Platform voor de bouw
Liftenspecialist gaat versterkt en onafhankelijk toekomst tegemoet
Résidence Palace in Brussel. (Beeld: Philippe SAMYN and PARTNERS architects & engineers, LEAD and DESIGN PARTNER. Philippe Samyn and Partners architects & engineers, Studio Valle Progettazioni architects, Buro Happold Limited engineers)

Liftenspecialist gaat versterkt en onafhankelijk toekomst tegemoet

TK Elevator. Dat is sinds begin dit jaar de nieuwe merknaam van thyssenkrupp Elevator. De rebranding komt er nadat de Duitse technologiegigant zijn liftafdeling verkocht, zodat TK Elevator nu op eigen benen staat. Met de nieuwe stijl wil het bedrijf zijn innovatieve ambities benadrukken zonder de Duitse roots uit het oog te verliezen.

Het is officieel sinds februari 2021: TK Elevator gaat door als onafhankelijk liftenbedrijf onder het acroniem TKE. Om die succesvolle transformatie naar een aparte entiteit in de kijker te zetten, kwam het met een grote campagne op de proppen. “Die rebranding zal TKE wat moderner, progressiever en innovatiever in de markt zetten”, stelt Eric Morel, al bijna twintig jaar CEO van TK Elevator Benelux. “Maar we blijven natuurlijk bogen op een sterke en gedegen geschiedenis, met een Duitse achtergrond. En we willen de herinnering aan die oorsprong levendig houden. Daarom behielden we de letters TK – van thyssenkrupp – in onze naam.”

Zonsopgang

De nieuwe kleuren van het logo – die de zonsopgang nabootsen – moeten dan weer energie en optimisme uitstralen, met kernwoorden zoals empowerment, autonomie en technologische excellentie. Vincent Domen, hoofd van de afdeling ‘Nieuwe Installaties’ voor de Britse Eilanden, BeNeLux, Nordics en Italië, wijst nog op een ander accent: “We zijn ook mondialer geworden, met globale productplatformen en veel meer interactie met collega’s van over de hele wereld waar we best practices mee delen.”

Zo lanceert TKE in Europa MAX (predictive maintenance), een technologie die Microsoft in Amerika ontwikkelde en nu bij ons geïmplementeerd wordt. MAX is een centraal beheersysteem dat alle informatie van de liften in een gebouw monitort vanuit de cloud. Zo kan TKE proactief en preventief onderdelen vervangen en de continuïteit van de liften garanderen.

Verbonden met het gebouw

Maar dat is niet de enige evolutie in de sector. Vincent Domen ziet ook een toegenomen interesse op het vlak van interconnectiviteit. “De lift wordt niet langer beschouwd als een standalonetoepassing, maar is geconnecteerd met mobiele toestellen en andere apparaten. Een voorbeeld: je rijdt een parking binnen met een badge. Door die te registreren, weet de lift dat jij er bent. Kom je aan de lift, dan staat die al klaar om jou naar de juiste verdieping te brengen. Onze laatste nieuwe terminals kunnen zelfs smartphones herkennen, wat de limieten op het vlak van toegangscontrole weer verlegt. Al die mogelijkheden zorgen voor een sterke toegevoegde waarde voor onze gebruikers.

Eric Morel, al bijna twintig jaar CEO van TK Elevator Benelux: “De rebranding zal TKE moderner, progressiever en innovatiever in de markt zetten.”

Transport en stockage

Een andere opkomende trend is circulariteit. Eric Morel: “Klanten stellen ons steeds meer duurzaamheidsvragen: waar worden de materialen geproduceerd? Wat is de impact op de transportketen? Kunnen we de bouwstenen van de lift recupereren? In dat licht houden we onze productie strategisch zeer dicht bij onze kernmarkten, in Duitsland en Spanje. Dat beperkt de risico’s in verband met stockage en voorraden en houdt onze keten zo kort mogelijk.”

Voor de klant

Interconnectiviteit en circulariteit: het zijn enkele trends met een duidelijke focus op wat de klant wil. Die ‘customer centricity’ is erg belangrijk voor het nieuwe TKE. Eric Morel: “De klant staat centraal bij alles wat we doen, we denken zoveel mogelijk vanuit zijn standpunt. Dat we kwaliteit leveren, is eigenlijk een vanzelfsprekendheid. Het verschil moet vooral van de mensen en de processen komen. De manier waarop wij projecten managen: dat is waarmee we ons willen onderscheiden op de markt.”   

Zo probeert TKE al in een heel vroeg stadium – liefst al vanaf de ontwerpfase – mee aan de projecttafel te zitten. Zo kunnen de ingenieurs hun visie op wat er nodig is meteen scherpstellen. “We willen meedenken met de klanten en waar mogelijk mee knopen doorhakken”, vult Vincent Domen aan. “Wij hebben ook expertise in trafiekstromen binnen een gebouw, een belangrijk ontwerpaspect dat toch vaak over het hoofd gezien wordt.”

Het Brabo II-project in Antwerpen. TKE plaatst er een mix van hoogwaardige panoramische liftinstallaties, gecombineerd met roltrappen.

Brussel en Antwerpen

In Résidence Palace, de hoofdzetel van de Europese Raad in Brussel, kon TKE die visie in de praktijk brengen. Heel veel trafiek, strenge veiligheidscontroles en talloze configuraties maakten van de realisatie van dit iconische gebouw een leuke uitdaging. “Maar tegelijk is het een project met een enorme uitstraling, waar onze liften perfect in passen”, zegt Domen. “Alles kan bijvoorbeeld volledig vanop afstand beheerd worden met behulp van een remote monitoringsysteem.”

Een ander paradepaardje is het Brabo II-project in Antwerpen, met de heraanleg van de Antwerpse Leien. TKE plaatst er een mix van hoogwaardige panoramische liftinstallaties gecombineerd met roltrappen, die voor het bedrijf ook een erg belangrijk marktsegment zijn. TKE is bijvoorbeeld preferred supplier voor de Brusselse metro, waar het de laatste drie jaar zestig nieuwe roltrappen plaatste. “Die realisaties springen natuurlijk in het oog, maar ook in andere sectoren zoals de zorg of residentiele gebouwen mogen we veel mooie projecten uitvoeren”, sluit Vincent Domen af.   

Horizontale liften

Het nieuwe TKE zet sterk in op innovatie. Dat is duidelijk te zien in enkele nieuwe producten voor high rise-gebouwen
zoals Momentum, een nieuwe reeks met één cabine voor gebouwen tot 600 meter. Maar het is vooral het TWIN-systeem, met twee onafhankelijke lift-kooien in dezelfde schacht, dat monden doet openvallen. De innovatieve tech-niek, met gepatenteerde veiligheidstechnologie, zorgt voor een veel grotere gebruikerscapaciteit in hoge gebouwen. TWIN is al toegepast in Utrecht, Parijs
en tal van andere steden. 

Maar wat je pas echt in de toekomst katapulteert, is MULTI, de eerste liftoplossing zonder kabels, met dank aan elektromagnetische geleiding. Dat zorgt ervoor dat de aandrijfas 90 graden kan draaien en dat de liften dus ook horizontaal kunnen bewegen. MULTI werkt al perfect in de testtoren van TKE in Rottweil en staat klaar om realiteit te worden in enkele torens in het Midden-Oosten.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details