Platform voor de bouw
Overig

Huisstijl mee bepalend in ontwerp nieuwe vestiging Heidebloem

DCIM100MEDIADJI_0391.JPG
De nieuwe vestiging van Heidebloem in Lanaken.

Tekst | Wouter Polspoel

Beeld | Heidebloem & Herwey

15 april 2021 Leestijd 8 minuten

Deel dit artikel

Op vraag van de bouwheer inspireerde Buro B architectuur + interieurdesign de look van het nieuwe gebouw, dat kantoren en een stelplaats huisvest, op het logo van Heidebloem. Daardoor spelen de kleuren groen, wit en zwart een belangrijke rol in het ontwerp, dat voorts resoluut inzet op duurzaamheid.

De nieuwe vestiging van Heidebloem, dochtermaatschappij van Hansea, zou normaliter 200 meter verder komen te liggen, maar enkele dassen – u leest het goed – beslisten daar anders over. “Ik was op vakantie toen ik opgebeld werd met de dringende boodschap om de omgevingsvergunning voor een gebouw op onze recent aangekochte industriegrond onmiddellijk in te trekken als ik een procedureslag wilde vermijden”, begint Philippe Samyn, algemeen manager van het busbedrijf uit Lanaken, te vertellen. “Onder het bewuste perceel bleek immers een dassenburcht te liggen en die beestjes zijn bij wet beschermd. Met de hulp van de gemeente vonden we gelukkig snel een nieuwe locatie: een aanpalend bouwperceel in industriezone Europark, dat met zijn 3 hectare bovendien 1 hectare groter was.”

Duidelijk eisenpakket

Heidebloem had duidelijke eisen voor zijn nieuwe thuisbasis. “Met onze nieuwe vestiging, waar we eind 2020 naar hopen te verhuizen, willen we klaar zijn voor de toekomst”, aldus Samyn. “Op de nieuwe site, bestaande uit 900 m² kantoorruimte en 2.000 m² werk- en opslagplaats, gaat alle aandacht dan ook naar de meest energiebesparende maatregelen en hypermoderne technieken, zoals onder meer regenwaterrecuperatie, zonnepanelen en ledverlichting. Er komt ook een hoogspanningscabine met leidingen naar de stelplaats. We gaan niet wachten op de politiek om in te haken op de elektrificering van het collectief vervoer. Zo kochten we onlangs ook al een eerste elektrische bus aan binnen de Hansea-groep. Tot slot moest de volledige site tevens voorzien zijn op expansie en de implementatie van eventuele nieuwe aandrijftechnieken voor onze bussen.”

Voor Heidebloem was het, met het oog op corporate branding, ook belangrijk dat het design van de autocarvloot terug te vinden was in de nieuwe vestiging. “De kleuren groen, zwart en wit kregen daarom een belangrijke plaats in het ontwerp.”   

Naast het voortraject met de koppige dassen hadden ook de werken zelf wel wat voeten in de aarde.

Praktisch en onderhoudsvriendelijk gebouw

“Met zorgvuldige aandacht voor dat eisenpakket hebben we een praktisch en onderhoudsvriendelijk gebouw ontworpen. Functionele ontwerpkeuzes werden daarbij echter steeds getoetst met esthetische overwegingen”, vertellen Rob Gijsenberg en Kurt Gooris, zaakvoerders van Buro B architectuur + interieurdesign. “We streefden naar een hoge energie-efficiëntie van een supergeïsoleerde bouwschil met een hoge compactheidsgraad. Qua materiaalgebruik hebben we vooral gekozen voor staal, zichtbeton en sandwichpanelen: eerlijke en duurzame materialen.”

Speelse interieurafwerking

“Door de natuurlijke lichtinval en hun openheid ogen en voelen de kantoren zeer luchtig”, vervolgen de architecten. “Vanuit de kantoren heeft het admini-stratief personeel een mooi zicht op de bussen die af- en aanrijden op de stelplaats, wat de drempel tussen buschauffeurs en techniekers verkleint. De interieurafwerking ontwierpen we met een knipoog naar de sector waarin Heidebloem actief is. Zo heeft de vloer in de kantoren een inleg die verwijst naar de belijning van straten. De verlichting kreeg dan weer het ritme van een stippellijn op de weg. De kleur van de wanden en het meubilair is, zoals nadrukkelijk gevraagd, geïnspireerd op de huisstijl van Heidebloem en de look van de autocars.”

Uitdagingen tijdens werffase

Naast het voortraject met de koppige dassen hadden ook de werken zelf wel wat voeten in de aarde. Zo was het niet eenvoudig om de nutsvoorzieningen rond te krijgen en moest een windmolen net naast het bouwperceel tijdens de werken afgebroken worden. Een erg nat voorjaar maakte de ontbossing en grondwerken in maart er ook niet eenvoudiger op. En dan was er natuurlijk nog corona. “Door het uitbreken van de pandemie werden we geconfronteerd met een gegeven waar we nooit eerder mee te maken kregen”, vertelt Raf Weytjens, medebestuurder bij Herwey, aannemer van het project. “Vermits we de preventiemaatregelen die van hogerhand werden opgelegd snel geïmplementeerd hebben, heeft de werf gelukkig nooit stilgelegen. Wij zijn ons personeel bijzonder dankbaar dat het zich die maatregelen snel en zonder morren heeft eigengemaakt. Uiteindelijk is ook de levering van bouwmaterialen vlot blijven verlopen. Door de juiste keuzes te maken, is er ook op dat vlak geen vertraging opgetreden.”

De rijbanen en parkeerplaatsen voor de bussen zijn uitgevoerd in asfalt en de tankpistes in vloeistofdicht beton.

Eerst omgevingswerken

Na de ontbossing en de grondwerken – het grondverzet was goed voor 14.886 m³ – volgden eerst de omgevingswerken. “De rijbanen en parkeerplaatsen voor de bussen zijn uitgevoerd in asfalt en de tankpistes in vloeistofdicht beton”, aldus Weytjens. “De voertuigparkings en fietsenstallingen zijn dan weer aangelegd met waterdoorlatende materialen. Er is ook aanzienlijk geïnvesteerd in ondergrondse technieken voor verlichting, datacommunicatie en voertuigherkenning. Het gebouw is vervolgens volledig conform het vooropgestelde BIM-model gerealiseerd.”

Niet enkel corona maakte deze werf bijzonder voor Herwey. “In 2004 hadden wij op de huidige site al een extra parking voor de autocars van Heidebloem gebouwd. Dat wij nu opnieuw de handen uit de mouwen mochten steken voor Heidebloem en Hansea, is mooi. Wij zijn hen dan ook heel dankbaar.”

“Met de nieuwe site en de vooruitstrevende technologieën onderstrepen wij onze ecologische aanpak”, besluit Philippe Samyn. “In onze nieuwe vestiging zullen onze klanten bovendien comfortabel worden ontvangen, zullen we onze vloot in ideale omstandigheden kunnen showen en zal ons personeel een meer dan aangename werkplek vinden.”   

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Nicolas Piert

Projectmanager

Uw organisatie promoten via het Bouwen aan Vlaanderen netwerk? Ik help u graag verder.

0%

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details