Eind 2020 liet Liebherr de LTM 1150-5.3 los op de markt. Met een draagvermogen van 150 ton en een telescoopgiek van 66 meter profileert deze indrukwekkende telescoopkraan zich als een alleskunner. Van der Spek, gerenommeerde verhuurder en verdeler van bouwkranen, voegde onlangs de LRM 1150-5.3 toe aan zijn uitgebreide gamma. “En dit najaar zal Noordzee uit Oostende de eerste firma in België zijn waar deze uitzonderlijke kraan geleverd wordt”, vertelt Bart De Jonge van Van der Spek.
Al jaar en dag biedt Van der Spek een waaier aan machines aan die voldoen aan alle mogelijke toepassingen in onder andere hoogbouw, burgerlijke bouw, recyclage, industriële- en havenoverslag, wegenwerken … En dat steeds met een sterke focus op een kwalitatieve, gediversifieerde en gespecialiseerde dienst na verkoop. De nieuwste aanwinst van Van der Spek is een echt paradepaard. Als trouwe verhuurder en verdeler van alle Liebherr-torenkranen mocht ook de nieuwe LTM 1150-5.3, door Liebherr het juweel van iedere vloot genoemd, niet ontbreken. De opvolger van de LTM 1130-5.1 is met een laadvermogen van 9 ton en een aslast van 12 ton bij een uitgeschoven giek van 66 meter (6 meter langer dan zijn voorganger) geschikt voor een brede waaier aan werken. En dat zonder extra uitrusting.
Met een maximaal hefvermogen van 150 ton en een lange telescoopgiek is de LTM 1150-5.3 de perfecte aanvulling op Liebherrs kranenaanbod onder de LTM 1160-5.2. De krachtige telescopische giek kan nog verder worden uitgebreid met een groot aantal extra giekverlengstukken. Deze verlengstukken zijn compatibel met verschillende Liebherr-kranen met hefvermogens tussen 100 en 180 ton. De eenmotorige strategie met een mechanische aandrijving van de bovenbouw die Liebherr hanteert, werd ook op deze kraan toegepast. De gewichtsbesparing die ontstaat door het wegvallen van de bovenbouwmotor wordt benut om een langere giek en meer hefvermogen te garanderen.
De LTM 1150-5.3 is uitgerust met een 6-cilinder stage V-dieselmotor van 400 kW. Hill Start Aid helpt bij het wegrijden op een helling, waardoor achteruitrijden tot het verleden behoort. ECO-modus en ECOdrive verminderen op hun beurt het brandstofverbruik met maximaal 10 %. Verder kan ook de haakblok geballast worden. Door verzwaarde platen aan beide zijden van het haakblok kan het gewicht van het blok perfect aan de situatie worden aangepast. “Deze veelzijdige en sterke telescoopkraan is een prachtige aanwinst. Dat beseft ook Noordzee uit Oostende, waar Van der Spek dit najaar het eerste exemplaar zal leveren”, besluit Bart De Jonge.