Platform voor de bouw
Jansen lost één van grootste ergernissen op kantoor op

Jansen lost één van grootste ergernissen op kantoor op

KAY-klimaatplafonds creëren koele oases tijdens hittegolf

De verzengende hitte van de jongste dagen heeft een merkbare impact op de productiviteit van medewerkers. Jansen Building Company reikt gaar gekookte bedrijven, ziekenhuizen en hotels echter de hand, met de lancering van het KAY-klimaatplafond. De ontwikkelaars zetten het vernieuwende product – dat koeling, verwarming, verlichting, ventilatie en akoestiek integreert – in de markt met een verfrissende guerilla-actie: tijdens een ‘ice & learn’ krijgen architectenkantoren en studiebureaus een stoomcursus KAY.

Een hittegolf overspoelt momenteel ons land. Mensen zoeken massaal verkoeling aan openluchtzwembaden, op terrasjes of in een schaduwrijk bos. Maar natuurlijk zijn er ook mensen die gewoon aan het werk zijn. En zij worstelen vaak met de extreme temperatuur. Anders gesteld: de hitte weegt op hun productiviteit.

Rillen bij Facebook

Over de ideale werktemperatuur circuleren verschillende studies en visies. In het Californische hoofdkwartier van Facebook zweert topman Mark Zuckerberg bij een binnenklimaat van 15 graden celsius. Onderzoekers van de Helsinki University of Technology toonden aan dat werknemers de beste prestaties leveren bij een temperatuur van 22 graden celsius. En de Amerikanen van de Cornell University in New York ontdekten dat mensen productiever zijn en minder fouten maken bij 25 graden.

Eén ding is zeker: een te hoge (of in de winter: te lage) temperatuur is één van de grootste ergernissen van werknemers. Daarom ontwikkelde Jansen Building Company de KAY-klimaatplafonds, weet Nadia Jansen (CEO Jansen Building Company): “KAY is een intelligent plafondsysteem dat koeling, verwarming, verlichting, ventilatie én akoestiek integreert. Bij de ontwikkeling waren de uitgangspunten dat het product een strak design moest hebben, gebruiksvriendelijk zou zijn en een minimum aan energie zou verbruiken. Onze R&D-afdeling is erin geslaagd die drie doelstellingen af te vinken.”

Weg met de klassieke ergernissen

De klimaatplafonds komen bovendien tegemoet aan enkele andere herkenbare problemen, weet Nadia: “In tegenstelling tot klassieke airco’s – die vaak sterk voelbare koude of warme lucht de ruimte in blazen – werkt het KAY-klimaatplafond met een gepatenteerd buizensysteem. Door deze buizen stroomt water van lage temperatuur, aangestuurd door een warmtepomp. Het metalen plafond neemt die temperatuur geleidelijk over en geeft ze gelijkmatig af aan de omgeving. Zo heerst er altijd een comfortabel binnenklimaat. Bovendien werkt het systeem geluidloos, het is door haar ontwerp zelfs bevorderlijk voor de akoestiek. Ten slotte verbruikt het KAY-klimaatplafond weinig energie.”

Frisse guerilla

De KAY-klimaatplafonds komen voornamelijk tot hun recht in kantoren, ziekenhuizen en hotels. Op dit moment houden ze bijvoorbeeld al patiënten en agenten koel in respectievelijk ziekenhuis AZ Sint-Maarten in Mechelen en het nieuwe politiekantoor in Kortrijk. En binnenkort is dat ook het geval voor de mensen die in het Phoenix-kantoor in Brussel aan de slag gaan.

Ook het Jansen-hoofdkantoor is uiteraard uitgerust met de eigen klimaatplafonds. Van daaruit start Jansen the Building Company nu een groots offensief om de rest van het land te bekeren tot de KAY-klimaatplafonds. Concreet pakken de Zonhovenaren uit met een frisse guerilla-actie. “Enkele architectenkantoren en studiebureaus mogen zich verwachten aan een ‘ice & learn’, een zoete variant op de ‘lunch & learn’ (lacht). Bij de uitverkorenen komen we met een KAY-ijskar over de vloer. Met een bolletje vanille, stracciatella of pistache in de hand krijgen ze een korte toelichting over de klimaatplafonds”, aldus een vrijgevige Nadia Jansen.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details