Platform voor de bouw
Woon & Werkgebouwen

Kantooruitbreiding met focus op personeelsbeleving

G+G_Callens-75
In tegenstelling tot het vorige kantoor, dat er strak en modern uitzag, heeft het nieuwe volume een warme en huiselijke stijl.

Tekst | Geoffrey Sabbe

Beeld | Klaas Verdru

20 mei 2022 Leestijd 8 minuten

Deel dit artikel

In tien jaar tijd groeide Callens in Waregem van honderd naar 225 medewerkers. Om zijn ‘Calliërs’ een aantrekkelijke werkplaats te kunnen blijven aanbieden, breidde de specialist in thermische oplossingen zijn hoofdkantoor uit. Boven de parking verrees een in het oog springend bijgebouw van drie verdiepingen, waar de employee experience sinds vorig jaar op nummer een staat. 

Boven de bestaande parking verrees een bijgebouw van 2.500 m² met drie verdiepingen.

Het succesverhaal van Callens start in 1966, wanneer zelfstandig loodgieter Willy Callens particulieren van centrale verwarming voorziet. Hij bouwt een team uit dat zich al snel specialiseert in bedrijven. Daar zorgt Callens met stoomketels en thermische olieketels voor de verwarming van productie-processen. Callens profileert zich met zijn kennis, installatiekracht en service. Met Annick Callens en Windy Moerman komt in 2001 de tweede generatie aan het hoofd. Zij zorgen voor de verdere professionalisering. In 2008 verhuist Callens naar Waregem, naast de E17. Architect Sven Goedefroo ontwerpt het kantoorgebouw. “Sindsdien steeg het personeelsaantal aanzienlijk en maken CallensVyncke en Optimum by Callens ook deel uit van de Callens-groep”, zegt Charlotte Roelens, Executive Assistant bij Callens. “Daardoor was er nood aan extra kantoorruimte. We hadden onder andere vergaderzalen te kort en wilden extra beleving voor het personeel.”

Werken in huiselijke, warme sfeer

Voor de uitbreiding lagen verschillende opties op tafel, zoals een extra bovenverdieping. Uiteindelijk ontwierp architect Sven Goedefroo deze keer een bijgebouw van 2.500 m² met drie verdiepingen, dat boven de bestaande parking werd gebouwd. “In tegenstelling tot het vorige kantoor, dat er strak en modern uitzag, heeft het een warme en huiselijke stijl”, zegt Charlotte Roelens. “We hebben ingezet op een nieuwe, flexibele manier van werken.”

Het personeel bepaalde mee de invulling van de nieuwbouw.

Callens polste bij zijn personeel wat beter kon. Dat resulteerde in een fitnessruimte, een ontspanningszaal en een cafetaria, maar ook in zeven vergaderzalen, vier concentration pits, vier phone boots en twee train seats. “Vroeger hadden we één landschapskantoor en dat was soms vervelend”, zegt Charlotte Roelens. “Wie nu apart wil bellen, kan zich afzonderen in de phone booths. De concentration pits zijn het omgekeerde: aparte studieruimtes waar de telefoon gebannen wordt. De train seats zijn tafeltjes waar je snel met vier personen kan overleggen.”

De vergaderzalen kregen namen van uitvinders en temperatuurschalen zoals Fahrenheit, Celsius, Watt …

Meeting- en eventlocatie met een vonk

Callens, dat zich focust op industriële warmte- en luchttechnieken, maakt in het interieur ook duidelijk wat het doet. Er hangen kaders met referentiefoto’s en de vergaderzalen kregen namen van uitvinders en temperatuurschalen zoals Fahrenheit, Celsius, Watt … “Ook de slogans bij de koffieapparaten verwijzen naar temperatuur. De fitnessvloer en trappenhal zijn dan weer afgewerkt in ons Callens-rood.”

Op de derde verdieping richtte Callens een evenementenruimte met een skybar in, die de naam Panoramix kreeg. Ze kan door bedrijven gehuurd worden voor trainingen, opleidingen en events. “Er is een grootkeuken voorzien, zodat een traiteur er gemakkelijk kan werken. We hielden in de ‘Calliërsclub’ al evenementen met tweehonderd mensen”, zegt Charlotte Roelens. 

Het bijna-energieneutraal kantoorgebouw wordt verwarmd en gekoeld via betonkernactivering.

Aandacht voor milieuvriendelijke werkomgeving

Het bijna-energieneutraal kantoorgebouw wordt verwarmd en gekoeld via betonkernactivering. “Zo is er sprake van een constante temperatuur en valt de piekbelasting weg”, zegt Project Engineer Bart Vanden Broucke. “De ventilatie is CO2-gestuurd. Bij een lagere personeelsbezetting draait ze op een lager toerental. We gebruiken ledverlichting en de wanden zijn goed geïsoleerd. Verticale lamellen zorgen ervoor dat de zon na 10 uur geen invloed meer heeft. Daardoor moeten we minder koelen.” 

Buiten kwamen er honderd extra parkeerplaatsen bij, inclusief 32 elektrische laadplaatsen. “We hebben extra regenwatertanks met een capaciteit van 90.000 liter geplaatst, zodat we nu een totale opslagcapaciteit van 250.000 liter hebben”, zegt ingenieur Hendrik Desplenter. “Daarmee spoelen we niet enkel de toiletten door, maar wassen we ook de bedrijfswagens. We hebben altijd water genoeg.”    

Impress – Signalisatie

Het nieuwe kantoorgebouw van Callens straalt een huiselijke en warme sfeer uit, en dat is ook te danken aan de afwerking. Iets wat in het oog springt, is de gepersonaliseerde signalisatie die Callens liet maken en plaatsen door het Kortrijkse familiebedrijf Impress. “Alle signalisatie is op maat gemaakt”, zegt Olivier Verstraete, projectmanager bij Impress. “Ze werd afgestemd op de materiaalkeuze en de look-and-feel van het gebouw. Op die manier zorgen we ervoor dat er geen stijlbreuken zijn.”

Impress gaf de noodsignalisatie, die bij wet bepaald is, een extra touch met een hoogwaardige inkleding. De pictogrammen werden gesublimeerd en kregen een gelakt aluminium kader dat past bij het raamwerk van het gebouw. “Voor de functionele signalisatie werkten we samen met de grafische ontwerpers van Callens”, zegt Olivier Verstraete. “De niveauaanduidingen en verdiepingsnummers zijn vervaardigd uit een gelakte aluminium plaat in het Callens-rood. De opmaak bestaat uit wit plexiglas van 3 millimeter, op contour gelaserd als informatiegever. De branding van het bedrijf komt overal terug.” In samenspraak met Callens bedacht, ontwierp en plaatste Impress ook overzichtsborden, toiletaanduidingen en de bestickering van de vergaderzalen. Alles start met een studie om de cruciale punten in kaart te brengen. “We hechten veel belang aan overleg met de klant”, zegt Olivier Verstraete. Ook woonzorgcentra, ziekenhuizen, zwembaden, golfclubs en scholen zijn klant bij Impress, dat
eveneens gespecialiseerd is in stempels en gravures.

TECHNISCHE FICHE
  • Bouwheer Stadsbader NV (Harelbeke)
  • Architect Goedefroo + Goedefroo Architecten (Wielsbeke)
  • Hoofdaannemer(s) Callens (Waregem)
Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Nicolas Piert

Projectmanager

Uw organisatie promoten via het Bouwen aan Vlaanderen netwerk? Ik help u graag verder.

0%

    Stuur ons een bericht

    Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

    Details