Platform voor de bouw
Woon & Werkgebouwen

Eerste woontoren op triple A-locatie in eindfase

P824801-aangepast

Tekst | Stephanie Demasure

Beeld | Arcas Architecture & Urbanism, Vastgoedgroep Degroote

10 mei 2022 Leestijd 19 minuten

Deel dit artikel

Balkons in architectonisch beton, schier willekeurig verspringend en met elkaar verbonden via aluminiumstructuren en grote glaspartijen. De uitgekiende architectuur van SKY Tower One, een bouwvolume van maar liefst 27 verdiepingen, geeft de woontoren een opmerkelijke dynamiek en luchtigheid. Die openheid kenmerkt ook de binnenruimtes, met het magnifieke uitzicht als onmiskenbare troef.

De projectaanvraag voor SKY Tower One dateert al van 2017. Het had nog wat voeten in de aarde – en in het zand – om het eerste lichtbaken aan de Oostendse einder tot uitvoering te brengen. Het woonvolume maakt deel uit van de SKY Tower-site, die de komende jaren volledig ontwikkeld wordt. Er volgt nog een tweede statige toren met de toepasselijke naam SKY Tower Two. “In totaal zal deze site acht gebouwen tellen”, vertelt Sebastiaan De Mey, architect bij Arcas Architecture & Urbanism. “Naast 484 appartementen komt er ook een hotel met 116 kamers en creëert projectontwikkelaar Vastgoedgroep Degroote ruimte voor kantoren, handel en andere functies, zoals horeca. Zelf zullen zij met hun kantoren het gelijkvloers van SKY Tower One betrekken.” Ondergronds is een ruime parking aangelegd. Naast een rotatieparking van 153 plaatsen zal er sprake zijn van 486 private parkeerplaatsen en een stalling voor 1.500 fietsen.

Exclusief wonen op unieke locatie

Aan de eerste pennentrekken voor het huidige concept ging een uitgebreide voorstudie vooraf. Vastgoedgroep Degroote wou de site van de hotelschool aan de jachthaven van Oostende een waardige nieuwe bestemming geven. Met het Mercatordok aan de ene en het station aan de andere kant bevindt SKY Tower zich op een absolute triple A-locatie. “We hebben deze volledige site opgevat als een bouwblok in de stad”, verduidelijkt Sebastiaan De Mey de inplanting en het architecturale ontwerp. “Om maximaal aan te sluiten bij de omgeving hebben we elke gevel een uniek volume gegeven. De site is ingesneden met drie torens (één bestaande en twee nieuwe). SKY Tower One, aan de Mercatorkant, is de eerste van die grote nieuwkomers.”      

Een toplocatie aan de Belgische kust gaat niet alleen gepaard met bijzondere troeven, zoals het uitzicht en het instant vakantiegevoel. Met name de grote windsterkte is een uitdaging die van meet af aan meegenomen werd in het ontwerp. Sebastiaan De Mey: “Dat heeft uiteraard een impact op de structuur van de gebouwen en vooral de funderingen, met het oog op de stabiliteit. Toch is het even belangrijk om de windcirculatie doorheen de site mee te nemen in het concept. Je wil namelijk voorkomen dat de wind zich te hevig manifesteert tussen de gebouwen. Via gerichte en doordachte ingrepen, zoals het evenementenplein met bomen en de slimme inplanting van de bouwblokken, anticipeerden we op deze extra complexiteit.”    

Horizontale dynamiek

SKY Tower One is een opeenstapeling van lagen met terrassen van verschillende groottes en positioneringen. Die uitkragingen verspringen schijnbaar willekeurig. Zo toevallig het lijkt, zo uitgedacht is het. De terrassen accentueren de horizontaliteit van de woontoren en garanderen tegelijk dat de onderliggende appartementen extra daglicht binnentrekken. Een aantal dubbelhoge appartementen brengen nog meer variatie in het gevelbeeld. “Bepaalde stukken glas zijn niet transparant, maar dat is bijna niet te
zien in de gevel, tenzij van dichtbij. Het is het resultaat van een intensieve zoektocht naar de passende oplossing voor stukken die in functioneel opzicht andere kwaliteiten vroegen dan gewoon glas, zonder afbreuk te doen aan de esthetiek. Dat voortdurende streven naar een hoogwaardige detaillering maakt van SKY Tower de kustreferentie die het ongetwijfeld wordt”, besluit Sebastiaan De Mey.    

COBE – INGENIEUR STABILITEIT 

Het bouwkundig studiebureau Cobe uit Brugge staat garant voor de stabiliteit van SKY Tower One in Oostende. Cobe voerde alle constructieve berekeningen uit en werkte daarbij nauw samen met de opdrachtgever en de architect. Cobe werd vanaf het basis-ontwerp bij het project betrokken. “Want het is essentieel om van in een vroeg stadium van het dossier de verticale structuur strak uit te zetten”, zegt projectingenieur Kenneth Wouters. “De horizontale stabiliteit tegen onder meer wind wordt verzekerd door de centrale lift- en trappenhal en de gesloten appartementscheidende muren. De scheidingswanden op de tweede en derde verdieping werden opgedikt om te fungeren als ondervangingselementen voor de opener structuur in de kantoorruimtes op het gelijkvloers en de eerste verdieping. In de gevel zit een strakke kolommenstructuur, maar die wordt door het grillige terrasverloop netjes verborgen. De kelderwanden zijn massief uitgevoerd om als verdeelelementen naar de fundering te fungeren. Zo konden funderingsmassieven buiten de footprint van het gebouw vermeden worden en ging er geen plaats verloren in de naburige parkeerkelder met twee ondergrondse verdiepingen. De structuur moet correct in elkaar zitten en tezelfdertijd zo galant en economisch mogelijk zijn.” Cobe, dat in 2000 werd opgericht door ingenieur-architect Koen Van Nevel en ingenieur Katrien Dobbelaere en intussen twintig medewerkers telt, volgde op de werf de uitvoering verder op. 

FRANCOVERA – BUITENSCHRIJNWERK 

Voor SKY Tower One levert en plaatst Francovera maar liefst 9.000 m² gevelsluiting. Het is de grootste uitdaging uit de geschiedenis van het Wervikse bedrijf, dat dit jaar zijn 35-jarige bestaan viert. “Van de eerste tot de 27ste verdieping bestaat SKY Tower One volledig uit aaneengekoppelde ramen”, zegt werfleider Jeroen Verdonck. “We gebruiken een buitenlift om de ramen op een veilige manier tot op het hoogste niveau te krijgen. De plaatsing verloopt vlot.” 

Vooral de hoogte is een uitdaging. Bovendien zijn er twee duplexappartementen ingericht in de toren, respectievelijk op de negentiende en twintigste verdieping en de 25ste en 26ste verdieping. “Die glaspartijen wegen tot 350 kilogram”, zegt Jeroen Verdonck. “Om ze te kunnen plaatsen, hebben we stellingen op de terrassen gebouwd.”

De beglazing is geluidswerend. Hoe lager in de toren, hoe beter de beglazing, zodat er geen geluidshinder is van bijvoorbeeld het station van Oostende. “We staan ook in voor het andere buitenschrijnwerk”, zegt de werfleider. “Op het gelijkvloers, waar de kantoren van Vastgoedgroep Degroote komen, hebben we gordijngevelprofielen voorzien, net als bij de SKYbar op de 28ste verdieping. Daar staat ook een staalstructuur van meer dan 4 meter hoog waarop glas gemonteerd wordt.”

Francovera richt zich op grote, complexe projecten zoals scholen, ziekenhuizen en appartementsgebouwen. Het bedrijf is gespecialiseerd in het leveren en plaatsen van zowel aluminium als stalen gordijngevels, ramen en deuren.

Kingspan Light + Air – Brandveiligheid die digitaal wordt aangestuurd

Een toren van 100 meter hoog en met 150 appartementen vraagt bijzondere aandacht voor de brandveiligheid. Kingspan Light + Air uit Melle bouwde in SKY Tower One een overdrukinstallatie met honderd ontrokingskleppen die digitaal worden aangestuurd. “Een groot voordeel op het vlak van bekabeling, kosten en flexibiliteit.”

Image with no description

“Voor SKY Tower One hadden we de eer om in opdracht van Vastgoedgroep Degroote de overdrukinstallatie in de traphallen en vluchtwegen te bouwen”, zeggen Louis Mortier en Robby De Roeck, Lead Engineer en Fire Safety Engineer bij Kingspan Light + Air. “De woon-toren valt onder de categorie hoogbouw, wat de vereisten op het vlak van brandveiligheid serieus verstrengt. We werkten met een honderdtal ontrokingskleppen, conform EN 12101-8. Deze kleppen zijn niet apart bekabeld, maar worden digitaal aangestuurd via één lus. Het is een flexibel en modern systeem dat minder bekabeling, kosten en plaats vergt.” 

Betrouwbare brandveiligheid begint steeds met een principetekening.

Axiaalventilatoren en rookgordijnen

Kingspan Light + Air installeerde ook twee axiaalventilatoren voor het op overdruk plaatsen van de trappenhallen en drie axiaalventilatoren voor het ontroken van de centrale gang. Er zijn brandwerende kanalen aanwezig en sensoren zorgen ervoor dat de vereiste drukken en debieten worden geleverd. In de ondergrondse parkeergarages van twee niveaus plaatste Kingspan Light + Air een rook- en warmteafvoerinstallatie (RWA). “We gebruikten één grote axiaalventilator en zestien automatische rookgordijnen die opnieuw digitaal worden aangestuurd. Beide niveaus kunnen apart worden ontrookt via kleppenregisters. Het doel van de brandveiligheidsinstallaties is om de bewoners veilig te evacueren, de interventie van de brandweer te vereenvoudigen en de gebouwstructuur zoveel mogelijk te beschermen”, aldus Louis Mortier en Robby De Roeck.

Kingspan voert in België meer dan zevenhonderd projecten per jaar uit en heeft meer dan vijfduizend onderhoudscontracten lopen. De hoofdactiviteiten zijn ontrokingsinstallaties, daglichtoplossingen, ventilatiesystemen en branddetectiesystemen.    

Loveld – Duurzame terrassen uit gepolijst beton

Image with no description

De eyecatchers van SKY Tower One zijn de riante terrassen die 11 meter lang zijn en 19 ton wegen. Loveld, gespecialiseerd in gevels en architectonisch beton, fabriceerde ze in zijn vestiging in Aalter. “We gebruikten gepolijst beton met een bruin granulaat. Zo zijn ze beschermd tegen vervuiling en afgestemd op het schrijnwerk”, zegt Vincent Termote.

Loveld leverde voor SKY Tower One in Oostende 334 balkonelementen, goed voor een oppervlakte van 7.000 m² gepolijste architecturale terrazzo. Alles werd gefabriceerd in de hoofdzetel in Aalter, waar het bedrijf in 1985 door Bernard Buys, André Vanhulle en Ivan Willems werd opgericht. “De terrassen hebben uitkragingen tot 2,75 meter”, zegt salesmanager Vincent Termote. “Bij het transport mogen we tot maximaal 3,5 meter breed gaan.”

Het gaat om heel zware elementen die 11 meter lang zijn. “Ze wegen 19 ton, bijna dubbel zoveel als andere terrassen”, zegt Vincent Termote. Naast hun royale gewicht en lengte valt vooral de afwerking op. “In gepolijst beton. Die afwerking zorgt niet enkel voor een architecturaal terrazzo-effect, maar is ook erg duurzaam. Door het beton te polijsten, maken we de poriën dicht, waardoor we het zuigeffect liquideren. Daardoor kan er geen water of vuil in het beton trekken. Het is een dure afwerking, maar ze betaalt zichzelf terug. Ze vergt veel minder onderhoud en behoudt langer haar mooie kleur.”

De eyecatchers van SKY Tower One zijn de riante terrassen, die 11 meter lang zijn en 19 ton wegen.

Speciaal kleurenmengsel

Wat die mooie kleur betreft, ontwikkelde Loveld voor SKY Tower One een speciaal mengsel. “Het witte marmergranulaat werd gemengd met een bepaald percentage bruin granulaat”, zegt Vincent Termote. “De kleur van het schrijnwerk werd afgestemd op dat bruine granulaat.”

Ook voor de andere gebouwen in het SKY District leverde Loveld terrassen in architectonisch beton, maar ook gevelpanelen en andere elementen zoals gevelkolommen. “Uitdagingen voor ons waren de afvoer van regenwater op de terrassen en de uitkragingen, die tegenpeil moesten worden gemonteerd.”    

Hydro Building Systems – Duurzame gevelsluiting met elegante looks

Image with no description

Een uitzonderlijk gebouw vraagt om uitzonderlijke technieken. Bij SKY Tower One in Oostende zorgde Hydro Building Systems daarvoor. Het Noorse moederbedrijf Hydro beschikt over een afdeling bouwsystemen die gespecialiseerd is in aluminium raam-, deur- en gevelsystemen, bekend onder de merken Sapa en Wicona.

“SKY Tower One is bijzonder, want voor de gevelsluiting werden per verdieping enkel elementgevelsystemen in aluminium gebruikt”, zegt Christophe Leenaert, projectmanager bij Hydro Building Systems. “De opdracht was een huzarenstuk. We moesten niet alleen een systeem ontwikkelen dat optimaal water- en luchtdicht is, ook de bouw- en materiaaluitzetting en toleranties moesten worden opgevangen. Dit zonder plaatsingsgemak en elegante esthetiek te vergeten.” 

Voor SKY Tower One had Hydro Building Systems twee primeurs: een waterdicht pull-slide-raamsysteem en CIRCAL-aluminium met een lage CO2-uitstoot.

Hybride oplossing

Voor SKY Tower One had Hydro Building Systems twee primeurs in petto: een waterdicht pull-slide-raamsysteem en CIRCAL-aluminium met een lage CO2-uitstoot. “Omdat de toren aan zee 100 meter hoog is, gebruikten we geen standaard schuifsysteem of een hefschuifsysteem, maar een hybride oplossing: het pull-slide-systeem van Wicona, dat vier keer beter afsluitbaar is.” Voor de uitvoering werkte Hydro Building Systems samen met zijn vaste partner en projectconstructeur Francovera. “Zij staan in voor de productie en plaatsing. Ze zijn specialist in grote hoogtes en zware omstandigheden aan zee met veel wind, zout en regen. Het pull-slide-systeem is in samenwerking met hen afgestemd op de specifieke werf van de SKY Tower.”

Eveneens bijzonder: de duurzaamheid van de gevelsluiting. Het CIRCAL-aluminium van Hydro is een hoogwaardige aluminiumlegering van minstens 75 % gerecycleerd end-of-lifecycle aluminium. “Via gepatenteerde procedés maken we uit oude aluminium ramen nieuw aluminium. Daarbij wordt veel minder energie gebruikt. De volgende fases van het SKY District worden uitgevoerd in Sapa met hetzelfde CIRCAL-aluminium en zo halen we voor de hele wijk een kleinere CO2-voetafdruk (gemakkelijk 2.000 ton CO2 minder tegenover het Europese gemiddelde).” Twintig jaar geleden namen Sapa en Francovera ook al het Casino Kursaal onder handen. “Dankzij de expertise van beide bedrijven is het aluminium buitenschrijnwerk nog altijd in perfecte staat”, besluit Christophe Leenaert.    

TECHNISCHE FICHE
  • Bouwheer Vastgoedgroep Degroote (Oostende)
  • Architect Arcas Architecture & Urbanism (Knokke-Heist)
  • Hoofdaannemer(s) Algemene Ondernemingen Degroote (Oostende) en MBG (Antwerpen)
Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Pieter-Jan Vansteelandt

Projectmanager

Benieuwd naar de mogelijkheden? Ik vertel u graag alles over onze samenwerkingspakketten.

0%

    Stuur ons een bericht

    Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

    Details