Platform voor de bouw
Gare Maritime Brussel | Voormalig spoorwegstation wordt authentieke belevingsruimte

Gare Maritime Brussel | Voormalig spoorwegstation wordt authentieke belevingsruimte

De omgeving van de Brusselse haven ondergaat al verschillende jaren een opmerkelijke transformatie. De onaantrekkelijke, oud-industriële buurt verandert beetje bij beetje in een bruisend stadsdeel. De realisatie van Gare Maritime draagt daar in belangrijke mate toe bij.

In opdracht van Extensa vormt MBG het voormalige goederenstation op de Brusselse Tour & Taxis-site om tot een overdekte stedelijke ruimte voor kantoren, events, promenades, horeca- en shopfaciliteiten. Het Nederlandse architectenkantoor Neutelings-Riedijk, bekend van onder meer het Museum aan de Stroom in Antwerpen, tekende de plannen voor de nieuwe invulling met behoud van zo veel mogelijk originele elementen van de indrukwekkende, 75 meter lange stationshallen. Denk bijvoorbeeld aan de gietijzeren kolommen met art-nouveauversieringen. 

Onder de grond bevinden zich twee kleine kelderruimtes en twee lange buffertanks met een capaciteit voor 1.400 m³ regenwater.

 

CLT 

De 40.000 m² grote oppervlakte van het station krijgt er 35.000 m² nuttige vloeroppervlakte bij door de bouw van interne verdiepingen, die worden ingevuld met kantoren. Winkels, toonzalen en horecazaken krijgen een plaats op de begane grond. Deze binnenvolumes worden volledig opgetrokken in houtskeletbouw, met CLT-elementen (kruisgelaagd hout). Alleen de paalfunderingen, de funderingsplaten en de kelders van twee kleinere constructies zijn uitgevoerd in beton. De houten volumes staan niet los in de hal, maar sluiten volledig aan tegen de bestaande gevels en daken. “Opdat de staalstructuur kan bewegen onder invloed van wind en temperatuur, moesten we aan de aansluitingen telkens de nodige speling laten en moeten we ze soepel afdichten om akoestische en thermische redenen”, vertelt projectdirecteur Jan Mulkens van MBG.

 

Extra lichtstraten en rookkoepels in het dak.

Ramblas 

In de drie middelste kappen komen geen permanente constructies. In deze hallen worden over de volledige lengte onder meer groenzones aangelegd. De zijhallen krijgen zes dwarsstraten om het geheel de sfeer van Spaanse ramblas te laten uitademen. “We zijn in juli 2016 gestart met de renovatie van de oude spoorweghallen en in juni 2018 met de bouw van de houten binnenvolumes”, zegt Mulkens. “We ontdekten dat de bestaande staalstructuur, de houten dakstructuur en het met houten latten beklede plafond nog in goede staat verkeerden. We vervangen wel de zinken dakbedekking met sandwichpanelen en rusten een deel van het staal uit met een brandwerende coating.”
Bij het verwijderen van de oude zinkbekleding en het aanbrengen van de nieuwe sandwichpanelen kwamen de oude dakstructuur met houten bebording en kepers en het onderliggende lattenwerk bloot te liggen. “Een deel van het hout, in het bijzonder aan de goten, was rot, zodat we het moesten vervangen. Het overgrote deel van de dakstructuur en het lattenwerk bleef wel intact. Door de onvermijdelijke vochtinfiltratie en oud stof hadden grote delen van de latten een zwarte ‘uitslag’ gekregen. We zijn erin geslaagd om die grotendeels te verwijderen door voorzichtig stralen. Het lattenwerk is nu zichtbaar in zijn oorspronkelijke staat.

Zon

Om meer daglicht binnen te laten en de brandveiligheid te verbeteren zijn er in het dak bijkomende lichtstraten en rookkoepels aangebracht. “Dit vergde extra aandacht voor de waterdichte detaillering van de aansluiting van de koepels op de sandwichpanelen”, legt Mulkens uit. In de beglazing van de zuidwestgeoriënteerde kopgevel van de hal zijn zonnecellen geïntegreerd. “Om de door deze cellen geproduceerde elektriciteit op het net te zetten, moesten we de detaillering aanpassen, onder meer voor het wegwerken van de kabels.”

Verhuren

Initiatiefnemer Extensa, eigenaar van de hele 30 hectare grote site, is niet van plan om Gare Maritime onmiddellijk te verkopen. “De nieuwe kantoorgebouwen die we er lieten optrekken, zoals het Herman Teirlinckgebouw (met als huurder de Vlaamse overheid) en het gebouw voor Leefmilieu Brussel, hebben we verkocht, maar het gerenoveerd, historisch patrimonium, zoals Gare Maritime, blijft nog binnen de groep. Door het te verhuren, kunnen we de grote lijnen van de invulling zelf uitzetten”, zegt COO Peter De Durpel.

De bestaande perrons zijn uitgebroken en het terrein wordt opnieuw geprofileerd, rekening houdend met het niveauverschil tussen de beide langsgevels.

 

Beleving centraal

Die invulling is gericht op evenementen, eten en drinken. Extensa wil geen zoveelste shoppingcenter creëren, waar vooral de bekende modeketens aanwezig zijn. “In ons concept staat beleving centraal. Er komen vooral ruimtes waar geprobeerd, gedemonstreerd en geproefd kan worden. Momenteel is 60 % van de kantoorruimte al verhuurd. Bosch-Siemens-Hausgeräte tekent bijvoorbeeld niet alleen present in de publieksruimte, maar gaat ook zijn Belgische zetel op het verdiepingsniveau vestigen.”    

 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details