Platform voor de bouw
“Comfort is de overtreffende trap van duurzaamheid”

“Comfort is de overtreffende trap van duurzaamheid”

Jansen the Building Company (vroeger Group Jansen) maakte de voorbije jaren een forse groei door en stelt intussen 350 professionals tewerk. “Daar zal het echter niet bij blijven, want de komende jaren mikken we op een verdere expansie door maximaal in te zetten op comfort (the next big thing na duurzaamheid) en de ontwikkeling van eigen producten”, zegt CEO Nadia Jansen, die haar toekomstplannen in dit artikel van naaldje tot draadje uit de doeken doet. “We willen het verschil maken door op te treden als een overkoepelende bouwpartner met een geïntegreerde totaaloplossing op basis van eigen specialisaties en producten.”

Jullie noemen comfort ‘the next big thing na duurzaamheid’. Hoezo?

Nadia Jansen: “De tijd dat gebouwen enkel en alleen zo goedkoop en efficiënt mogelijk moesten worden gerealiseerd, ligt ver achter ons. Duurzaamheid is intussen een vanzelfsprekendheid, maar de bouwsector moet opnieuw een versnelling hoger schakelen. De gebouwen van de toekomst zijn niet alleen duurzame, maar ook gezonde en comfortabele leefomgevingen. ‘Comfort’ is de overtreffende trap van ‘duurzaamheid’. Luchtkwaliteit, binnenklimaat, lichtinval en akoestiek spelen een doorslaggevende rol, maar ook flexibiliteit en gebruiksvriendelijkheid zullen in de toekomst de waarde van vastgoed bepalen. Want uiteindelijk bouw je altijd voor de mensen ín het gebouw. Deze filosofie brachten we al in de praktijk in AZ Sint-Maarten in Mechelen, Hotel Martin’s Rentmeesterij in Bilzen, het nieuwe politiekantoor in Kortrijk, HQ Binst Architects in Antwerpen, QinetiQ Space in Kruibeke … We zullen dezelfde aanpak hanteren in het Phoenix-gebouw en Gare Maritime in Brussel, AZ Delta campus Roeselare …” 

Jansen the Building Company is een gereputeerde aannemer met een specialisatie in binnenafwerking en technieken, maar werpt zich tegelijk op als een producent van bouwmaterialen en -systemen. Vanwaar die dubbele focus?

“Afwerking zit in ons DNA, dus we weten perfect welke behoeften er zijn en wat de notie ‘kwaliteit’ precies inhoudt. Onder het motto ‘wij creëren uw comfortzone’ investeren we dan ook in de ontwikkeling van performante producten die resulteren in een optimaal comfort. Dankzij onze knowhow op het vlak van uitvoering én productontwikkeling kunnen we onze klant ontzorgen, met name door een geïntegreerde totaaloplossing te bieden. We leggen ons overigens ook toe op facility management.”

Nadia Jansen: “De gebouwen van de toekomst zijn niet alleen duurzame, maar ook gezonde en comfortabele leefomgevingen.”

Met welke eigen producten gooien jullie op dit moment hoge ogen? 

“Onder meer met onze KAY-klimaatplafonds: intelligente plafonds die verschillende innovatieve technieken verenigen in één strak design (koeling, verwarming, verlichting, ventilatie én geluidswering) en die de binnentemperatuur in de winter én in de zomer stabiel houden. De verplaatsbare wanden – Maars Jansen Living Walls – doen het eveneens goed en zorgen voor een aangename, flexibele werkomgeving. Tot slot zijn ook de geprefabriceerde dagkanten en hoeken in gipskarton volop aan het ‘boomen’, want ze besparen de vakman 60 % tijd en garanderen een zeer hoge afwerkingsgraad. Omdat onze producten zo in trek zijn, hebben we onze productie- en voorraadcapaciteit in Oudsbergen verdubbeld en hebben we in Mechelen een nieuw kantoor met een grote showroom in gebruik genomen.”

Waar zijn jullie kantoren gevestigd? Wat is de meerwaarde van de nieuwe Mechelse vestiging en liggen er nog dergelijke investeringen in het verschiet? 

“Wij hebben kantoren in Oudsbergen, Mechelen, Zonhoven, Westerlo en Charleroi. Het is onze ambitie om onze ‘footprint’ te versterken, dus de opening van het nieuwe kantoor in Mechelen is in dat opzicht alweer een belangrijke stap vooruit. In de bijhorende showroom kunnen klanten de toepassingen van onze producten ‘live’ zien en ervaren. Bovendien vinden wij het belangrijk dat onze werknemers zich gelukkig voelen in hun job. De werkomgeving is in die optiek een bepalende factor. Ook dit kantoor werd dus ingericht als een flexibele werkplek in een open ruimte, met een strak en rustgevend interieur. Binnenkort wordt hier tevens een interne workshop ‘activiteitengebaseerd werken’ georganiseerd om onze kantoren nog te optimaliseren. Ook onze andere vestigingen zullen binnenkort een update krijgen op basis van deze input. Voorts is ons hoofddoel met al onze divisies blijven groeien in de bestaande markten (inclusief de uitbreiding van onze product- en serviceactiviteiten) en verder voet aan grond krijgen in Franstalig België, Frankrijk, Nederland en Luxemburg.”

De nieuwe Mechelse vestiging van Jansen the Building Company getuigt van goede smaak en aandacht voor een kwalitatieve werkomgeving.

Jullie opteerden ook voor een naamsverandering: Group Jansen werd Jansen the Building Company. Zit daar een bepaalde betekenis achter?

“Ons familiebedrijf is in 1972 opgericht door vijf broers Jansen, waaronder mijn vader René. Ze zijn ooit begonnen als ‘de plakkers van Meeuwen’, onder de naam Jansen Finishings. Onze onderneming is sindsdien echter sterk geëvolueerd en heeft haar activiteiten doorheen de jaren fors gediversifieerd. Inmiddels zijn we een onestopshop die algemene aanneming, binnenafwerking, technieken, cleanrooms, renovatie/restauratie en maintenance combineert. We willen vooral het verschil maken door op te treden als een overkoepelende bouwpartner met een geïntegreerde totaaloplossing op basis van eigen specialisaties en producten, en dus hadden we nood aan een sprekendere naam en een sterkere merkidentiteit. Onze corebusiness moet ‘voelbaar’ zijn. Met een naam als Jansen the Building Company is dat wel degelijk het geval!”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details