Platform voor de bouw
Nieuwe tribune voor iconisch racecircuit
De nieuwe tribune aan de befaamde Raidillon-bocht bevordert de kijkervaring op het racecircuit van Spa-Francorchamps.

Nieuwe tribune voor iconisch racecircuit

Het circuit van Spa-Francorchamps is al jaren een vaste waarde in de Formule 1. Ook in 2023 staat de Grand Prix van België op de F1-kalender. Dankzij een nieuwe tribune aan de befaamde Raidillon-bocht kan het publiek er weer met volle teugen genieten van ronkende motoren en gierende banden.

Op zondag 28 augustus streek het Formule 1-circus neer in Spa-Francorchamps voor de Grote Prijs van België. Tienduizenden autosportliefhebbers repten zich met vlag en wimpel richting Wallonië en zagen dat het goed was. Geen wonder, want de maanden voordien werd er keihard gewerkt om het circuit opnieuw in topvorm te krijgen. Om te voldoen aan de strengste normen op het vlak van veiligheid, de nodige FIA-homologaties te verkrijgen voor de autosportraces én opnieuw endurancewedstrijden voor motoren mogelijk te maken, kreeg de omloop een grondige opknapbeurt. Daarnaast werd ook de omliggende infrastructuur aangepakt om de vele toeschouwers een nog betere kijkervaring te garanderen. In een eerste fase werd er een nieuwe tribune met 4.600 zitplaatsen en een prachtig uitzicht op de steile Raidillon opgetrokken. Komende winter zal er tevens een nieuwe 24 uurtribune verrijzen, die de plaats van de bekende endurancetribune richting Eau Rouge zal innemen.

De luifel boven de tribune weegt circa 230 ton en kraagt 22 meter uit ten opzichte van de kolom.

Voer voor staalbouwspecialist

Het was in opdracht van TV Francorchamps-MOTO 22 – de tijdelijke vereniging tussen Wust en Serbi – dat ASK Romein het circuit van Spa-Francorchamps gedurende de winterstop in een nieuw kleedje stak. “Wij werden als staalbouwspecialist ingeschakeld voor de opbouw van de stalen luifels boven de tribunes en de plaatsing van de dakplaten in steeldeck”, vertelt Technisch Directeur Luc Moonen. “De onderbouw van de tribunes bestaat uit een betonnen prefabstructuur. Op de achterste kolom wordt de luifel afgesteund, die is opgebouwd uit een kolom en een ligger in de vorm van een koker met variabele hoogte. Deze koker wordt gevormd door aan elkaar gelaste platen. De uitkragende ligger wordt achter de tribune nog in evenwicht gehouden door een trekker die verbonden is aan een zwaar funderingsmassief. De luifel boven de tribune aan de Raidillon weegt circa 230 ton en kraagt 22 meter uit ten opzichte van de kolom. De luifel boven de 24 uurtribune zal ongeveer 208 ton wegen en 24,5 meter uitkragen.”

Strikte deadline

“De grootste uitdaging bij de realisatie van de Raidillon-tribune was zonder twijfel de planning”, benadrukt Luc Moonen. “De voorbereidingsperiode was kort, waardoor de beschikbare tijd voor het bestellen van de materialen en de productie van de staalconstructie slechts iets meer dan twee maanden bedroeg. De voorbereiding van de productie is begin december 2021 gestart. Half december zijn we begonnen met het effectief samenstellen en lassen van de liggers en op 14 februari 2022 hebben we de eerste liggers geleverd. De montage van de luifelstructuur en het steeldeck moest op drieënhalve week tijd worden uitgevoerd. Geen sinecure, want in de eerste week kregen we al meteen te maken met stormachtig weer. Desalniettemin hebben we op 8 maart de laatste afwerkingen uitgevoerd en konden we de constructie netjes binnen de afgesproken termijn overdragen aan de hoofdaannemer. Daarnaast vonden er tijdens de montage van de staalstructuur ook wegenis- en andere werkzaamheden plaats. Er werd dan ook beslist om een zwaardere 500 tonskraan in te zetten, zodat deze verder van de tribune kon worden gezet. Bovendien moesten we een aantal werkplateaus voorzien om de kranen en hoogwerkers naar behoren te kunnen laten functioneren op de steile hellingen van de Raidillon. De opbouw en verwijdering van deze plateaus bracht uiteraard extra werkzaamheden met zich mee.”

“Dat de tribune op een iconische plaats in de racewereld staat, geeft dit prestigieuze project extra uitstraling”, aldus Luc Moonen.

Verzinking en conservering

Ook de afwerking van het staal had de nodige voeten in de aarde. “Oorspronkelijk was voorzien om de volledige constructie te galvaniseren, maar aangezien de hoofdliggers bestaan uit kokers in relatief dun plaatmateriaal, was het risico op vervormingen tijdens het verzinken te groot. Daarom hebben we gekozen voor conservering van de spanten met een drielaags verfsysteem, terwijl de overige delen van de constructie wel thermisch verzinkt zijn. Gezien de omvang van de liggers hebben we ze in onze vestiging in Katwijk (NL) geproduceerd en geconserveerd. Inclusief aangelaste kolom konden ze daar in hun geheel gestraald en geconserveerd worden, zodat er geen koppelingen in de ligger dienden te worden gemaakt en het risico op vochtindringing werd uitgesloten”, legt Luc Moonen uit. “We zijn erg tevreden met het resultaat. Ondanks de krappe planning én de moeilijke weersomstandigheden hebben we volledig volgens de gemaakte afspraken een mooie staalstructuur kunnen monteren. Dat de Raidillon-tribune op een iconische plaats in de racewereld staat, geeft dit prestigieuze project extra uitstraling.”  

TECHNISCHE FICHE
  • Bouwheer Le Circuit de Spa-Francorchamps (Francorchamps)
  • Architect Luc Nelles Architectes Associés (Luik)
  • Studiebureau Bureau d’études JML Lacasse Montfort (Lierneux)
  • Hoofdaannemer(s) TV Francorchamps-MOTO 22 (Spa)
  • Luifels en dakplaten ASK Romein (Malle)

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details