Platform voor de bouw
Nieuwe trend: KMO’s openen de jacht op interne communicatieverantwoordelijken

Nieuwe trend: KMO’s openen de jacht op interne communicatieverantwoordelijken

Een ‘interne communicatieverantwoordelijke’, dat was tot voor kort een fenomeen dat enkel opdook bij uit de kluiten gewassen multinationals. Tegenwoordig trekken echter meer en meer KMO’s een dergelijk profiel aan. De reden? Heldere en inspirerende interne communicatie versterkt de band met werknemers en wakkert hun engagement aan. Dat ondervindt ook Nelissen Steenfabrieken, waar David Panis sinds kort aan de slag ging. Hij is meteen de eerste communicatiemedewerker in de geschiedenis van de gevelsteenspecialist die verantwoordelijk is voor de interne communicatie.  

Er was eens… een tijd waarin de wil van de Grote Baas wet was en werknemers het liefst hun hele leven lang op dezelfde plek werkten. Maar, the times they are a-changin’.

Mensen zijn tegenwoordig mondiger. Ze verwachten transparante en inspirerende informatie van hun werkgever”, zegt Kathleen De Smedt (voorzitter bij vonk, het grootste netwerk voor interne communicatie in België). “Vroeger volstond de jaarlijkse personeelsvergadering. Maar tegenwoordig – zeker sinds corona fysieke bijeenkomsten bemoeilijkt – springen bedrijven er almaar creatiever en professioneler mee om. Waar ‘interne communicatie’ vroeger enkel aan de orde was in gigantische organisaties, breekt het fenomeen nu duidelijk door binnen KMO’s. En dat kunnen we alleen maar toejuichen.”

Informeren en enthousiasmeren

Als familiebedrijf hecht Nelissen Steenfabrieken al sinds jaar en dag belang aan de relatie met haar medewerkers. Nu gaat de gevelsteenspecialist nog een stapje verder, met de aanwerving van een eigen interne communicatiemedewerker.

Roberta Melis (Marketing & Communication Manager bij Nelissen Steenfabrieken) legt uit: “Het klinkt als een dooddoener, maar een bedrijf is maar zo sterk als haar mensen. Daarom profileert Nelissen Steenfabrieken zich als aantrekkelijke werkgever naar sollicitanten. Maar natuurlijk willen we ook onze huidige medewerkers verankeren. Dat doen we door praktische info te delen, hen te updaten over projecten en verhalen te vertellen die de bedrijfswaarden tastbaar maken. Onze medewerkers ontvangen cruciale informatie ook altijd eerst, nog voor we communiceren met de buitenwereld.”

David als interne journalist: “Verhalen werken beter”

De verantwoordelijkheid hiervoor rust op de schouders van David Panis. “Ik beschouw mezelf als een interne journalist. In een regelmatig overleg met de managers spreken we de belangrijkste items door. En vervolgens giet ik dit in een verhaal”, vertelt de kersverse interne communicatieverantwoordelijke. “Eenzijdige mededelingen van een directie hebben minder effect dan een verhaal van een collega. Dat is authentieker, herkenbaarder en dus geloofwaardiger.”

Van klassieke mail naar hedendaags intranet

De inhoud van de boodschap is dus een aandachtspunt. Maar ook de vorm en het  communicatiemiddel bepalen of je boodschap collega’s ter ore komt: “Als familiebedrijf spreken we collega’s aan in de je-vorm en visualiseren we informatie (bijvoorbeeld via grafieken en sprekende foto’s). Op die manier blijft de boodschap laagdrempelig en toegankelijk. In ons bedrijf werken mensen met uiteenlopende profielen, die informatie op een andere manier willen ontvangen en verwerken. Natuurlijk blijft email een instrument. Maar daarnaast zetten we ook social media, interne tv-schermen… en op termijn een eigen Nelissen-intranet in.”

De digitale communicatiemiddelen laten toe om het resultaat van al die inspanningen effectief te meten: “Op een intranet kan je bijvoorbeeld tot op de komma analyseren hoeveel mensen een bepaalde boodschap tot zich nemen. Dat helpt om onze interne communicatiestrategie op punt te stellen. Daarnaast blijft het gedrag van onze medewerkers natuurlijk de lakmoesproef. Komt er iemand een trap op en krijgt hij voorrang van iemand die naar beneden wil? Dan weet je dat de persoon in kwestie de regels leest en toepast.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details