Platform voor de bouw
Gent, Loods 23 | Vernuftige funderingsoplossing  voor ondergrondse parking

Gent, Loods 23 | Vernuftige funderingsoplossing voor ondergrondse parking

De realisatie van Loods 23 had heel wat voeten in de aarde. Dit mag je gerust letterlijk nemen, want onder het bestaande complex werd een gloednieuwe ondergrondse parking gebouwd. Technisch gezien een bijna onmogelijke opdracht, die toch tot een goed einde is gebracht dankzij een vernuftige funderingsoplossing op basis van VHP-LR- en VHP-palen.

“Weinig problemen zijn te groot om een oplossing voor te vinden, ook in de bouwsector”, stelt Dirk Valvekens van bouwheer Locus Development. Deze boodschap viel allerminst in dovemansoren bij studiebureau LIME, dat het concept voor de parking onder Loods 23 op punt stelde. “Ik ken de site al sinds het begin van de jaren 90, toen ik studeerde aan de Gentse universiteit”, zegt zaakvoerder Francis Delacroix. “Ze fascineert me al lang, en de fascinatie voor imposante staalconstructies was toen al aanwezig. Intussen woon ik in Loods 22 en kijk ik uit op Loods 23. Ik heb me altijd afgevraagd hoe ze dit project gingen aanpakken. Een bestaand gebouw laten staan, de funderingen weggraven en er een parking onder steken: het is geen sinecure. Ik vond het een hele eer dat ik me over dat vraagstuk mocht buigen, maar tegelijkertijd was het een enorme uitdaging.”

Jonas Landuyt: “We hadden veel aan onderaannemer Smet Group, die een oplossing met 99 VHP-LR-palen (ter vervanging van de bestaande metselwerkzolen) en zestien VHP-palen uitwerkte.”

 

Kolom én fundering

“Het basisprincipe van het concept was dat er een opvangstructuur nodig was voor de bovenbouw. Een gebouw tijdelijk onderschoren kost materiaal en tijd, dus gelukkig bleek de opvangconstructie ook te kunnen fungeren als definitieve structuur, rekening houdend met de positionering van de kolommen om de bovenbouw op te vangen en de ruimte in te richten als parkeergarage. Dit was meteen ook een kostenbesparende oplossing omdat we onmiddellijk overgingen tot de definitieve uitvoering”, legt Francis Delacroix toe. “Het oorspronkelijke idee was om naast de oude gemetste fundering aparte zooltjes te maken voor nieuwe definitieve kolommen”, vervolgt Jonas Landuyt, projectleider bij aannemer Vandenbussche. “De moeilijkheid was dat we daarvoor zeer gefaseerd zouden moeten uitgraven, omdat we niet alle bestaande funderingen van één as in één keer vrij konden graven vanwege knikgevaar. Toen kwam het idee om een stalen palen in de grond steken, naast de bestaande fundering, die tegelijk als kolom en fundering konden fungeren. We hadden veel aan onderaannemer Smet Group, die een ideale oplossing met 99 VHP-LR-palen (ter vervanging van de bestaande metselwerkzolen) en zestien VHP-palen uitwerkte. Uiteindelijk zitten er nu minder kolommen in de kelder dan er vroeger gemetste funderingen waren!”    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details