Platform voor de bouw
Indrukwekkende showroom met maximale visibiliteit
De hedendaagse showroom trekt meteen de aandacht.

Indrukwekkende showroom met maximale visibiliteit

Decocars maakte onlangs deze grote sprong voorwaarts. “Het was de ideale gelegenheid om meteen ook een aantrekkelijkere en comfortabelere omgeving te creëren om onze klanten te ontvangen”, klinkt het.

Tekst Stephanie Demasure    |    Beeld Beeuwsaert Construct

Een gevel van om en bij de 90 meter lang, op een meterhoge sokkel, met grote raampartijen en twee betonnen luifels op de hoeken. Benadrukken dat de nieuwe showroom van Decocars een echte eyecatcher is, lijkt overbodig. Een voormalig maïsveld ruimde plaats voor de indrukwekkende nieuwbouw. Aan de achterkant van de grote showroom is een ruime werkplaats ingericht. De bovenverdieping is voorbehouden voor de gezinswoning van zaakvoerders Dries De Cock en Emmely Seurynck.

Prefab met oog voor detail

Beeuwsaert Construct speelde met dit project een thuismatch in het eigen Ledegem. Nauwgezette voorbereidingen en de doordachte productie van de prefabbetonelementen vormden de stevige fundamenten voor het bouwtraject. “Nog meer dan in veel andere projecten moesten we enkele stappen vooruitdenken. Als garagist is de bouwheer erg praktisch ingesteld. Het was dus een kwestie van anticiperen op zaken zoals het ruimtegebruik en de installatie van het materiaal. Uitsparingen voor hefbruggen, de smeerput met sleuven voor de remtestbank …: het zijn maar enkele van de vele voorbeelden”, licht projectleider Michael Lemaire toe.

Aan de achterkant van de grote showroom is een ruime werkplaats ingericht.

Goede communicatie met de architect, precieze opvolging van de plannen en een gedetailleerde productie waren cruciaal. In een prefabverhaal is het namelijk de bedoeling dat er geen aanpassingen meer nodig zijn op de werf. Ter plaatse leidde projectcoördinator Mathias Despriet alles mee in goede banen. “Op sommige momenten was het weliswaar pittig, vooral om de verschillende planningen op elkaar af te stemmen. Maar alles is zonder noemenswaardige problemen verlopen”, vertelt hij.

Logistieke uitdaging

Een open veld langs een belangrijke invalsweg. Dat lijkt het gedroomde scenario om als aannemer aan de slag te gaan. Toch was het een stuk complexer dan dat. Om de overlast voor de omwonenden zo minimaal mogelijk te houden, maakte stad Roeselare een circulatieplan op voor het werfverkeer. De inrit bevond zich aan de voorzijde van het perceel en de uitrit aan de achterzijde – goed 300 meter verderop. Michael Despriet: “Om toch een maximale doorstroming van het werfverkeer te kunnen verzekeren, maakten we een soort lus rond de gevels van het gebouw.
Een route waarlangs de aanvoer van materialen en machinerie tijdens het volledige bouwproces kon blijven doorgaan.”

“Enkel bij het plaatsen van de grote glaspartijen aan de voorgevel van de showroom ondervonden we nog wat moeilijkheden”, vult Despriet aan. “De vrachtwagen versperde daar langere tijd de weg, waardoor andere aannemers en leveranciers niet konden passeren. Een dubbele werfweg creëren was onmogelijk. Er liep een leiding van Air Liquide naast de werf, die de uitbreiding van de aanrijzone beperkte. Dat losten we op via een doordachte en proactieve planning. Alle materialen die we gedurende die periode nodig hadden aan de achterzijde van het gebouw lieten we voordien leveren, zodat alle onderaannemers zonder problemen konden blijven doorwerken – en dus ook zonder vertraging op de bouwplanning.” Ondertussen heeft het team van Decocars er zijn intrek genomen, samen met het wagenpark.    

Bouwtechnische complexiteiten

Het bouwproces verliep voorspoedig. Toch was het nog even spannend, want voor de dakdichting moest het weer meezitten. Voor de plaatsing van het gekozen kunststofmateriaal waren droog weer en een temperatuur van 10 °C nodig. Iets wat tijdens een typisch Belgische winter niet evident is. “Gelukkig konden we iedereen mobiliseren zodra de omstandigheden goed zaten. Op een dikke week tijd was het dak quasi volledig gedicht, ondanks de vele hoekjes en kantjes. Een deel van de andere werken zetten we on hold tot het steeldeck in orde was. Dankzij de massale inzet konden we de opgelopen achterstand snel ophalen”, vertelt Michael Lemaire.

Nauwgezette voorbereidingen en de doordachte productie van de prefabbetonelementen vormden de stevige fundamenten voor het bouwtraject.

Ook bij het opvangen van de niveauverschillen bleek de ruime ervaring van Beeuwsaert Construct waardevol. Het gebouw rust op een sokkel van een meter hoog. Maar natuurlijk moeten de wagens drempelloos kunnen binnenrijden via een van de poorten aan de achterkant van het gebouw. Beeuwsaert mat alles nauwgezet in, koos een nulpas en documenteerde de nodige niveaus grondig, zodat er geen vergissing mogelijk was bij de buitenaanleg. “Als aannemer is dit zeker een realisatie om trots op te zijn. Met maximale visibiliteit voor de wagens in de showroom en optimaal
werkcomfort voor de mekaniekers en het ondersteunend personeel. Dankzij de moderne technieken en de hedendaagse inrichting”, besluiten Michael Lemaire en Mathias Despriet.
 


Participanten aan het woord

Holvoet Gebroeders – Totaalafwerking

Al meer dan dertig jaar is Holvoet Gebroeders gespecialiseerd in hoogstaande interieurafwerkingen en maatwerk. Ook bij Decocars in Oekene liet het zijn expertise gelden. Na de ruwbouw-
fase verzorgde het interieurbedrijf uit Ingelmunster de coördinatie en opvolging van de verdere afwerking. Van chape tot meubilair. “We installeerden keramische vloeren, glazen wanden, plafonds,
brandwerende binnendeuren, maatmeubilair, enzovoort”, licht projectleider Frederick Cornillie toe. “En daar zat hier en daar toch een uitdaging bij. Zo was de uitvoeringstermijn best pittig, maar
dat maakt het spannend en leuk.”

Op technisch vlak kwam het team van Holvoet Gebroeders niet voor verrassingen te staan. De afwerkingsgraad en zin voor detail zijn een standaardservice. “In combinatie met de strakke timing leverde dat hier en daar toch eens moeilijkheden op”, vertelt Frederick. “We installeerden bijvoorbeeld akoestische glazen wanden om toonzaal en kantoren te scheiden. Die wanden
moesten aansluiten op het maatmeubilair. Dat is een hele uitdaging wanneer je in tijdnood zit. Gelukkig kunnen we bogen op onze ruime expertise en ervaring.”


TECHNISCHE FICHE

Bouwheer Decocars (Ledegem)
Architect WV Engineers & Architects (Ronse)
Hoofdaannemer(s) Beeuwsaert Construct (Ledegem)

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details