Platform voor de bouw
Huisstijl mee bepalend in ontwerp nieuwe vestiging Heidebloem
De nieuwe vestiging bestaat voornamelijk uit staal, zichtbeton en sandwichpanelen: eerlijke en duurzame materialen.

Huisstijl mee bepalend in ontwerp nieuwe vestiging Heidebloem

De look van het nieuwe gebouw, dat kantoren en een stelplaats huisvest, is geïnspireerd op het logo van het busbedrijf. Daardoor spelen de kleuren groen, wit en zwart een belangrijke rol in het ontwerp, dat voorts resoluut inzet op duurzaamheid.

De nieuwe vestiging van Heidebloem, dochtermaatschappij van Hansea, zou normaliter 200 meter verder komen te liggen, maar enkele dassen – u leest het goed! – beslisten daar anders over. “Ik was op vakantie toen ik opgebeld werd met de dringende boodschap om de omgevingsvergunning voor een gebouw op onze recent aangekochte industriegrond onmiddellijk in te trekken als ik een procedureslag wilde vermijden”, begint Philippe Samyn, algemeen manager van het busbedrijf uit Lanaken, te vertellen. “Onder het bewuste perceel bleek immers een dassenburcht te liggen en die beestjes zijn bij wet beschermd. Met de hulp van de gemeente vonden we gelukkig snel een nieuwe locatie: een aanpalend bouwperceel in industriezone Europark, dat met zijn 3 hectare bovendien 1 hectare groter was.”

Het gebouw omvat 900 m² kantoorruimte en 2000 m² werk- en opslagruimte.

Duidelijk eisenpakket

Heidebloem stelde duidelijke eisen voor zijn kersverse thuisbasis. “Met onze nieuwe vestiging, die we onlangs in gebruik namen, willen we klaar zijn voor de toekomst”, aldus Samyn. “Op de nieuwe site, bestaande uit 900 m² kantoorruimte en 2000 m² werk- en opslagruimte, gaat alle aandacht dan ook naar de meest energiebesparende maatregelen en hypermoderne technieken, zoals onder meer regenwaterrecuperatie, zonnepanelen en ledverlichting. Er is ook een hoogspanningscabine met leidingen naar de stelplaats voorzien. We willen niet wachten op de politiek om in te haken op de elektrificatie van het collectief vervoer. Zo kochten we onlangs ook al een eerste elektrische bus aan binnen de Hansea-groep. Tot slot is de volledige site ook voorzien op expansie en de implementatie van eventuele nieuwe aandrijftechnieken voor onze bussen.”

Voor Heidebloem was het, met het oog op corporate branding, ook belangrijk dat het design van de autocarvloot terug te vinden is in de nieuwe vestiging. “De kleuren groen, zwart en wit kregen daarom een belangrijke rol in het ontwerp.”

De vloer in de kantoren heeft een inleg die verwijst naar de belijning van straten.

Praktisch en onderhoudsvriendelijk gebouw

“Met zorgvuldige aandacht voor dat eisenpakket hebben we een praktisch en onderhoudsvriendelijk gebouw ontworpen. Functionele ontwerpkeuzes werden daarbij echter steeds getoetst aan esthetische overwegingen”, vertellen Rob Gijsenberg en Kurt Gooris, zaakvoerders van Buro B architectuur + interieurdesign. “We streefden naar een energie-efficiënte, supergeïsoleerde bouwschil met een hoge compactheidsgraad. Qua materiaalgebruik hebben we vooral gekozen voor staal, zichtbeton en sandwichpanelen: eerlijke en duurzame materialen.”

“Door de natuurlijke lichtinval en hun openheid ogen en voelen de kantoren zeer luchtig”, vervolgen de architecten. “Vanuit de kantoren heeft het administratief personeel een mooi zicht op de bussen die af- en aanrijden op de stelplaats, wat de drempel tussen buschauffeurs en techniekers verkleint. De interieurafwerking ontwierpen we met een knipoog naar de sector waarin Heidebloem actief is. Zo heeft de vloer in de kantoren een inleg die verwijst naar de belijning van straten. De verlichting kreeg dan weer het ritme van een stippellijn op de weg. De kleur van de wanden en het meubilair is, zoals nadrukkelijk gevraagd, geïnspireerd op de huisstijl van Heidebloem en de look van de autocars.”    

Uitdagingen tijdens werffase

Naast het voortraject met de koppige dassen hadden ook de werken zelf wel wat voeten in de aarde. Zo was het niet eenvoudig om de nutsvoorzieningen rond te krijgen en moest een windmolen net naast het bouwperceel tijdens de werken afgebroken worden. Een erg nat voorjaar maakte de ontbossing en grondwerken in maart er ook niet eenvoudiger op. En dan was er natuurlijk nog corona. “Door het uitbreken van de pandemie werden we geconfronteerd met een gegeven waar we nooit eerder mee te maken kregen”, vertelt Raf Weytjens, medebestuurder bij Herwey, dat de grond-, riolerings- en infrastructuurwerken uitvoerde. “Vermits we de preventiemaatregelen die van hogerhand werden opgelegd snel geïmplementeerd hebben, heeft de werf gelukkig nooit stilgelegen. Wij zijn ons personeel bijzonder dankbaar dat het zich die maatregelen snel en zonder morren heeft eigengemaakt. Uiteindelijk is ook de levering van bouwmaterialen vlot blijven verlopen. Door de juiste keuzes te maken, is er ook op dat vlak geen vertraging opgetreden.”

Groen, zwart en wit – de kleuren uit de huisstijl van Heidebloem – kregen een belangrijke rol in het ontwerp.

Eerst omgevingswerken

Na de ontbossing en de grondwerken – het grondverzet was goed voor 14.886 m³ – volgden eerst de omgevingswerken. “De rijbanen en parkeerplaatsen voor de bussen zijn uitgevoerd in asfalt en de tankpistes in vloeistofdicht beton”, aldus Weytjens. “De voertuigparkings en fietsenstallingen zijn dan weer aangelegd met waterdoorlatende materialen. Er is ook aanzienlijk geïnvesteerd in ondergrondse technieken voor verlichting, datacommunicatie en voertuigherkenning. Het gebouw is vervolgens volledig conform het vooropgestelde BIM-model gerealiseerd.” Niet enkel corona maakte deze werf bijzonder voor Herwey. “In 2004 hadden wij op de huidige site al een extra parking voor de autocars van Heidebloem gebouwd. Dat wij nu opnieuw de handen uit de mouwen mochten steken voor Heidebloem en Hansea, is mooi. Wij zijn hen dan ook heel dankbaar.”

“Met de nieuwe site en de vooruitstrevende technologieën onderstrepen wij onze ecologische aanpak”, besluit Philippe Samyn. “Onze vestiging vormt niet alleen een aangename werkplek voor ons personeel, we kunnen onze klanten er ook comfortabel ontvangen en onze vloot in ideale omstandigheden showen.”    

Keysers Noël NV – Tankinstallaties

De nieuwe site van Heidebloem werd uiteraard ook uitgerust met een tankstation. Daarvoor zorgde Noël Keysers met zijn gelijknamige firma, die tankinstallaties verzorgt van a tot z. “In dit project hebben wij ondergronds een tank van 80.000 liter voor diesel geïnstalleerd en eentje van 10.000 liter voor AdBlue”, vertelt zoon Olivier Keyers, die mee in de zaak zit. “Daarnaast legden we ook een tankpiste aan en installeerden we de nodige brandstofpompen. Alle stappen in het installatieproces werden door onze eigen mensen uitgevoerd, met eigen materiaal en onder supervisie van één verantwoordelijke. Ook voor het onderhoud van de installatie staan we zelf in. Dat vinden we belangrijk. Doordat wij niet afhangen van derde partijen, kunnen wij altijd kort op de bal spelen. We zijn daarom ook 24/7 bereikbaar.”

Keysers Noël NV, dat vooral logistieke bedrijven, bus- en transportondernemingen en kleine vliegvelden en helihavens tot zijn klanten mag rekenen, kijkt met een warm gevoel terug op de werf. “Bij een nieuwbouwproject als dit krijg je uiteraard altijd te maken met verschillende partijen, zoals de eigenaar, de bouwheer, de architect, de aannemer, de aannemer wegenwerken, de elektricien, de mensen die instaan voor de IT … Maar de samenwerking met elk van die partijen verliep telkens bijzonder vlot”, besluit Olivier Keyers.

TECHNISCHE FICHE

Bouwheer 
Hansea (Antwerpen)

Architect 
Buro B architectuur + interieurdesign (Genk)

Aannemer grond-, riolerings- en infrastructuurwerken
Herwey (Lanaken)

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details