Platform voor de bouw
Nieuw antibotssysteem goed voor wereldprimeur
De DCS 61-S zorgt voor een wereldwijde primeur in de wereld van kranen en antibotssystemen door conform de toekomstige EN 17076 te werken.

Nieuw antibotssysteem goed voor wereldprimeur

Na een aantal maanden van ontwikkelen en testen onder reële omstandigheden pakt RDS Electronics uit met zijn AMCS gloednieuwe antibotsoplossing, die reeds voldoet aan deze EN 17076. Het vernieuwde systeem is uitgerust met veiligheidsonderdelen die in overeenstemming zijn met de EN 13849-1. Dankzij performance level Pl d is het AMCS DCS 61-S-antibotssysteem compatibel met toekomstige machinebesturingen van hijsapparatuur en werd het ook SIL-2-gecertificeerd volgens de EN 61508-norm.

De DCS 61-S berekent in real-time en in 3D de afstanden tussen alle kraanelementen, net zoals de bewegingssnelheden.

De DCS 61-S, die exclusief verdeeld wordt door RDS Electronics in België en Nederland, zorgt voor een wereldwijde primeur in de wereld van kranen en antibotssystemen. Het product dat voortdurend in evolutie is, is zodanig ontwikkeld dat het tal van nieuwe functies verenigt, zoals antibotsbeheer tussen torenkranen en mobiele kranen en tussen torenkranen en betonpompen. Het toestel wordt geplaatst op torenkranen en mobiele kranen, communiceert zijn informatie via een radionetwerk en kent voortdurend de positie van elke machine dankzij gps-antennes. Waar het verouderde antibotssysteem zich beperkte tot het tijdelijk neutraliseren van verboden zones, detecteert het nieuwe antibotssysteem automatisch de bewegingen van mobiele kranen en integreert het ook de besturing van torenkranen. Zo kan het op een gesofisticeerde manier een interferentiegebied creëren voor de desbetreffende machines.

​Het nieuwe antibotssysteem is eenvoudiger dan ooit te installeren en te programmeren dankzij het scherm in de cabine van de kraanbestuurder.

In real time, in 3D

De DCS 61-S berekent in real time en in 3D de afstanden tussen alle kraan-elementen (onder andere de positie van de cabine), net zoals de bewegingssnelheden. Het systeem kan bijgevolg tussenkomen in het besturingsmechanisme en ervoor zorgen dat de torenkraan (giek of loopkat) vertraagt en vervolgens volledig tot stilstand komt aan een vooraf ingestelde afstand tot de mobiele kraan. Het toestel voor de mobiele kraan zal een steeds luider geluidssignaal uitsturen bij het benaderen van de verboden zone of het interferentiegebied. In tegenstelling tot het verouderde antibotssysteem, biedt de DCS 61-S zelfs de mogelijkheid om verboden zones vanop afstand te activeren of te deactiveren en het beheer van interferentie te deactiveren tussen bepaalde elementen, zoals masten of gieken. 

Zonering en datalogging

Uiteraard behoudt het DCS-61-S-systeem voor de mobiele kraan ook zijn twee andere functies, die essentieel zijn voor het handhaven van de productiviteit en de veiligheid op de werf. Het biedt gebruikers de mogelijkheid om snel en rechtstreeks op het scherm verboden zones te creëren in 3D door geometrische vormen te associëren met perimeters en statische obstakels (zonering). Daarnaast registreert en bewaart de DCS 61-S continu gegevens over gebeurtenissen, bewegingen en alle kraan-parameters, zodat gebruikers ze meteen op het scherm van het systeem kunnen zien in de cabine en/of ze kunnen downloaden naar een USB-stick (datalogging).

Overal ter wereld

De meerwaarde van de DCS 61-1 voor mobiele kranen is dat het systeem over een gsm-modem (3G/4G) beschikt, zodat de kraanproductie nauwkeurig en in real time overal ter wereld te monitoren is. De nieuwste innovatie ‘IoT Lifting’, bestaande uit een webplatform en een mobiele applicatie, maakt het mogelijk om AMCS-toestellen te beheren, kraangegevens te verzamelen, statistieken te genereren, de productiviteit te controleren en in real time op afstand een diagnose te stellen van de systemen op een kraan. Het nieuwe antibotssysteem is eenvoudiger dan ooit te installeren en te programmeren dankzij het scherm in de cabine van de kraanbestuurder, dat hem alle benodigde informatie verstrekt om de machine in real time te bedienen.
 

Eerste praktijkervaring

Een aantal maanden geleden werd de DCS 61-S voor mobiele kranen geïnstalleerd op de eerste werf. Het ging om het toekomstige station Les Ardoines, gelegen ten oosten van Vitry-sur-Seine in Frankrijk. Op deze werf van Grand Paris Express werden zowel de mobiele kraan als de twee torenkranen uitgerust met de DCS 61-S. Een bijkomende uitdaging was de interferentie met een andere werf met een torenkraan en een overhead brugkraan. Het vernieuwde antibotssysteem bleek een schot in de roos en heeft zowel de doeltreffendheid als de noodzaak ervan aangetoond. Het succes van de DCS 61-S werd beloond met de prijs van Technische Innovatie van het jaar van de 2020 Trophées Grues à Tour, die in september is uitgereikt op de JDL.

Veiligheid en efficiëntie prioritair

Voor RDS Electronics zijn veiligheid en efficiëntie prioriteiten. Het nieuwe antibotssysteem speelt dan ook perfect in op de onmiddellijke besluitvorming die nodig is op een werf om de productiviteit en de veiligheid te garanderen. Behalve de AMCS-antibotssystemen,verkoopt en verhuurt RDS Electronics Orlaco-camerasystemen voor torenkranen, mobiele kranen, telescoopkranen en vakwerkkranen. De kraanmachinist kan hiermee een stuk veiliger en efficiënter werken, aangezien hij niet meer afhankelijk is van derden en bijgevolg sneller kan ingrijpen. Bovendien behoudt de chauffeur daarbij een correcte, ergonomische lichaamshouding. Kortom: de systemen van RDS Electronics, met het innovatieve DCS 61-S-antibotssysteem als exponent, garanderen te allen tijde de veiligheid en de productiviteit in de werkomgeving.    

“Het nieuwe antibotssysteem detecteert automatisch de bewegingen van mobiele kranen en integreert de besturing van torenkranen”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details