weerstation. De sturing van de verlichting in de kantoren gebeurt door Verbiest, maar door een KNX-koppeling worden de TP10’s gebruikt om de verlichting aan en uit te zetten en te dimmen. Aangezien we al bijna tien jaar dergelijke projecten realiseren, had Carglass voor ons weinig verrassingen in petto. Niettemin is het qua omvang en prestige wel een mooie toevoeging aan onze referentielijst.”


Verbiest E.T.I. – Elektrische installatie
De elektrische installatie voor 40.000 m² logistieke ruimte afwerken op zes maanden tijd, het was een gigantisch karwei. De nieuwe Carglass-site in Bilzen was dan ook een groot project voor Verbiest E.T.I. (Genk). Leo Verbiest, zaakvoerder van het gelijknamige bedrijf: “We namen de volledige elektrische installatie voor onze rekening, inclusief verlichting, branddetectie, inbraak- en toegangscontrole, camerabewaking, noem maar op. Montea kwam bij ons uit dankzij onze expertise in distributiegebouwen. Dat is namelijk onze specialiteit.” “Bij Carglass gingen we qua energiebeheer verder dan normaal. Aanwezigheidsmelders met daglichtafhankelijke sensoren en een visualisatie via pc sturen de ledverlichting, zodat Carglass elke lamp kan aanspreken en sturen. De installatie is volledig opgebouwd met een KNX-domoticasysteem”, zegt Verbiest. “Dankzij de plaatsing van 422 LightCatchers is er genoeg daglicht aanwezig in het magazijn, zodat we de verlichting maximaal konden dimmen.”


Skellet Benelux – Bouw inpandige kantoren
De twee kantoren in het gebouw van Carglass zijn inpandige constructies die gerealiseerd zijn met het innovatieve stalen meccanosysteem van Skellet. Afgevaardigd bestuurder Ivo Swenters: “Het grote voordeel van onze oplossing is dat er 40 tot 70 % minder staal nodig is dan bij traditionele staalbouwsystemen. Dit heeft uiteraard een positieve invloed op de prijs, maar daarbovenop is het ook een oplossing die een erg snelle realisatie toelaat. Bij Carglass zijn beide kantoren met telkens twee verdiepingen in amper drie weken tijd opgetrokken, en dat met slechts vier mensen. Bovendien is het een erg flexibel systeem, wat in dit project zeker tot uiting kwam. Omdat de kantoren binnenin een bestaand gebouw moesten worden opgetrokken, konden er immers geen grote kranen of andere grote machines worden ingezet. De onderdelen van onze meccano zijn echter zo licht dat alles te monteren is met behulp van kleine kranen of simpele hijswerktuigen.”


TECHNISCHE FICHE

Bouwheer Montea (Erembodegem)
Gebruiker Carglass (Bilzen)
Architect MAMU Architects (Hasselt)
Hoofdaannemer Mathieu Gijbels (Opglabbeek)

Bouwen aan Vlaanderen partners

CeragresEdith Wouters