Krono

Omdat de Krono-site vervuild was met teer, waren er aanzienlijke saneringswerken nodig.

02:08
20-05-2019

Krono, Gent | Sporten en wonen vinden elkaar in Krono

De hedendaagse Gentse stadswijk Tondelier, gelegen tussen de Gasmeterlaan en de Filips van Cleeflaan, begint alsmaar meer gestalte te krijgen. Na de Nieuwe Molens is nu ook ‘Krono’ zo goed als klaar: een nieuwbouwproject dat 35 appartementen combineert met een sporthal én een groene omgeving. Kortom: een uniek pand dat perfect in de stad van de toekomst past. 

Tondelier moet een autoluwe, kindvriendelijke wijk worden, waarvan de 530 woonentiteiten gegroepeerd zijn rond een park. ‘Krono’ vervangt de vroegere boksclub die op het kruispunt van de Gasmeterlaan en de (nieuwe) Tondelierlaan lag. Het perceel heeft een scherpe hoek en vormde een uitdaging voor de architecten. Ze kozen voor een trapeziumvormig gebouw dat aansluit op het straatbeeld. Ondanks het feit dat het om een vrij groot volume gaat, komt dit helemaal niet zo over dankzij een aangepaste architectuur en een doordacht materiaalgebruik. De gevels vertonen een zekere repetitiviteit, maar deze regelmaat is verre van ‘mechanisch’. Zo verandert het ritme naar de randen toe, wisselen loggia’s en woonkamerramen elkaar af en plooien de lange horizontale lijnen om de hoek. Gevel- en siermetselwerk in Metropolis Galleria Geel, horizontale gevelbanden en terrassen in wit architectonisch beton, matzwarte metalen balustrades en schrijnwerk in larikshout zorgen voor een lichte aanblik die meteen ook het volumineuze karakter van het geheel tempert.

Krono

Gevel- en siermetselwerk in Metropolis Galleria Geel, horizontale gevelbanden en terrassen in wit architectonisch beton zorgen voor een lichte aanblik.


Sporthal en appartementen
De constructie omvat twee ondergrondse ver-diepingen met parkings en kelders voor de bewoners, alsook zes bovengrondse niveaus, in-clusief een teruggetrokken bovenste verdieping. Het gelijkvloers en de eerste etage zijn ge-deeltelijk bestemd voor een sporthal met een oppervlakte van 1.200 m², kleedkamers en een cafetaria. De rest van het volume (iets meer dan 3.000 m²) is ingevuld met appartementen in allerlei vormen en groottes (van 65 tot 140 m²). “De structuur bestaat uit een combinatie van ter plaatse gegoten beton en prefabbeton”, vertelt Kris De Caluwe, projectleider bij Ondernemingen Louis De Waele, dat het project realiseerde. “Het dak van de sporthal, die de bovenliggende appartementen draagt, is opgebouwd uit een zware staalstructuur. Een deel van de daken is ingericht als groendak. De rest kreeg een klassieke roofing of EPDM-afwerking.”

Krono

Het ritme van de architectuur tempert het volumineuze karakter van het gebouw.


Nieuwe functie vereist moeilijke aanpassing
Omdat de Krono-site vervuild was met teer, waren er aanzienlijke saneringswerken nodig. Eens de bouw gestart was, bleek het project echter nog enkele andere uitdagingen in petto te hebben. “Ondernemingen Louis De Waele stond in voor het leeuwendeel van de ruwbouwwerken en de coördinatie van de afwerking en technieken”, vertelt hoofdwerkleider Franky Verbraekel. “Vooral de staalconstructie die als dak van de sporthal fungeert en tegelijkertijd nog vier bouwlagen in beton moet dragen, heeft ons met flink wat kopzorgen opgezadeld. Aanvankelijk was er immers een nieuwe boksclub voorzien in plaats van een sporthal, wat ons toeliet om tussenliggende kolommen te plaatsen. Maar plots moesten we overspanningen van 30 meter zonder kolommen realiseren!”

Krono

Een minutieuze afwerking stond centraal in het Krono-project.


Keuze voor PRS
Initieel was een staalstructuur met grote tralieliggers voorzien, maar deze zouden te veel doorbuigen. Bovendien bleken de knoopverbindingen onuitvoerbaar. “En er waren nog wel wat andere onoplosbare problemen”, aldus Franky Verbraekel. “Uiteindelijk heeft Ondernemingen Louis De Waele een belangrijke bijdrage geleverd aan de optimalisatie van het ontwerp. Het was immers ons voorstel om voor PRS te kiezen: grote samengestelde gelaste liggers. In combinatie met de RF-bekleding van deze liggers en de akoestische eisen voor de appartementen naast de sporthal maakte dit van Krono een uiterst complex project, waarbij we op het vlak van conceptueel studiewerk het onderste uit de kan moesten halen. Maar dat maakt het natuurlijk alleen maar interessant. Het resultaat is een visitekaartje dat getuigt van onze kennis en kunde.”

Krono

Tekst: Els Jonckheere
Beeld: Ondernemingen Louis De Waele
Participanten aan het woord

Zaman Yves & C° – Technieken

Bij de realisatie van Krono stond energiezuinigheid centraal. Zo zijn de cv- en sanitaire installaties van het appartementencomplex aangesloten op het stadsverwarmingsnet van Gent: een ondergronds leidingstelsel van 22 kilometer (het grootste van België). “Studiebureau EDV was verantwoordelijk voor de studie technieken en wij zorgden in samenwerking met EDFL voor de uitvoeringsstudie”, vertelt ir. Yves De Permentier, bestuurder bij Zaman Yves & C° (Gent), dat instond voor de technieken. We plaatsten de primaire warmtewisselaar, die we aansloten op het ondergrondse net van EDFL. Vervolgens is het Krono-gebouw uitgerust met een drukbehoudsysteem voor de hele site en een collector met hoofdverdeelpompen naar de verschillende delen van de site.” 

Elk appartement is voorzien van indirecte warmte-wisselaarunits voor de verwarming en de productie van het sanitair warm water, aangesloten op een combilussysteem. De warmte wordt hoofdzakelijk afgegeven door lagetemperatuurconvectoren. Elk appartement kreeg ook zijn eigen WTW-unit met hoog rendement. Zaman Yves & C° installeerde eveneens alle sanitaire installaties. “En ook in de sporthal waren we actief”, vervolgt ir. Yves De Permentier. “We plaatsten er vloerverwarming, die wordt gevoed door het stadsverwarmingsnet. Voor de ventilatie installeerden we luchtgroepen met een roterend warmtewiel en wervelroosters met hoge inductie. Voorts waren we verantwoordelijk voor een warmwatermodule voor de douches en alle sanitaire installaties.”


Asona – Akoestische spuitpleister
De hoogte en de structuur van een sporthal brengen op akoestisch vlak de nodige uitdagingen met zich mee. In het Krono-project werd daar een passend antwoord op geformuleerd door Asona uit Kapellen. Dankzij de toepassing van Sonaspray sloeg het zelfs twee vliegen in één klap. Enerzijds zorgt deze spuitpleister voor een optimale geluidsabsorptie, waardoor storende nagalmen tot een minimum herleid worden, anderzijds is het een esthetische oplossing omdat de Sonaspray naadloos kan worden aangebracht – van licht gestructureerd tot een hele fijne afwerking die zo glad is als plaaster. “Een bijkomend voordeel is dat de spuitpleister in verschillende kleuren verkrijgbaar is”, vertelt Koen Van Cauwelaert, COO Belgium, Luxemburg and France. “In de sporthal is er geopteerd voor een zwarte uitvoering, wat voor een bijzonder mooi effect zorgt. Ondanks het feit dat we op grote hoogte tussen de metalen liggers moesten werken, is het een bijzonder geslaagde realisatie geworden. Ook in de traphallen ter hoogte van de liften is Sonaspray aangebracht. Daar is de spuitpleister toegepast in een witte kleur, die naadloos opgaat in de verdere afwerking. Krono was vooral een mooi project vanwege de combinatie tussen twee totaal verschillende functies: wonen en sporten.”


Coopman Orona – Voor betrouwbare liften
In de Nieuwe Molens had Ondernemingen Louis De Waele voor de liften een beroep gedaan op Coopman Orona (Waregem). De samenwerking was dermate positief uitgevallen dat deze specialist inzake verticaal transport van personen en goederen in gebouwen ook de liften voor Krono mocht leveren. “In totaal gaat het om vijf exemplaren”, vertelt sales engineer Pieter Slegers. “Plus een zesde op vraag van Builtthings, de onderaannemer die de sportzaal afwerkte. Het zijn stuk voor stuk elektrische, machinekamerloze exemplaren van het type O3G_2010. Ze hebben twee, zes of zeven stopplaatsen en kregen hier en daar een doorlopende toegang. Voor elke verdieping is er bezoekersbediening voorzien: een extra sturing die vermijdt dat iedereen zomaar op elk niveau kan stoppen. Daarnaast hebben we de schachten uitgerust met de intelligente mechanische schachtverluchting ‘Blue Kit’. Opmerkelijk is dat de liften in dit project zonder opmeting waren besteld. Dankzij de bijzonder flexibele opstelling van het Coopman Orona-team en de hoofdaannemer zijn we er echter toch in geslaagd om zowel de productie als de installatie binnen de gevraagde tijdspanne te realiseren.”

Bouwen aan Vlaanderen partners

Bouwinfo

Bouwheer Tondelier Development (Gent)
Architect De Smet Vermeulen Architecten (Gent)
Hoofdaannemer Ondernemingen Louis De Waele (Brussel)

Meadow Herent Interieurafwerking Artikel Bouwen VlaanderenWaterbesparing in publieke gebouwen dankzij de juiste kranen