Platform voor de bouw
Overig

Innoveren op het scherp van de snee bij internationale bouwmaterialenproducent

Wienerberger
Om tegemoet te komen aan het toenemende aantal meergezinswoningen lanceerde Wienerberger dit jaar de PLS Newton, een binnenmuursteen met verhoogde druksterkte voor constructies tot zes bouwlagen. (Architect: Atelier voor Stedelijke Architectuur, Gent)

Tekst | Tekst Liesbeth Verhulst | Beeld Wienerberger

14 januari 2021 Leestijd 6 minuten

Deel dit artikel

Wienerberger maakt er zijn missie van om de levenskwaliteit van ons allen te verbeteren door duurzame bouwmaterialen en infrastructuuroplossingen aan te bieden. Innovatie op alle vlakken, van productontwikkeling tot digitalisatie, is de sleutel tot succes.

Wienerberger mocht vorig jaar maar liefst twee-honderd kaarsjes uitblazen. De internationale groep is uitgegroeid tot een van de grootste baksteenproducenten ter wereld, met een sterke positie in de productie van kleidakpannen en in kunststoffen en keramische pijpleidingen. De Belgische tak beschikt over elf productiesites, achttien groeves en 1200 medewerkers. “Wienerberger is een gevestigde waarde en dat hebben we te danken aan vijf succesfactoren”, steekt Caroline Van de Velde, CEO van Wienerberger in België, van wal. “Onze medewerkers zijn zonder twijfel onze belangrijkste troef. Gezondheid en veiligheid staan in ons bedrijf dan ook voorop. Daarnaast zetten we sterk in op groei, zowel op internationaal vlak als bij de diversificatie van onze bouwoplossingen. Een derde succesfactor is innovatie. Dit komt tot uiting in zowel onze productontwikkelingen als serviceportfolio. Verder stimuleren we ondernemerschap bij al onze medewerkers. En last but not least: zonder onze duurzame bedrijfsvoering stonden we niet waar we vandaag staan. Duurzaamheid zit in ons DNA en is onze tastbare ambitie. Demonteerbare gevelstenen, circulaire krimphoezen, hergebruik van steenpuin, groene energie, transport over water …: Wienerberger doet er alles aan om zijn milieu-impact te beperken.”

aWienerberger
Caroline Van de Velde is CEO van Wienerberger in België.

Innovatie is de motor van het bedrijf. Wienerberger zit dan ook niet stil op het vlak van productontwikkeling. “Nieuwe producten komen tot stand op basis van de noden in de markt”, vertelt Caroline Van de Velde. “Op de traditionele bouwmarkt merken we dat grote bouwprojecten aan belang winnen. Vandaag realiseren projectontwikkelaars meer dan 65 % van de woningen. Dit gegeven heeft in combinatie met ons oog voor duurzaamheid geleid tot een aantal nieuwe productontwikkelingen.

Duurzaam bouwen

De bouwproducten van Wienerberger zorgen voor de optimalisatie van de gebouwschil en dragen zo bij tot de energie-efficiëntie. Met de Eco-brick, een smallere gevelsteen van 6,5 tot 7 cm diep in plaats van de gangbare 10 cm, gaat Wienerberger hier nog een stapje verder in. Allereerst laat deze gevelsteen tot 3,5 cm meer ruimte voor isolatie. Door het lagere gewicht kunnen bovendien meer stenen per vracht getransporteerd worden. Hun productie vergt ook nog eens minder grondstof en energie. “Een heel mooi voorbeeld van ’less
is more’”, aldus Caroline Van de Velde. 

Daarnaast stimuleert Wienerberger hergebruik van zijn bouwproducten, die zich hier optimaal toe lenen gezien hun lange levensduur.
ClickBrick, een demontabel gevelsysteem waarmee gevelstenen op een droge manier worden gestapeld, werkt circulair bouwen nog verder in de hand.

Wienerberger
ClickBrick is een demontabel gevelsysteem waarmee gevelstenen op een droge manier worden gestapeld.

Inspelen op marktnoden 

Om tegemoet te komen aan het toenemende aantal meergezinswoningen lanceerde Wienerberger dit jaar de PLS Newton, een binnenmuursteen met verhoogde druksterkte voor constructies tot zes bouwlagen. De Stormpan Vario-18-dakpan met variabele latafstand speelt dan weer in op de groeiende renovatiemarkt. In dit marktsegment lanceert Wienerberger tevens de Elfino-pan ter vervanging van de klassieke kunststof- en natuurlei.

Om een antwoord te bieden op het belang van waterdoorlatende bestratingen bracht Wienerberger Passaqua-kleiklinkers op de markt, inclusief slimme afstandshouders die water laten doorsijpelen in de bodem en zo overstromingsgevaar beperken. 

Wienerberger
Wienerberger lanceert de Elfino-pan ter vervanging van de klassieke kunststof- en natuurlei.

Op de digitale trein

Wie wil innoveren, mag de digitale trein niet missen. Dat heeft ook Wienerberger begrepen. “De datastructuur achter onze producten is vandaag enorm belangrijk, zeker voor architecten die ontwerpen in BIM. We zijn hard aan het werk om dit op inter-nationaal niveau op punt te stellen, met resultaat”, zegt Caroline Van de Velde. “De uitbouw van onze website met allerlei functionaliteiten zoals calcu-latoren, een textuurgenerator en een database met referentieadressen is een lopend project. Ook webshops en digital plants zitten in de pijplijn. Dit alles om tegemoet te komen aan de noden van de klant.” 

Kortom: aan ambitie heeft Wienerberger geen gebrek. Het is uitkijken naar wat de bouwmaterialenproducent nog in petto heeft voor de toekomst …    

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Pieter-Jan Vansteelandt

Projectmanager

Benieuwd naar de mogelijkheden? Ik vertel u graag alles over onze samenwerkingspakketten.

0%

    Stuur ons een bericht

    Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

    Details