Scholengroep Prizma wilde haar kleuterafdeling in Ingelmunster uitbreiden. De architecten creëerden niet alleen twee extra lokalen, maar gaven het volledige schoolgebouw en de omgeving een geslaagde make-over. Ze toverden het introverte gebouw om tot een verwelkomende, groene plek in het centrum van de West-Vlaamse gemeente.
De architecten van Groep III kregen de opdracht om de bestaande schoolgebouwen in Ingelmunster uit te breiden met twee extra klaslokalen. Zoals steeds ging het bureau op zoek naar de context van dit gebouw en naar manieren om de ruimtelijke integratie te verbeteren. “We wilden het gebouw niet enkel laten aansluiten op de bestaande school”, zegt architect Alexander Verbeke. “Ook de uitstraling van de hele school moest erop vooruitgaan. Het oorspronkelijke gebouw was gericht naar de speelplaats en gaf niet meteen een verwelkomend gevoel. Je wist haast niet dat het een school was. Ons doel was dus om ze een nieuw elan te geven en een warme onthaalfunctie te integreren. Zonder het praktische aspect uit het oog te verliezen.”
Om dat praktische luik te waarborgen, ontwierpen de architecten twee nieuwe klaslokalen met een mobiele wand. Zo kan de ruimte ook dienstdoen als grote polyvalente zaal. “Vanaf de Brigandsstraat legden we tevens een nieuwe weg aan, die zich in een hellend vlak rond het gebouw buigt”, vult architect Dimitri Duysburgh aan. “Vanaf die weg heb je toegang tot een overdekte dubbele deur voor externe partijen. Achter de schoolpoort vind je dan een speelplaats met een groenzone en speeltoestellen.” Op die manier slaagde Groep III erin om de buitenruimte een opener gevoel te geven.
Ook aan de schoolgebouwen zelf veranderde het een en ander. In de bestaande gebouwen kregen de technieken een broodnodige update. “We lieten centrale verwarming plaatsen in ieder klaslokaal en integreerden ventilatie en afzuiging. Die technieken zijn bewust in het zicht gelaten”, zegt Alexander Verbeke. “Daarnaast werden de ramen vernieuwd. Ze kregen dezelfde kleur als het schrijnwerk in de aanbouw.”
De dialoog tussen het bestaande en het nieuwe gebouw wordt ook gevoerd aan de hand van de bleke gevelsteen. “We integreerden een groot raam op de kop van het gebouw en een hoekraam. Beide ramen zijn verbonden via stalen plaatmateriaal, dat in vertanding geplooid is”, zegt Dimitri Duysbrugh. “Zo creëren we een mooi en dynamisch schaduwspel. In de ramen zijn verticale lamellen voorzien als zonwering. Dit alles kreeg dezelfde kleur als het schrijnwerk. We kozen bewust voor een levendige en speelse tint, want je werkt hier nog altijd aan een kleuterschool.”
Ook binnen in de nieuwe constructie werd aan details gedacht. Tussen de twee klaslokalen staat een meubel dat uit akoestische platen van Triplaco bestaat. “In dit meubel is een schuifwand verwerkt. Zo scheiden we de lokalen en garanderen we de akoestische demping. Het plafond hielden we bewust sober, in contrast met alle vrolijke kleuren en materialen die in een kleuterklas aanwezig zijn”, zegt Dimitri Duysbrugh nog.
De grootste uitdaging in dit project was de combinatie van het budget en het profiel van de site. “Omdat er in de bestaande constructie een kruipkelder zat, moesten we die doortrekken in de aanbouw. Daarnaast wilden we niet zomaar een nieuw gebouw neerzetten, maar wilden we ook de huidige klaslokalen opwaarderen. De voorbereiding was dus een complexe puzzel”, zegt Alexander Verbeke. “Ons bureau heeft veel ervaring met schoolgebouwen van verschillende groottes. Deze kleuterschool is een mooi bewijs van hoe we in een klein project een grote impact en meerwaarde kunnen realiseren.”
Benieuwd naar de mogelijkheden? Ik vertel u graag alles over onze samenwerkingspakketten.