Platform voor de bouw
Hypermodern distributiecentrum voor elektrogroothandel

Hypermodern distributiecentrum voor elektrogroothandel

Om de logistieke flow beter te organiseren en de verdere groei te faciliteren, had Cebeo – een groothandel voor elektrisch en elektrotechnisch materiaal – nood aan een nieuw centraal distributiecentrum. Zowel op het vlak van automatisatie en efficiëntie als wat veiligheid en uitstraling betreft, trok de bouwheer alle registers open. Het resultaat: een hypermodern en duurzaam distributiecentrum met een goede bereikbaarheid in Blandain (Doornik).

Sinds zijn oprichting in 1922 groeide Cebeo uit tot een marktleider met 1.100 medewerkers, 53 filialen en een jaaromzet van 800 miljoen euro. Hun sterkte ligt dan ook in het ruime assortiment en de grote voorraad, zodat ze snel kunnen leveren aan professionals. Van kabels en netwerken over elektrisch materieel en HVAC tot zonnepanelen en laadpalen. In totaal omvat de voorraad meer dan 50.000 referenties. “Door de volledige integratie van een efficiënte logistiek en het netwerk van filialen met onze digitale tools kunnen klanten nog efficiënter werken op hun werven”, zegt Régis André, CEO bij Cebeo. “Tegelijk reduceren we onze CO2-uitstoot door onze eigen ecologische voetafdruk te beperken en energiezuinige oplossingen te verdelen.”

Die duurzame visie gaf het logistieke distributiecentrum in Blandain mee vorm. Tegelijk was het een van de hoofdredenen dat een nieuwbouw aan de orde was. Net door de groei in het ‘Green & Smart’-gamma botste het bestaande distributiecentrum in Moeskroen stilaan op zijn limieten. “Niet enkel de capaciteit werd te klein, we wilden onze logistieke operaties bovendien meer stroomlijnen en automatiseren. Een modern distributiecentrum, dat we vanaf een wit blad konden uittekenen, gaf ons precies die kans”, vult Danny Gotink, VP Supply Chain, aan.

De logistieke flow werd maximaal geautomatiseerd.

Imposant gebouw met duidelijke zonering

De zoektocht naar een geschikt terrein leidde naar Blandain, aan de rand van Doornik. De site van 11,5 hectare bood voldoende plaats voor het nieuwe gebouw met een grondoppervlakte van 40.000 m². Bovendien ligt het terrein vlak bij het kruispunt van de E42 en de E403, een ideale uitvalsbasis om alle klanten snel en efficiënt te bedienen. Hoofdaannemer Willy Naessens Industriebouw voerde het ontwerp van AAVO Architects uit. Projectleider Kenneth Doom: “We leverden deze betonbouw wind- en waterdicht op, tot en met de betonvloer en het buitenschrijnwerk. De verticale integratie van onze bouwgroep kwam opnieuw goed van pas. 

Zowel het gebouw als de vloerplaat steunen op paalfunderingen. De hoofdstructuur bestaat uit betonnen prefabelementen die in onze eigen productievestigingen zijn gefabriceerd. De elementen werden door onze eigen transportfirma naar de juiste plaats op de werf geleid. Daarnaast zijn de productie en plaatsing van het aluminium schrijnwerk in eigen beheer uitgevoerd, met name door ons zusterbedrijf Willy Naessens Alu.” Het imposante gebouw is binnen opgedeeld in verschillende zones. Naast het automatisch bakkenmagazijn en een zone voor de handling van kabels is er een zone voor in- en outbound en een hoogstapelmagazijn. “Voor de uitvoering deden we nog enkele belangrijke aanpassingen aan de gebouwstructuur”, legt Kenneth Doom uit. “We voorzagen onder meer verlaagde zones in de vloeren op verschillende niveaus voor de inbouw van palletliften en assembleerden een constructie van metalen platformen. Ook de combinatie van de loods met twee lichtere kantoorvolumes en de hoogte van 18 meter maakten dit project boeiend.”

Rond het gebouw komen groenzones met meer dan vijfhonderd bomen en specifieke ingrepen die de biodiversiteit stimuleren.

BREEAM Excellent

Efficiëntie was een belangrijke parameter bij het uittekenen van het centrale distributiecentrum. Al was het lang niet de enige. Ook ergonomie en veiligheid stonden hoog op de checklist, net zoals het duurzame karakter van het gebouw. Het BREEAM Excellent-certificaat is de erkenning van die inspanning. Dat is het op een na hoogste niveau en een zeer hoge standaard voor logistieke gebouwen. Een samenspel van duurzame technieken draagt bij aan deze certificering. Het gebouw wordt gekoeld en verwarmd via een systeem van geothermie en warmtepompen. Op het dak komt een installatie met zevenduizend zonnepanelen voor de energievoorziening. Rond het gebouw komen groenzones met meer dan vijfhonderd bomen en specifieke ingrepen die de biodiversiteit stimuleren. Bovendien voorziet Cebeo ook in heel wat laadinfrastructuur
voor elektrische wagens.

Daarnaast legde de bouwheer de lat erg hoog op het vlak van automatisatie. Van de ‘Cable Highbay’ met tienduizend palletlocaties, elf versnijdingsmachines en vijf onbemande transportkranen tot het OSR-shuttlesysteem, dat 70 % van de bestellingen volautomatisch zal orderpicken. Met het nieuwe kloppende hart in Doornik is Cebeo helemaal klaar voor de toekomst.    

Cebeo Doornik in cijfers
–  site van 11,5 hectare
–  investering van 85 miljoen euro
–  40.000 m² bebouwde oppervlakte in betonstructuur, 60.000 m² operationele ruimte
–  Gebouw van 18 meter hoog
–  32 laadkades
–  10.000 m² opslag in de openlucht voor kabels
–  7.000 zonnepanelen

TECHNISCHE FICHE
  • Bouwheer Cebeo (Doornik)
  • Architect AAVO Architects (Moeskroen)
  • Hoofdaannemer(s) Willy Naessens Industriebouw (Wortegem-Petegem)

Fraxinus – Liftsystemen

Fraxinus uit Roeselare is al vele jaren een gekende partij in de sector voor logistieke oplossingen binnen bedrijven. Vanuit hun ervaring en expertise in automatische systemen werkte het team slimme oplossingen uit voor het nieuwe logistiek centrum van Cebeo in Doornik. De liftsystemen in het nieuwe gebouw vormen de slagader voor de in- en outbound van goederen. “Cebeo koos er dan ook voor om kosten noch moeite te sparen en vroeg ons om een flexibel, hoogwaardig systeem uit te werken”, vertelt sales engineer Hannes Dekeyzer. De eerste installatie bij Cebeo brengt de gepickte suborders vanuit de VNA-zone via conveyortechniek en een liftsysteem naar de bovenzone, waar de consolidatie met de andere suborders gebeurt. Na het samenvoegen van alle sub-
orders op niveau 9000 worden de palletten of containers via de tweede installatie naar beneden getransporteerd, naar de laadkaaien. Omgekeerd moeten lege palletten en kooien bij retour terug naar boven om er nieuwe orders op te kunnen verzamelen. Hannes Dekeyzer: “Hiervoor ontwikkelden we twee identieke liften naast elkaar. Qua sturing en bekabeling zijn ze volledig gescheiden. Dit om de continuïteit te garanderen bij een eventuele storing op één systeem. Beide liften worden bovendien afzonderlijk ingezet voor aan- of afvoer, met een snelle en eenvoudige omschakeling vanaf de bedieningsschermen.” Voor een verdubbeling van de capaciteit in een latere fase werden liftkokers drie en vier alvast mee geïnstalleerd tijdens de werffase, zodat Cebeo in de latere uitbreidingsfase minimale hinder zal ondervinden.

Interalu – Klimaatplafonds

Metalen plafonds zijn nog steeds populair en dat hoeft niet te verbazen. Ze zijn robuust, bieden esthetisch veel mogelijkheden met luxueuze afwerkingen en laten toe heel wat technieken te integreren. En dat is niet alles. “Akoestisch comfort is een van de talrijke voordelen die metalen plafonds biedt”, vertelt Carlo Miers, commercial director bij Interalu. “In ruimtes waar veel mensen samenwerken of samenkomen, merk je heel snel wanneer de akoestiek niet goed is. Wij bieden de oplossing.”

Voor Cebeo in Blandain plaatste Interalu 1.500 vierkante meter SAPPceiling® met een grote openheid en toch een vlak uitzicht. Zo garanderen ze een strakke uitstraling. De akoestische matten in polyesterwol die boven de panelen bevestigd zijn, garanderen het akoestische comfort in de ruimtes. Branddetectoren en sprinklers werden in de panelen verwerkt. Tussen de panelen is de verlichting geïntegreerd. Het resultaat is een aangename akoestiek met een sterke architecturale meerwaarde. Een win-win dus.”

KNAPP – Automatisatie

Door automatisering hand in hand te laten gaan met manueel werk zette Cebeo bij de bouw van zijn nieuw logistiek magazijn in op efficiëntie, ergonomie en duurzaamheid. KNAPP stond in voor de automatisatie van het kleingoed. “Onze systemen maken in twee logistieke zones het verschil”, legt Werner De Swaef van KNAPP uit. “De eerste oplossing vind je bij het opslaan en orderpicken van goederen in bakken. Er is gekozen voor het ASRS-systeem van KNAPP, de OSRTM Shuttle (Order Storage and Retrieval) met zo’n 60.000 baklocaties en zeven Pick-it-Easy Evo-werkstations (goods-to-person), waarmee zo’n 70 % van de bestellingen geautomatiseerd wordt verwerkt. Hiertoe bewegen shuttles, die ter bevordering van de duurzaamheid voorzien zijn van energierecuperatie, zich op de verschillende niveaus in het magazijn. De shuttles brengen de bakken met gestockeerde goederen naar de PiE-werkstations, die voorzien zijn van een in hoogte verstelbaar platform, in functie van een optimale houding. Op die werkposten worden de orders manueel gepickt in verzendbakken. Eens compleet gaan deze verzendbakken naar de geïntegreerde consolidatiezone, waar ze automatisch uitgesorteerd worden voor transport. Samen met een geautomatiseerd inboundproces resulteert dit alles in een kortere orderdoorlooptijd.”

Het tweede systeem van KNAPP maakt de kabelafdeling een stuk efficiënter. De grote bobijnen met kabels worden opgeslagen met automatische magazijnkranen tot 16 meter hoog. Het kabelmagazijn telt zo’n 10.000 palletlocaties. Bij bestellingen halen deze kranen de juiste bobijnen automatisch op en bieden ze deze aan bij de geïntegreerde kabelsnijmachines, die ze op lengte verwerken. “Naast efficiëntie en ergonomie is ook de meerwaarde van compacte opslag in dit project heel duidelijk aanwezig. Net zoals het reduceren van het risico op fouten. Leddisplays tonen de werknemers welke goederen ze moeten picken uit elke bak. Snel, eenvoudig en betrouwbaar.”

BIM-management helpt complexe puzzel te leggen

Een modern logistiek centrum is een complexe puzzel van technieken. Daarvoor rekende Cebeo op Onebim. Zij verzamelden alle BIM-modellen in een coördinatiemodel en detecteerden zo conflicten. Door duidelijk te communiceren, te adviseren en alles nauwgezet op te volgen, garandeerde Onebim een efficiënte uitvoering op de werf.

Tekst Stephanie Demasure   |   Beeld Onebim

Na een opstartvergadering met de bouwheer stelt Onebim het BIM-protocol op. Zo weet iedere partij vooraf wat verwacht wordt. “Op die manier vermijden we discussies in een latere fase”, benadrukt BIM-manager Nick Wostyn. “Uiteraard adviseren we de klant ook graag over wat nuttig en betaalbaar is. Want in BIM kan je heel ver gaan.”

Een gecombineerd BIM-model legt eventuele conflicten in de technieken bloot.

Doorgedreven controle

Met de aangestelde aannemers wordt het protocol overlopen en wordt er gekeken hoever elke partij staat in het BIM-verhaal. Vervolgens stelt elke aannemer een BIM-model op, gebaseerd op de modellen van de ontwerppartijen. Nick Wostyn: “Die opgemaakte modellen komen allemaal terug naar ons. Door alles samen te voegen, leggen we conflicten bloot. Denk aan buizen die elkaar kruisen of een kabelgoot die door een kolom loopt, maar ook problemen zoals onvoldoende ruimte voor het vervangen van een pomp. Daarover communiceren we met de aannemers, we doen suggesties en laten hen aanpassingen doorvoeren. De aangepaste modellen vloeien terug naar ons en die controleprocedure herhalen we tot het model conflictvrij en klaar voor uitvoering is.”

Meer dan BIM-management

Onebim biedt ook as-built- en datamanagement aan. Die eerste dienst omvat een controle tussen de realiteit en het model. “We doen een visuele check tijdens een rondgang op de werf. Zo garanderen we dat de bouwheer een compleet model heeft van het uitgevoerde gebouw”, legt Nick Wostyn uit. “Met behulp van datamanagement zorgen we er ook voor dat er complete en correcte informatie afgeleverd wordt aan de bouwheer. Zo worden algemene en technische gegevens, maar ook informatie over onderhoud en garantie van de toestellen verzameld voor gebruik tijdens de beheerfase van het gebouw.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details