Platform voor de bouw
“Innovatie zit in onze genen”
Onder leiding van huidig CEO Nadia Jansen en pater familias René Jansen groeide Group Jansen uit tot een veelzijdige bouwgroep met circa zevenhonderd medewerkers.

“Innovatie zit in onze genen”

René Jansen richtte in 1972 samen met zijn vier broers een eigen familiebedrijf op, dat zich aanvankelijk toespitste op pleisterwerken. Vijftig jaar later is Group Jansen uitgegroeid tot een veelzijdige bouwgroep met circa zevenhonderd medewerkers. Samen met dochter Nadia, die haar vader opvolgde als CEO en de onderneming moderniseerde op basis van het familiale succesrecept, blikt pater familias René terug op een halve eeuw bouwgeschiedenis. “Innovatie is altijd onze rode draad geweest. Moesten we destijds niet zo inventief geweest zijn, dan zouden we vandaag misschien nog altijd pleisterwerken uitvoeren of zelfs niet meer bestaan.”

Group Jansen vervaardigt producten die het verwerkt in eigen projecten, zoals specifieke comforteilanden, wandsystemen, vloeren … (Beeld: Phoenix in Brussel)

“Ik heb 25 jaar succesvol samengewerkt met mijn broers, wat toch niet zo vanzelfsprekend is. We waren in feite genoodzaakt om snel te groeien, zodat er voldoende ruimte gecreëerd werd en onze vijf verschillende karakters niet konden botsen”, lacht René Jansen. “Al kende ook onze onderneming de nodige ups en downs. Net na de eeuwwisseling liep het wat minder met Jansen Products. Ik vroeg Nadia, die op dat moment haar eigen adviesbureau runde, naar een doorlichting van het bedrijf. Zij moest de pijnpunten detecteren en oplossingen voorstellen.”

“Ik ben altijd graag consultant geweest, maar uiteindelijk sta je langs de zijlijn”, pikt Nadia in. “Gedurende die interim-opdracht bij Jansen Products voelde ik een grotere betrokkenheid. Het smaakte naar meer. Ik vond het leuk om zelf mee de kar te trekken. Niet veel later verkocht ik mijn adviesbureau en stapte ik in ons familiebedrijf.” Een uitstekende keuze, benadrukt René: “Nadia kreeg in eerste instantie de leiding over Jansen Products en wist de negatieve spiraal op elf maanden tijd om te keren. Sindsdien zijn we nooit meer verlieslatend geweest. Maar na een jaar of vier werd het duidelijk dat het speelveld bij Jansen Products voor haar te klein was en dat ze ruimere ambities had. Daarom vervoegde Nadia onze raad van bestuur van Group Jansen en werd ze in 2008 op haar 33ste 100 % eigenaar van onze bedrijven.”

Group Jansen is een geïntegreerd bedrijf waar vernieuwing key is. (Beeld: H. Essers in Genk)

Opportuniteiten zien en kansen grijpen

De groei die Group Jansen de voorbije vijftig jaar doormaakte, is erg opmerkelijk. Wat is het geheim achter dit bijzondere succesverhaal? “We hebben innovatie altijd hoog in het vaandel gedragen en goed naar onze klanten geluisterd. Anders zouden we wellicht nog altijd bekendstaan als de ‘plakkers van Meeuwen’. We zijn na verloop van tijd overgestapt op scheidingswanden, verlaagde plafonds, binnenschrijnwerk, isolatie enzovoort. We voelden aan hoe de markt evolueerde en speelden daarop in. In plaats van naar onze concurrenten te kijken, lag onze focus op meerwaarde voor onze klanten. Opportuniteiten zien en kansen grijpen, daar komt het op neer”, stelt René. 

“En dat is eigenlijk nog altijd zo”, pikt Nadia in. “Dat we nu tal van techniekenbedrijven in de groep hebben, is natuurlijk omdat technieken meer en meer geïntegreerd zijn in de bouw en de producten zelf. In ieder plafond zitten lampen, klimatisatie, akoestische elementen … Je kunt dat tegenwoordig allemaal niet meer los van elkaar zien. Vandaar onze keuze voor een echt geïntegreerd bedrijf, waar vernieuwing key is. Die drang naar innovatie zit absoluut in onze genen. Zo hebben we niet alleen een eigen BIM-afdeling – waar we best vroeg in hebben geïnvesteerd – maar tevens een R&D-afdeling die nieuwe producten en oplossingen ontwikkelt. Daarnaast zijn we volop aan het bekijken hoe we onze producten in de toekomst ook kunnen leasen of verhuren (comfort as a service) in plaats van ze uitsluitend te verkopen. En of dit concept eveneens kan worden toegepast voor volledige inrichtingen (space as a service).”    

“In onze realisaties moet je met plezier kunnen werken, wonen, leven of genezen”, zegt Nadia Jansen. (Beeld: AZ Maria Middelares in Gent)

Star Academy

Een van de baselines van Group Jansen is ‘wij werken van binnen naar buiten’. Een slagzin waar een doordachte filosofie achter schuilt. “Wij zijn voorstander van gebouwen met heel hoge afwerkingsgraden en bijzonder veel gebruikscomfort. In onze realisaties moet je met plezier werken, wonen, leven of genezen. Ze dienen niet om er alleen maar van buitenaf naar te kijken”, vertelt Nadia, die eraan toevoegt dat ze net als haar vader een boontje heeft voor sterke werknemers die verantwoordelijkheid durven nemen. “Onze mensen maken ons bedrijf. We creëren voor hen graag een aangename werkomgeving en laten ze groeien binnen de schoot van onze firma’s. Dat kan zeker dankzij onze eigen ‘Star Academy’, die verschillende interne opleidingen aanbiedt. Het gaat dan niet alleen over vak- of producttechnische opleidingen, maar ook over de waarden en normen van onze groep.”

De toekomstambities van Group Jansen zijn klaar en duidelijk: blijven groeien. “Niet groeien om te groeien, maar om onze activiteiten verder te versterken: nog meer knowhow, kennis, producten, risicospreiding …”, nuanceert Nadia. “We hebben een duidelijk groeiplan uitgestippeld voor de komende vijf jaar, dat we nu systematisch uitrollen. We willen controle krijgen over heel het bouwproces en ons profileren als een onestopshop. We trachten het bouwproces meer en meer te industrialiseren door onder meer in te zetten op 3D-modellering. Zo verkleinen we de foutenmarge en vergroten we de efficiëntie. Daarbij gebruiken we onze eigen producten als standaard. Of we de toekomst positief tegemoetzien? Ja, al is het wel even heel uitdagend voor onze sector, die nog maar net de coronacrisis heeft verteerd en nu geconfronteerd wordt met een materiaal- en energiecrisis. Only the strong will survive, dus we zullen ons best doen om bij de sterksten te horen!” Vader René krijgt het laatste woord: “We willen niet per se de grootste zijn, maar wel de beste. En de leukste …”    

Over Group Jansen
Group Jansen staat  voor een verzameling van bedrijven die stuk voor stuk gespecialiseerd zijn in grote en kleine projecten met een hoge afwerkingsgraad en veel techniciteit”, vertelt CEO Nadia Jansen. “We maken hierbij een onderscheid tussen de makers, de builders en de sustainers. We vervaardigen producten die we verwerken in onze eigen projecten – zoals specifieke comfort-eilanden, wandsystemen, vloeren … – en die we verkopen aan andere installateurs in binnen- en buitenland. Daarnaast realiseren we zelf ook projecten, van ziekenhuizen en cleanrooms voor de farmaceutische industrie tot hotels, kantoren en retailgebouwen. Tot slot spitsen we ons eveneens toe op het onderhoud van grote bedrijfsgebouwen, ziekenhuizen, kantoren, winkelketens en noem maar op. Group Jansen is actief in binnen- en buitenland, telt circa zevenhonderd medewerkers en realiseert een omzet van ongeveer 235 miljoen euro.” 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details