Platform voor de bouw
Global Climate Strike: bouw kan zorgen voor significant minder CO2-uitstoot

Global Climate Strike: bouw kan zorgen voor significant minder CO2-uitstoot

Ook in ons land vindt er naar aanleiding van de ‘Global Climate Strike’ morgen een klimaatstaking plaats. De bouwsector zelf staakt niet, maar heeft wel troeven in handen om ons land een pak duurzamer te maken. 40% van de CO2-uitstoot komt momenteel van woningen en gebouwen die gebouwd werden voor 1985 en weinig energie-efficiënt zijn. “Die slechte prestaties kunnen we wegwerken, maar enkel mits flankerend beleid”, zegt Robert de Mûelenaere, gedelegeerd bestuurder van de Confederatie Bouw. “Onder meer de invoering van een wagen- en woonbudget, een lagere btw op hernieuwbouw en eco-vriendelijke hypotheken kunnen niet meer lang op zich laten wachten.”

De bouwsector is een belangrijke bondgenoot in de klimaatstrijd. In ons land zijn er immers nog een pak woningen en gebouwen die voor 1985 en dus voor het invoeren van energienormen zijn gebouwd. Gevolg is dat die stevige vervuilers zijn, want goed voor 40% van CO2-uitstoot in ons land. Tot daar het slechte nieuws, want de bouw heeft veel troeven in handen om die weinig duurzame woningen en gebouwen om te vormen tot energie-efficiënte constructies.

De bouw kan die grootscheepse transitie echter niet realiseren zonder ondersteunend beleid van de verschillende overheden in ons land. Daarom vraagt de Confederatie Bouw de snelle intrede van een aantal maatregelen. Zo pleit de sectorfederatie voor de uitbreiding van de bedrijfswagen naar een wagen- en woonbudget. Werknemers die een bedrijfswagen hebben of normaal zouden krijgen in hun verloningspakket moeten dan de keuze krijgen tussen een wagen- of een bouwbudget. Met dat laatste budget, dat fiscaal even voordelig is voor werkgever en werknemer als het regime van de bedrijfswagens, kunnen werknemers een huis energiezuinig bouwen of renoveren.

Daarnaast vraagt de Confederatie Bouw om de veralgemening van het btw-tarief van 6% voor sloop en heropbouw, ook voor de verkoop van woningen die na sloop gebouwd werden. Daardoor zouden consumenten niet meer sowieso voor renovatie kiezen omdat sloop en heropbouw hen nu te duur uitkomt qua btw. Verder wordt het cruciaal  om de financiering van energetische renovatie te vergemakkelijken. Wie nu een woning aankoopt, gebruikt het ontleende krediet vaak helemaal om de aankoop van de woonst te financieren. Daarom moet de ontleningscapaciteit van de kopers uitgebreid kunnen worden. Dat kan door groene rentevoeten toe te passen, zoals Europa trouwens aanbeveelt, maar ook door de impact van de energiefactuur te integreren in de terugbetalingscapaciteit. In dezelfde optiek vraagt de Confederatie Bouw om de derdebetalersregeling voor werken die de energetische waarde van de woning stimuleren aan te moedigen.

Robert de Mûelenaere, gedelegeerd bestuurder van de Confederatie Bouw: “Onze sector zal morgen niet staken, maar is wel ten volle bereid om de uitdagingen van de klimaatstrijd grondig aan te pakken. De oplossingen zijn er en passen we al toe, maar enkel met de volle ondersteuning van de beleidsmakers kunnen we nog veel betere resultaten neerzetten.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details