Platform voor de bouw
Brandveiligheid

Elektrische laadpalen in parkeergarages: een geval apart

charger-gcd5f60c00_1920
In de brandwetgeving voor parkeergarages zijn nog geen richtlijnen omtrent laadpalen opgenomen.

Tekst | Tim Janssens & Liesbeth Verhulst

Beeld | Pixabay

29 juli 2022 Leestijd 6 minuten

Deel dit artikel

De elektrificatie van het Belgische wagenpark gaat trager dan verwacht, maar beetje bij beetje verschijnen er nu toch meer elektrische voertuigen in het straatbeeld. Bijgevolg worden er ook steeds meer laadpalen geplaatst, onder meer in parkeergarages. Al maken heel wat mensen zich de bedenking of dit geen extra risico’s inhoudt op het vlak van brandveiligheid. Aangezien daar tot op heden nog geen wetgeving voor bestaat, zijn we voorlopig aangewezen op ‘regels van goed vakmanschap’. 

Opvallend nieuws in november vorig jaar: de uitfasering van klassieke brandstofmotoren wordt versneld doorgevoerd, want vanaf 2029 moeten alle nieuwe wagens volledig elektrisch zijn. Dat besliste de Vlaamse regering in het kader van haar nieuwe klimaatakkoord. Een besluit met grote gevolgen, ook op infrastructureel vlak. Het aantal laadpunten in ons land is op dit moment immers veel te laag om deze grootschalige switch mogelijk te maken. Gevolg: tegen 2030 zijn maar liefst 150.000 nieuwe laadpalen nodig. Qua locatie wordt er onder meer naar parkeergarages gekeken, aangezien de publieke ruimte er over het algemeen niet op voorzien is (vooral in stedelijk gebied). 

Hiaat in wetgeving opgevuld

Of het zal lukken om de komende acht jaar voldoende nieuwe laadpalen te installeren, valt af te wachten. Er moet namelijk nog heel wat water naar de zee vloeien, onder meer op het vlak van brandveiligheid. Omdat elektrische voertuigen een relatief recent fenomeen zijn en de bijbehorende bevoegdheden verdeeld zijn over de FOD Binnenlandse Zaken en de FOD Economie, zijn er
in de brandwetgeving voor parkeergarages nog geen richtlijnen omtrent laadpalen opgenomen. Zoals wel vaker gebeurt, loopt de wetgeving dus achter op de praktijk. Fireforum, de vzw die in 2009 werd opgericht om de dialoog tussen de verschillende stakeholders in de brandveiligheidssector te stimuleren, liet er gelukkig geen gras over groeien. Het counterde dit prangende probleem door regels van goed vakmanschap op te stellen, met steun van de Hoge Raad voor Brandveiligheid. “Zo vullen we het hiaat in de wetgeving op. Meteen ook een ideale manier om consensus te creëren in de sector en de regels te testen in de praktijk, zodat er een solide basis gelegd wordt voor het wetgevend kader. We hebben tevens een aantal zaken toegevoegd omtrent de hele elektrische keten tot aan het voertuig, alsook een luik over branddetectie”, klinkt het bij Fireforum, dat de regels van goed vakmanschap integraal ter beschikking stelt op zijn website.

Of laadpalen in parkeergarages het risico op brand verhogen, is voer voor discussie.

In nieuwe en bestaande parkeergarages

Voor nieuwe parkeergebouwen volgen de regels van goed vakmanschap grotendeels de nieuwe brandwetgeving. Regionale overheden stimuleren het plaatsen van laadpalen echter ook in bestaande parkeergarages. “Daarom vragen we eigenaars om er eerst voor te zorgen dat hun parkeergebouw aan alle geldende regels inzake brandbeveiliging voldoet alvorens laadpalen te installeren. Dat lijkt evident, maar is het niet altijd”, benadrukt Fireforum.

Of laadpalen in parkeergarages het risico op brand verhogen, is voer voor discussie. Plaatsing door een erkende installateur is hoe dan ook een must, net als aanrijbeveiliging, het gebruik van goedgekeurde en niet-beschadigde laadkabels, snelle branddetectie die laadpalen indien nodig automatisch uitschakelt, een kwalitatieve RWA, een sprinklerinstallatie en een brandwerende afscheiding tussen de parkeergarage en de rest van het gebouw of de omgeving. Het is eveneens aangewezen om de afstand tussen de opladende voertuigen voldoende groot te houden, kwestie van aanrijdingen te vermijden. Zo kunnen het risico op en de gevolgen van brand geminimaliseerd worden. Conclusie: de regels van goed vakmanschap bieden voorlopig soelaas en zorgen ervoor dat brandveiligheid in principe geen obstakel vormt voor de installatie van laadpalen in parkeergarages. Voorts is het reikhalzend uitkijken naar aangepaste wetgeving en nieuwe technologische ontwikkelingen zoals onbrandbare of zelfblussende batterijen en automodellen met een inlaat voor blusmiddelen.    

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Pascal Op de Beeck

Projectmanager

Meer online zichtbaarheid creëren via Bouwen aan Vlaanderen? Neem contact met mij op.

0%

    Stuur ons een bericht

    Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

    Details