Na de inhuldiging van een eerste vestiging van 3.000 m² in het voormalige Antwerpse Electrabelgebouw van architect Léon Stynen, gelegen langs het Koning Albertpark, opende Fosbury & Sons onlangs ook nieuwe kantoren in het vroegere hoofdkwartier van betonbedrijf CBR in Watermaal-Bosvoorde. Voor beide totaalrenovaties deed het een beroep op IBS Bouw.
In de belangrijkste steden van Vlaanderen zijn ‘coworking offices’ al uitgegroeid tot een vaste waarde. Ze bieden beginnende en mobiele ondernemers niet alleen een bureau en een aantal kantoorservices, maar ook aangename en inspirerende werkomgevingen en catering op niveau. Als trendsetter van eigen bodem baarde Fosbury & Sons op korte tijd veel opzien in de groeiende wereld van de coworking offices. Het biedt, naast onder meer ontbijt en lunch, bijkomende diensten aan, zoals de organisatie van lezingen en netwerkevenementen.
Erfgoed respecteren en actualiseren
“We zien te vaak dat er geknoeid wordt met architecturaal erfgoed”, zeggen Stijn Geeraets en Maarten Van Gool, de initiatiefnemers van Fosbury & Sons. “Wij vonden het onze plicht om de sterktes ervan te integreren in een hedendaags concept. Architecten Anaïs Torfs en Michiel Mertens van studio Going East begrijpen perfect hoe ze dit kunnen combineren met onze vereisten qua functionaliteit en levenskwaliteit.” Geeraets en Van Gool kiezen resoluut voor een vernieuwend werkconcept, waarbij afgestapt wordt van de one-size-fits-alldoctrine. “Een hedendaagse werkomgeving moet tegemoetkomen aan de verwachtingen van de millenniumgeneratie van vandaag en morgen. Enerzijds biedt het digitale tijdperk ons enorme bewegingsvrijheid en autonomie, anderzijds hebben we nood aan een stabiele habitat. Dat is inherent aan het ‘mens zijn’. Dit weerspiegelen we onder meer via de architectuur, waarmee we een inspirerende, motiverende totaalervaring willen creëren voor onze coworkers.”
Brodzki
Het gebouw in Watermaal-Bosvoorde is de architecturale blikvanger van de intussen 93-jarige Constantin Brodzki. Die werkte zeven jaar lang aan het perfectioneren van de betongevel van zijn CBR-gebouw.
Het was in 1970 het eerste prefabbetongebouw met vloeiende vormen en werd opgenomen in de Moma-expo ‘Transformation in Modern Architecture’. Brodzki verzette zich tegen de trend om beton vooral te gebruiken voor strakke rechtlijnige constructies en streefde ernaar volop gebruik te maken van de vormelijke mogelijkheden die het materiaal te bieden heeft.
“Zelfs vandaag staan we nog in bewondering voor zijn vakmanschap en ingenieuze oplossingen, die hun tijd ver vooruit waren”, stelt Michiel Mertens. “We wilden geen vintagesfeer nabootsen, maar de authentieke elementen maximaal bewaren in combinatie met onze eigen hedendaagse aanpassingen, die soms aanvullend en soms lichtjes clashend werken.” Net als Brodzki leverde ook Going East een totaalconcept af, van ruwbouw over de restauratie van de lambrisering tot de bureaulampen en meubilering. “In tegenstelling tot het oorspronkelijke gebouw, hebben we elke verdieping eigen toetsen, sfeer en blikvangers willen geven.”
Gespeelde nonchalance
“Het nonchalant ogende, semi-industriële uiterlijk kan misschien misleidend zijn, maar de beoogde afwerkingsgraad lag wel degelijk zeer hoog”, getuigt Pieter Dereere, werfleider bij aannemer IBS Bouw. “Samen met de zeer korte uitvoeringstermijnen was het een heuse uitdaging om onze eigen vaklui en de onderaannemers optimaal in te plannen. Die extreme flexibiliteit en het werken met een alternerende planning zijn we gelukkig gewoon, doordat IBS ook dikwijls industriële projecten uitvoert, waarbij timing altijd cruciaal is. De openingsparty was dan ook tegelijk een opluchting en ontlading voor ons.”
“Onderschat ook de technische uitdagingen niet”, vult projectleider Stijn Van de Zande (IBS Bouw) aan. “Zo moesten we het volledige betonskelet van de Electrabeltoren – opgetrokken in 1958 – verstevigen, vanaf de funderingen en de ondergrondse garages tot op de begane grond. Het manipuleren van die loodzware en meterslange stalen elementen was millimeterwerk. Gelukkig was de samenwerking binnen het bouwteam perfect. Het geeft dan ook veel voldoening om te zien dat Fosbury & Sons vaak als opnamelocatie gebruikt wordt voor televisieprogramma’s, zoals ‘Over eten’ met Kobe Ilsen en Danira Boukhriss.”