Platform voor de bouw
Woon & Werkgebouwen

Fraai parkeergebouw maakt architecturaal plaatje compleet

©Lucid_ASK_Essers_06
Het parkeergebouw van H.Essers is gerealiseerd in dezelfde stijl als het naburige kantoorvolume, met een stalen draagstructuur en betonnen vloerplaten in de hoofdrol.

Tekst | Tim Janssens

Beeld | Lucid – ASK Romein

29 november 2021 Leestijd 5 minuten

Deel dit artikel

De kersverse hoofdzetel is niet de enige nieuwe blikvanger op de site van H.Essers. Ook het aanpalende parkeergebouw mag er absoluut wezen. Dit rijzige volume telt vijf verdiepingen, is goed voor een totaaloppervlakte van 14.500 vierkante meter en is gerealiseerd in dezelfde stijl als het naburige kantoorvolume, met een stalen draagstructuur en betonnen vloerplaten in de hoofdrol. De groengevel is de spreekwoordelijke kers op de taart.

Het nieuwe hoofdkantoor van H.Essers kwam in de plaats van een oude gelijkvloerse parking. Om het parkeervraagstuk op de site op een efficiënte en ruimtebesparende manier op te lossen, opteerde H.Essers voor de realisatie van een rijzig parkeergebouw. De Limburgse transportreus klopte aan bij ASK Romein, dat in het verleden al heel wat gelijkaardige projecten tot een goed einde bracht. Amper zes maanden later was het parkeergebouw een feit.

“Door de montage op te splitsen in drie fases konden we het parkeergebouw op amper zes maanden tijd finaliseren”, zegt Jurgen Wolfs.

Uitbreidbaar met extra verdieping

ASK Romein realiseerde het parkeergebouw op basis van de plannen van ILB Architecten, inclusief de inrit en een kelderniveau dat in verbinding staat met het hoofdkantoor. “De constructie bestaat grotendeels uit staal, aangevuld met vloerplaten in voorgespannen betonwelfsels. Deze tussenvloeren bestrijken samen circa 12.000 vierkante meter en hebben een gladde onderzijde en gepolierde druklaag. Ook de dakconstructie is uitgevoerd in welfsels om in de toekomst eventueel nog een extra verdieping te kunnen toevoegen”, vertelt Jurgen Wolfs, Directeur der Werken bij ASK Romein.

“Op het gelijkvloers is eveneens sprake van een gepolierde betonvloer. De inrijhelling kreeg dan weer een geborstelde uitvoering en de hellingsbanen zijn uitgerust met elektrische verwarmingslinten die per niveau gestuurd worden. De trappen bestaan uit prefabbeton (inclusief tussen- en eindbordessen), de trappenkernen en liftschachten zijn opgebouwd uit holle wanden en de kelder is gerealiseerd in ter plaatse gestort beton. Tot slot hebben we betonnen sandwichpanelen rond de sociale lokalen geplaatst, de nodige brandkoepels en toegangs-luiken geïntegreerd en afvoergoten voorzien over de volledige langszijden van de verschillende parkeerdekken. Voor de afvoer van het regenwater op het dak zijn rvs-dakkolken en een PE-onderdruksysteem geïnstalleerd op basis van het UV-principe, dat het mogelijk maakt om grote debieten af te voeren met beperkte diameters.”

De constructie bestaat grotendeels uit staal, aangevuld met vloerplaten in voorgespannen betonwelfsels.

700 ton staal

Hoewel het aandeel beton niet te onderschatten is, was dit net als veel andere realisaties van ASK Romein toch vooral een ‘staalproject’. “De structuur van het parkeergebouw is goed voor circa 700 ton gegalvaniseerd staal, dat is afgewerkt met een brandwerende coating. Het gaat overigens niet enkel om de dragende kolommen en liggers. Zo is er langs de vrije zijden van de parkeerdekken en inrijhellingen telkens een leuning voorzien (stijlen in plat staal en gebroken kanten, onderregel in UPN). De bordes-leuningen uit spijlenhekwerk zijn eveneens opgebouwd uit verticaal plat staal”, legt Jurgen Wolfs uit. 

“We zijn erg fier op deze realisatie, die we van a tot z in goede banen hebben geleid: het volledige engineerings- en tekenpakket (studies, berekenings-nota’s, plaatproeven, attesten brandstabiliteit en brandweerstand structuren …), de veiligheids-
coördinatie, het plaatsen van trillingsvrije schroef-palen, paalmassieven en funderingsbalken (inclusief ingestorte ankerstoelen), de betonwerken en de staalconstructie (inclusief bloembakconsoles). Ons projectteam (projectleiding, werfleiding en werkvoorbereiding) garandeerde een vlotte uitvoering, waarbij een duidelijke, transparante communicatie met onze leveranciers als vanouds primordiaal was. Door de montage op te splitsen in drie fases konden we het parkeergebouw op amper zes maanden tijd finaliseren. Een groot succes”, besluit Jurgen Wolfs.    

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Nicolas Piert

Projectmanager

Uw organisatie promoten via het Bouwen aan Vlaanderen netwerk? Ik help u graag verder.

0%

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details