Platform voor de bouw
Een succesverhaal in het Venetië van het Noorden
De vele bomen in het park moesten koste wat kost behouden blijven op vraag van het Brugse stadsbestuur.

Een succesverhaal in het Venetië van het Noorden

De werf van de Brugse parking ’t Zand, gestart in juni 2020, nadert aan een stevige tred de finale afwerking. Ondanks de nodige uitdagingen onderweg werden alle (strakke) deadlines netjes gehaald. Kortom: dit project is een echt succesverhaal dat in nauwe samenwerking met het Brugse stadsbestuur werd volbracht, waarbij voortdurend gecommuniceerd werd met de omwonenden door middel van regelmatige bezoeken aan de werf, timelapse, newsletters, een waarnemingspunt enzovoort. 

De hele parking bevindt zich op een lichte helling van meer dan 120 meter lang om evenwijdig te lopen met het originele reliëf rond de bomen.

Onder het Koning Albert I-park van Brugge zijn drie extra parkeerniveaus toegevoegd, goed voor 365 bijkomende plaatsen op een oppervlakte van 18.000 m². De totale capaciteit van de parking bedraagt nu 1.932 plaatsen. Tijdens de werken moest aannemer CIT Blaton rekening houden met verschillende aandachtspunten zoals de omliggende natuur, het uitgraven van duizenden kubieke meters grond en het nauwgezet oppompen van water.

De uitbreiding van de Brugse parking ’t Zand, gestart in juni 2020, gebeurde in opdracht van Interparking.

70.000 m³ grond, 800.000 m³ water

Er werden meer dan 500 meter slibwanden geïnstalleerd op een diepte van 24 meter. Dat heeft ervoor gezorgd dat grond en water werden tegenhouden. De slibwanden vormden meteen ook de buitenmuur van de parking. In februari 2021 werd niet minder dan 70 000 m³ grond uitgegraven. Door de grootte van de gegraven put en het hoge grondwaterpeil bleek het oppompen van water een echte uitdaging. Jan Heyde, projectleider bij CIT Blaton: “Onze voornaamste zorg? Dat het geloosde water in het naburige waterloopje geen negatieve impact had op de biodiversiteit of alles zou vervuilen. Daarom werd er een waterzuiveringsinstallatie (WZI) geplaatst om al het overtollige ijzer en andere vervuilende deeltjes op te vangen. Bovendien werd het water zo voorzien van de nodige zuurstof. In totaal is er 100 m³ per uur opgepompt! En dat op een totaal van 800.000 m³ voor de hele duur van de werf.”

Er zijn 12.000 m² betonnen vloerplaten en vierhonderd voorgespannen balken voor het dak geplaatst.

Uitvoering aan hoge snelheid

De ruwbouwfase is uitgevoerd in een recordtijd van vijf maanden, met name dankzij de drie torenkranen die in de zomer van 2021 werden geïnstalleerd. In deze korte periode zijn er 12.000 m² betonnen vloerplaten en vierhonderd voorgespannen balken – elk 16 meter hoog en 16 ton zwaar – voor het dak geplaatst. Jan Heyde: “De planning werd naar het einde toe wel lichtjes in de war gestuurd en dagelijks bijgestuurd door coördinatieproblemen met leveringen bij medeaannemers en de leveranciers van de metalen structuren. Ook de natuursteen voor de wandelpaden en wandbekledingen liep gevoelige vertragingen op. In deze postcoronatijden is dit helaas eerder regel dan uitzondering.”

Er zijn drie extra parkeerniveaus toegevoegd, goed voor 365 bijkomende plaatsen.

Bijzondere aandacht voor de bomen

De vele bomen in het park moesten koste wat kost behouden blijven op vraag van het Brugse stadsbestuur. Zodra de rondweg rond de werf klaar was, kon de oude toegangsweg tot de parking afgebroken worden en konden er negentig gewapende secanspalen gegoten worden rond een rode beuk die al tientallen jaren oud is. De hele parking bevindt zich op een lichte helling van meer dan 120 meter lang om evenwijdig te lopen met het originele reliëf rond de bomen. Tot slot zijn er 2.400 m² wandelpaden aangelegd. Jan Heyde: “Na de laatste controles voor het gebruik en de keuringen door de bevoegde instanties kon de uitbreiding van parking ’t Zand in Brugge op 29 april de deuren openen voor het grote publiek. De officiële inhuldiging, waarbij ook het stadsbestuur aanwezig zal zijn, vindt binnenkort plaats, na afwerking van het park.”    

De aannemer zorgde met de tijdige oplevering voor een echt huzarenstuk.
TECHNISCHE FICHE
  • Bouwheer Interparking (Brussel)
  • Architect BOVAArchitects (Gent) en West 8 (Opwijk)
  • Hoofdaannemer(s) CIT Blaton (Brussel)

“Vlotte communicatie tussen landmeter en aannemer is cruciaal”

Bij een project dat zo omvangrijk is als de uitbreiding van de Brugse parking ’t Zand komt zeer veel kijken. Maar de personen die het eerst over het terrein lopen, zijn meestal de landmeters, op het moment dat de werf zich nog in een vrijwel maagdelijke toestand bevindt. Ze zijn dus uitermate goed geplaatst om het belang van een correcte opmeting en inplanting in een juist perspectief te plaatsen. Zo ook Teugels uit Temse …

Tekst Kris Vandekerckhove    |    Beeld CIT Blaton

Landmeetkunde & Expertiseburo Teugels kan bogen op vijftig jaar ervaring en is een echt familiebedrijf, waar de tweede generatie ondertussen aan het roer staat. Dankzij een standvastig personeelsbeleid, voortdurende persoonlijke aandacht voor kwaliteit en veiligheid, doorgedreven opleidingen en ‘top-notch’ apparatuur heeft het bedrijf uit Temse al een indrukwekkend klantenportfolio opgebouwd. Denk hierbij aan openbare besturen, studiebureaus, notarissen, architecten en aannemers zoals CIT Blaton, waarvoor Teugels uitgebreide meetwerken uitvoerde in het kader van de uitbreiding van parking ’t Zand, met Interparking als bouwheer.

In een eerste fase voerde Landmeetkunde & Expertiseburo Teugels een zeer grondige en complete hoogtemeting van het volledige terrein uit. (Beeld: Fotec)

Respect voor de bestaande natuur

Onder het Koning Albert I-park van Brugge werden drie extra parkeerniveaus toegevoegd, op een oppervlakte van 18.000 m². Daarbij moest rekening gehouden worden met verschillende aandachtspunten zoals de omliggende natuur, het uitgraven van duizenden kubieke meters grond en het nauwgezet oppompen van water. Steven Buytaert, gedelegeerd bestuurder bij Landmeetkunde & Expertiseburo Teugels: “In een eerste fase hebben we een zeer grondige en complete hoogtemeting van het volledige terrein uitgevoerd. Dat was van het allergrootste belang omdat we exact wilden weten wat het volume af te voeren grond zou zijn. Daarnaast keek Stad Brugge er nauwlettend op toe dat de bestaande natuur, zoals bomen en waterloopjes,
bewaard bleef. Een hypernauwkeurige meting was cruciaal voor de vlotte opvolging van het volledige traject. Want bij ons is juist maar net voldoende!”

In de tweede fase stond Teugels in voor de hoogtemetingen van de verschillende verdiepingen. (Beeld: Yvan Glavie)

Recordtijd

In de tweede fase stond Teugels in voor de hoogte-metingen van de verschillende verdiepingen. Niet onbelangrijk als je weet dat er onder andere meer dan 500 meter slibwanden werden geïnstalleerd op een diepte van 24 meter. De goede communicatie tussen landmeter en aannemer zorgde ervoor dat de ruwbouw in een recordtijd van vijf maanden werd uitgevoerd. Steven Buytaert: “We deden al heel wat werven met CIT Blaton. Denk bijvoorbeeld aan het Dunehotel (Nieuwpoort) en MG Square (Gent). We zorgen ervoor dat de aannemer steeds een ‘single point of access’ heeft voor onze diensten, waardoor we flexibel én snel kunnen optreden, indien gewenst.”    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details