Platform voor de bouw
Monumenten

De toekomst van het installatiebedrijf

nieuw-logo-kopieren

4 mei 2020 Leestijd 4 minuten

Deel dit artikel

Er verandert veel in de installatiesector. Bedrijven die niet nadenken over de toekomst dreigen de boot te missen. Net daarom heeft Lieven Mareen, eigenaar van het Gentse Celcio, een duidelijke visie uitgebouwd voor zijn bedrijf. Die steunt op drie pijlers: nieuwe technologieën, objectieve dienstverlening en moderne samenwerkingsformules.

De Belgische installatiesector beweegt volop. De groene energietransitie laat zich duidelijk voelen en dwingt bedrijven tot verandering. Zo ook bij installatiebedrijf Celcio, waar Lieven Mareen volop inzet op technologische vernieuwing. “We komen uit een sector waarin de installateur decennialang met dezelfde technologieën kon werken, zoals stookoliebranders, houtkachels en gastoepassingen. Daar kwamen de laatste jaren ontelbaar veel mogelijkheden bij. De klimaatdoelstellingen worden ook steeds scherper en de publieke roep om milieuvriendelijke technologieën neemt zienderogen toe. Het is onze ambitie om een voortrekkersrol te spelen in die transitie. Zo waren we bijvoorbeeld een van de eersten die in 2007, bij het energiebesluit rond koeltechnieken, onze certificering behaalden.”

Lieven Mareen: “We komen uit een sector waarin de installateur decennialang met dezelfde technologieën kon werken, zoals stookoliebranders, houtkachels en gastoepassingen. Daar kwamen de laatste jaren ontelbaar veel mogelijkheden bij.”

 

Betrouwbare partner

Naast die focus op technologie zet Celcio sterk in op objectieve adviesverlening. Het bedrijf investeerde daarvoor in een ruime ingenieursafdeling. Lieven Mareen: “De juiste oplossing voor een project is altijd van veel factoren afhankelijk en verschilt van gebouw tot gebouw. Dat kan je dus niet enkel aan een fabrikant of producent overlaten. Je hebt een betrouwbare partner nodig die kijkt naar de financiële en technische haalbaarheid voor je specifieke project. Celcio wil die betrouwbare partner zijn.”

Die nieuwe visie zorgt ervoor dat installatiebedrijven opnieuw aantrekkelijk worden voor jongeren. Zeker hogere afstudeerprofielen met een technische achtergrond zien brood in automatisatie, regeltechniek en projectleiding. “Zij passen goed in het nieuwe competentieprofiel dat we zoeken – meer gericht op adviesverlening en studiewerk”, zegt Mareen. “Met dat verschil dat die jongeren zelf ook deels de baan op willen en zelf het werk willen uitvoeren.”

Een van de referentieprojecten van Celcio:
Vooruit in Gent.

 

Realistisch

Een derde verandering die Mareen aanstipt: het klassieke aanbestedingspatroon verdwijnt niet, maar wordt minder belangrijk. “Moderne formules zoals Design & Build en ESCO-projecten zijn in opmars. Daarom stapten we met Celcio in een strategische alliantie met Group Monument. Zo kunnen we ‘crossdisciplinair’ oplossingen aanreiken. We kiezen niet blind voor de meest groene mogelijkheid, maar wel voor de meest realistische optie. Dat is wat Celcio in de kern wil zijn: een installatiebedrijf met een duidelijke meerwaarde voor zijn klanten.”   


Celcio bvba – www.celcio.be

  • Gent
  • Studie/energieadvies
  • Installatie
  • Audit/service & onderhoud
  • Gebouwenbeheer
  • 45 medewerkers
  • € 7,5 miljoen omzet
  • Referenties: publiek, privaat, industrie
Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Pieter-Jan Vansteelandt

Projectmanager

Benieuwd naar de mogelijkheden? Ik vertel u graag alles over onze samenwerkingspakketten.

0%

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details