Platform voor de bouw
Nieuws

Gerenommeerd lijmbedrijf plukt vruchten van digital shift

dsc02003

4 februari 2020 Leestijd 6 minuten

Deel dit artikel

In een concurrentiële sector met kleine marges is tijdswinst de heilige graal. Gedreven door een voortdurende drang naar kwaliteit en optimalisatie werkt Zuidland Lijmwerken sinds vorig jaar volledig ‘digitaal’. Met succes, zo blijkt. “Het gebruik van kalkzandsteen blijft toenemen, dus we moeten waken over de uitvoeringskwaliteit en de service. Ons nieuwe softwaresysteem is ook in dat opzicht van goudwaarde”, aldus zaakvoerder Alexander Naenen.

Snelle, onduidelijke krabbels op kladblaadjes, velletjes papier die overal rondslingeren, bestelbonnen die verloren gaan …: bij veel aannemers was het lang schering en inslag. Maar ook in het bouwwezen is de eenentwintigste eeuw inmiddels aangebroken. Zuidland Lijmwerken, dat sinds een jaar gebruikmaakt van een geavanceerd softwarepakket, neemt hiermee een enorme voorsprong op andere lijmbedrijven. “Het is een zeer uitgebreid systeem met allerlei verschillende mogelijkheden”, aldus Alexander Naenen. “We beschikken nu zowel over software voor boekhouding en projectbeheer (AFAS Profit) als over een webbased functionaliteit waarmee medewerkers gegevens uit de backoffice kunnen raadplegen en – indien ze toelating hebben – wijzigingen kunnen doorvoeren (AFAS InSite). Onze klanten kunnen dan weer terecht op een digitaal portaal, waar ze onder meer facturen en eigen documenten kunnen raadplegen (AFAS OutSite). Tot slot maken onze onderaannemers gebruik van een app van Bouw7, waarmee ze hun planning en de vereiste projectinformatie kunnen raadplegen, de stand van zaken op werven kunnen doorgeven, eventuele problemen kunnen rapporteren en de kwaliteit kunnen waarborgen. Al deze informatie is rechtstreeks gelinkt aan onze kantoorsoftware.”

“Onze digital shift is een zegen. De tijd die we ermee winnen, investeren we in projectopvolging en rechtstreeks contact met onze klanten”, klinkt het bij Zuidland Lijmwerken.

 

Tijdswinst vertalen naar betere service

Dit alles bleef uiteraard niet zonder gevolg. Zuidland Lijmwerken speelde voordien al kort op de bal, maar wist zijn snelheid, efficiëntie en service nog verder op te drijven door mee te surfen op de digitale golf. “Eens te meer een troef waarmee we ons onderscheiden van andere lijmbedrijven, want de tijd die we winnen investeren we in projectopvolging en rechtstreeks contact met onze klanten, die meer dan ooit van een persoonlijke aanpak genieten”, benadrukt Alexander Naenen. “Ik hou nu meer tijd over om werven te bezoeken en persoonlijk kennis te maken. En dat wordt sterk gewaardeerd! Ook voor onze projectleiders is het softwaresysteem een zegen. Ze kunnen in enkele muisklikken achterhalen wanneer hun projecten starten, wanneer ze afspraken kunnen inplannen … Ze kunnen ook volledige projectdossiers raadplegen, waarin het contract, de offerte, de voorafgaandelijke briefwisseling, enzovoort zijn opgenomen. Alle informatie en de bijbehorende documenten worden met één klik op meerdere locaties opgeslagen, zodat ze makkelijk en op verschillende manieren terug te vinden en te bundelen zijn.” 

Streven naar vertrouwensband

Dat de aanpak van Zuidland gesmaakt wordt, blijkt ook uit het feit dat Toon van den Broek (voorzitter van sectorfederatie VKL – Vereniging Kalkzandsteen Lijmbedrijven) de rangen kwam vervoegen: “Zuidland Lijmwerken is uiterst professioneel gestructureerd en kent qua backoffice zijn gelijke niet in de kalkzandsteensector. Ze willen echt vooruit, en daarmee maken ze het verschil. Een mooi voorbeeld daarvan zijn de eigen kwaliteitscontroles, niet alleen omdat kwaliteitsborging alsmaar belangrijker wordt, maar ook om die reflex nog beter in te bedden bij alle medewerkers. Dat werpt wel degelijk zijn vruchten af.” Alexander Naenen knikt bevestigend: “Het moet voor iedereen goed zijn: voor ons, voor de opdrachtgever én voor de onderaannemer die het werk uitvoert. We mikken hoger dan eenmalige opdrachten en streven echt naar langdurige samenwerkingen, die gestoeld zijn op een vertrouwensband. Vandaar dat we ons geen zorgen maken over de concurrentie van exotische firma’s, die weleens moeite hebben om de vereiste kwaliteit te leveren en het beoogde rendement te halen. Het verlijmen van kalkzandsteen is toch een vak apart. Wij bestaan twintig jaar en geven tien jaar garantie. Die zekerheid wordt sterk op prijs gesteld, net als onze uitstekende samenwerking met kalkzandsteen­leveranciers Xella, Calduran en Makz.”

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Pieter-Jan Vansteelandt

Projectmanager

Benieuwd naar de mogelijkheden? Ik vertel u graag alles over onze samenwerkingspakketten.

0%

    Stuur ons een bericht

    Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

    Details