01:50
23-06-2020

Nederlandse grootbank richt kantoren in met zonwerende en isolerende raamfolie van Umisol en neemt voortouw in verduurzaming

Steeds meer bedrijven vinden in passieve koeling een oplossing voor de klimaatuitdaging. De ambities van ABN Amro reiken verder dan de klimaatakkoorden van Parijs: tegen 2030 wil de bank alle kantoren ‘Paris Proof’ maken. Daarvoor riep ze de hulp in van het ingenieursbureau Koppes Bouwkunde en een Belgisch bedrijf: Umisol, producent van zonwerende en isolerende raamfolie, uit Zele. “Dankzij onze circulaire benadering en unieke raamtoepassing kan ABN Amro zijn ambitieuze klimaatdoelstellingen waarmaken. Hun ecologische voetafdruk daalt en ze zullen fors besparen op hun energiefactuur”, stelt Francis Denoo, general manager van Umisol.  

Kantoorgebouwen zijn energievreters. In Nederland bedraagt het gemiddeld energieverbruik van een kantoorgebouw 150 kWh per vierkante meter. Volgens de afspraken die werden gemaakt op de COP-21 klimaatconferentie in Parijs mag het energieverbruik maximaal 50 kWh per vierkante meter bedragen. Tegen 2030 wil ABN AMRO die doelstelling realiseren. Ze klopten onder meer aan bij de ingenieurs van Koppes Bouwkunde uit Nederland voor een duurzamer kantoorconcept.

Robert Koppes, zaakvoerder Koppes Bouwkunde: “ABN AMRO is onze grootste opdrachtgever. Wij zijn ook de architecten achter hun recent gelanceerde GREENE concept, een duurzaam en circulair huisvestingsconcept voor klantomgevingen waarin persoonlijk contact en digitaal gemak centraal staan, en waarbij alle diensten van ABN AMRO worden aangeboden. Inmiddels is de pilootfase achter de rug en staan we aan de vooravond van de uitrol van het concept.”

Raamfolie voor optimaal comfort

ABN AMRO timmert al een hele poos aan de groene weg. In 2016 maakte het zijn filiaal in Alkmaar energie- en CO2-neutraal en behaalde daarmee, mede met de hulp van Umisol, het BREEAM-NL-In Use Excellent label. “We plaatsten er onze innovatieve raamfolies, die een optimale warmtewering met een uiterst hoge lichtdoorlaatbaarheid en een quasi volledige blokkering van de UV-straling combineren. Daardoor werd de warmtelast gereduceerd en het comfort verbeterd zonder dat het aanzicht van het gebouw is veranderd”, stelt Francis Denoo, general manager van Umisol.

Het voorbeeld van Alkmaar wordt intussen als blauwdruk gebruikt voor het volledige kantorennetwerk van ABN AMRO. “De folies hebben alleen maar voordelen. Niet alleen kunnen ze worden aangewend bij nieuwbouw en renovatieprojecten, ze hebben een lage warmte-absorptie waardoor ze perfect aan de binnenkant van ieder glastype kunnen worden aangebracht. Zo creëren ze ook geen overlast voor het personeel. Met Koppes Bouwkunde hebben we nu ook het ABN AMRO kantoor in Amersfoort en Amstelveen opgeleverd. Ook hier is een warmtewerende folie gebruikt om de warmtelast op een grote glasgevel van het gebouw beperkt te houden.”

Eenvoudig energielabel behalen

Met de raamfolie kunnen bedrijven fors besparen op hun energiefactuur. Dat bevestigt ook Koppes Bouwkunde. “In 2017 werd in het hoofdkantoor van ABN AMRO in Amsterdam 12.000 m² Umisol zonnefilms geplaatst. Dat levert de bank per jaar een besparing op en fors minder CO₂-uitstoot. De folies passen perfect binnen het pakket verduurzamingsmaatregelen en zijn ook een schaalbare oplossing voor andere kantoren. Er geldt bovendien een ‘right to copy’, want de verduurzaming zullen we met zijn allen moeten doen”, stelt Robert Koppes overtuigend.

“Op die manier kunnen bedrijven ook het felbegeerde energielabel C halen, dat tegen 2023 een vereiste is. Bijna de helft van de kantoren voldoet op dit moment er nog niet aan. De toepassing blijft uiteraard ook voor Belgische kantoormarkt interessant, onder meer om de EPC-waarde van een gebouw te reduceren. Zo hielpen wij het Europees Parlement in Brussel om tegen 2020 hun koolstofvoetafdruk met 30% te verminderen”, besluit Francis Denoo van Umisol.

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Lees ons « Privacy statement » voor nadere informatie.

Bouwen aan Vlaanderen partners

naamloos-3-kopieren