Platform voor de bouw
Grootste volautomatische hoogbouwmagazijn in België
Het gebouw bestaat uit vier delen: een stapelmagazijn en een high-bay warehouse, beide met een voorbouw van vier bouwlagen.

Grootste volautomatische hoogbouwmagazijn in België

Dematra is een toonaangevende logistieke speler die actief is in de Benelux. Op industriezone De Prijkels in Nazareth breidde het opslag- en distributiebedrijf zijn capaciteit uit met enerzijds een logistiek magazijn en anderzijds een volautomatisch hoogbouwmagazijn. Een indrukwekkend staaltje architecturaal en bouwkundig vakmanschap. 

Wel tweeduizend grondverdringende palen in beton dragen het enorme gewicht van het warehouse.

Het logistieke bedrijf Dematra is gespecialiseerd in de opslag en distributie van food- en non-food-producten. De firma uit Nazareth heeft in België al vier magazijnen, die samen 80.000 palletten kunnen opslaan. Met het nieuwe gebouw op industrieterrein De Prijkels wordt dat aantal in één klap verdubbeld. “Onze opdracht bestond erin de grillige vorm van het perceel zo efficiënt mogelijk te benutten”, vertelt Charlotte Ballière van a154 architecten. “We dachten grondig na over de inplanting van de gebouwen en de verhouding van het gewone magazijn ten opzichte van de hoogbouw. We bedachten hoe de workflow er zou uitzien als vrachtwagens af en aan rijden aan de kaai vooraan. Zo ontstond een gebouw dat uit vier delen bestaat: een stapelmagazijn van 9.000 vierkante meter en een high-bay warehouse van 46 meter hoog met bijna 80.000 palletplaatsen, beide met een voorbouw van vier bouwlagen.”

De rekkenbouwer ging met twee torenkranen aan de slag. Modules werden op de grond geprefabriceerd, dan gedraaid en zo op elkaar gezet.

Geen gebouw, maar een machine

Bij de realisatie van het hoogbouwmagazijn kwam Alheembouw in beeld voor de coördinatie en opvolging van gespecialiseerde aannemers. “We werkten al mee aan de bouw van 35 hoogstapelmagazijnen”, vertelt Egon Braem, directeur industrie/retail bij Alheembouw. “Maar dit project voor Dematra is toch van een ongezien kaliber. Er kwam een opslag- en stellingssysteem van stow met automatisatie door Ceratec. De nieuwe hoogbouw is niet zomaar een magazijn met rekken in. Het omgekeerde is waar. De rekken zijn de draagstructuur van het gebouw. Daarrond komen vervolgens de wand en het dak.”

De bouwwerken startten met stevige paalfunderingen. Wel 2.000 grondverdringende palen in beton dragen het enorme gewicht van het warehouse. Vervolgens ging de rekkenbouwer met twee torenkranen aan de slag. Modules werden op de grond geprefabriceerd, dan gedraaid en zo op elkaar gezet. “Tot en met 30 meter hoog kan je wel een gebouw zetten en er later nog een rek in plaatsen. Met deze hoogte van 46 meter gingen we anders te werk. De volautomatische hoogbouw is niet zomaar een gebouw, maar een machine. Het is bovendien het grootste volautomatische magazijn in België met het stow Atlas® 2D shuttle system. Die volautomatische karretjes rijden rond, halen palletten op en brengen die naar de liften van Ceratec.”

Een essentiële opdracht voor Alheembouw was de 3D-modellering van de constructie om conflicten te voorkomen. De voorzieningen voor technieken, de stalen onderdelen, de bewegende delen zoals de lift …: alles zit erin. “We hielden ook wekelijks een ‘clashvergadering’”, vult Charlotte Ballière aan. “Deze manier van werken heeft zonder twijfel zijn nut bewezen. Door tijd te investeren in de vergaderingen en de 3D-modellering konden we eventuele problemen vermijden en het bouwproces vlot en veilig houden.”

De rekken zijn de draagstructuur van het gebouw. Daarrond komen vervolgens de wand en het dak.

Futureproof

Boven op het gebouw staan koelelementen en de ventilatiekanalen zijn mee ingebouwd in de rekkenstructuur. Zo kan men het gebouw volledig klimatiseren om de optimale kwaliteit van de gestockeerde producten te bewaken. De wand- en dakbekleding met sandwichpanelen is van Isocab Construct. “Duurzaam en futureproof bouwen begint bij compact bouwen en goed isoleren”, zegt Charlotte Ballière. “Door dit magazijn veertien verdiepingen hoog te bouwen, verminderen we onze impact op het milieu aanzienlijk. Zonnepanelen en lucht-waterwarmtepompen maken het groene plaatje compleet.”

Ook door sommige lagen in de rekkenstructuur hoger te maken dan gemiddeld stelt Dematra zich flexibel op jegens verschillende klanten en producten. In de voorbouw is rekening gehouden met de uitdrukkelijke vraag naar een aangename werkomgeving van CEO Geert De Jaeger. “Die creëren we met veel lichtinval, heldere kleuren en hoge verdiepingen”, zegt Charlotte Ballière. “Het high-bay warehouse is een black box waar geen mens komt, maar in de kantoren zijn ruimtegevoel en een aangename sfeer voor de werknemers onmisbaar.”    

“Door dit magazijn veertien verdiepingen hoog te bouwen, verminderen we onze impact op het milieu aanzienlijk”, zegt Charlotte Ballière.

Isocab Construct – Gevelbekleding en steeldeck

Als marktleider in isotherme constructies was Isocab Construct een ideale partner voor de bouw van het Dematra-magazijn. Vanaf het prille begin voegden de projectingenieurs hun kennis en ervaring toe aan het bouwteam. Zo hielpen ze het ontwerp optimaliseren op het vlak van stabiliteit, brandveiligheid en fasering. Dat belangrijke voortraject bepaalde de meest geschikte producten en toepassingen voor dit specifieke hoogbouwmagazijn: steeldeckprofielen (circa 11.000 m²) en PIR-sandwichpanelen met een dikte van 100 millimeter (15.500 m²) en 200 millimeter (circa 2.600 m²). Het geconditioneerde gebouw moest namelijk aan de bijkomende eis van EI60 voldoen aan de zijde van de bestaande gebouwen. “Tijdens de uitvoeringsfase moesten we een enorme flexibiliteit garanderen”, zegt Edward Compernolle, Director Project Preparation bij Isocab Construct. “Naast de gevelbekleding en de afdek van het rekkenmagazijn in steeldeck realiseerden we de brandwerende overslag tussen het bestaande gebouw en de nieuwbouw.” Vooral de hoogte en de omvang van het project waren een uitdaging. “Onze mobiele torenkraan MK140 speelde hier een grote rol. Er kwamen logistieke complexiteiten bovenop, gezien het beperkt beschikbare werkoppervlak, waar verschillende partijen samenwerkten. Bovendien gold er een hele strikte timing, die nooit in het gedrang is gekomen. Wat zowel voor ons als voor de klant een prioriteit was.”

Indrukwekkende silobouw met hoogtechnologisch shuttlesysteem

Een rekkenstructuur van 46 meter hoog, 87 meter breed en tot 138 meter lang. Die indrukwekkende constructie realiseerde stow Group voor Dematra. Het Atlas 2D-shuttlesysteem van stow Robotics leidt met maar liefst 32 shuttles de dagelijkse ‘pallet flow’ in het magazijn in goede banen. “Dit is een paradepaardje in onze referentielijst”, zegt CSO Philip Mylle trots.

Tekst Stephanie Demasure    |    Beeld stow Group

Op de betonplaat van Alheembouw zette stow een silobouw neer. Deze zelfdragende staalstructuur werd volledig geproduceerd in eigen fabrieken, gemonteerd op de werf en vervolgens door Alheembouw afgewerkt met wandbekleding en dakdichting. “Daar ging uiteraard een belangrijk traject aan vooraf”, vertelt Philip Mylle. “Vanaf de eerste tekeningen gingen we in nauw overleg met bouwheer Dematra, hoofdaannemer Alheembouw en Ceratec, dat de automatische voorzone van het systeem realiseerde. Er waren verschillende versies om tot de optimale indeling en afmetingen te komen. De bijzondere vorm van het perceel, met een schuine zijde, maakte de uitdaging des te groter.”

De rekkenstructuur is 46 meter hoog, 87 meter breed en tot 138 meter lang.

Site maximaal benut

De bijzondere site is maximaal benut, omdat het Atlas 2D-shuttlesysteem heel flexibel is. Het past zich probleemloos aan elke omgeving aan, ook bij minder evidente gebouwvormen. “Van eerste schetsen en berekeningen tot gebruiksklaar magazijn werkten we twee jaar aan het project van Dematra. De opbouw zelf duurde ongeveer een jaar. Met een mooi resultaat: we creëerden om en bij de 80.000 palletplaatsen die integraal automatisch gestockeerd worden. De orderpicking gebeurt op een mezzanine in de voorbouw. De pallet wordt vervolgens opnieuw naar zijn juiste locatie gebracht”, legt de CSO nog uit.

stow produceert alle profielen voor de staalstructuur zelf, vanaf de rollen bandstaal. Ze weten dan ook als geen ander hoeveel staal er precies nodig was voor dit project. En ook dat is best indrukwekkend: zo’n 7.200 ton.    

TECHNISCHE FICHE
  • Bouwheer Blue Line Storage (Gent)
  • Architect a154 architecten (Gent)
  • Hoofdaannemer(s) Alheembouw (Oostnieuwkerke)

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details