Platform voor de bouw
Thema's

Nieuwe viplounge illustreert voordelen van modulair bouwen

demeeuw-709-kopieren

17 maart 2020 Leestijd 10 minuten

Deel dit artikel

De toekomst is aan bedrijven die erin slagen om de basisprincipes van circulair bouwen te koppelen aan een indrukwekkende uitvoeringssnelheid. Vandaar dat (semi)permanente modulaire bouwoplossingen op heel wat interesse kunnen rekenen. Zelfs in luxueuze omgevingen kunnen ze een significante meerwaarde bieden. Getuige daarvan de nieuwe viplounge op de luchthaven van Charleroi.

Toen de luchthaven van Charleroi in 2017 een contract met een belangrijke luchtvaartmaatschappij in de wacht sleepte, doken er meteen tal van uitdagingen op. Vooral de eis om op zeer korte termijn een vipterminal te bouwen, bracht de nodige kopzorgen met zich mee. Het volledige complex moest namelijk binnen de vier maanden operationeel zijn, terwijl er nog geen sprake was van een ontwerp en de klant een uiterst hoge afwerkingsgraad eiste. Bovendien golden er op het tarmac strikte beperkingen qua gebruik van kranen, opslag van goederen en zelfs het aantal toegelaten werklui. Een derde obstakel was de locatie. De viplounge werd opgetrokken naast de bestaande passagiersterminal, al is de kans reëel dat deze laatste in de toekomst moet worden uitgebreid om de groei van de luchthaven op te vangen. Tot slot mocht de nieuwe ontwikkeling uiteraard geen negatieve impact hebben op de dagelijkse werking van de luchthaven en het comfort van de reizigers.

De nieuwe viplounge is makkelijk verplaatsbaar als de aanpalende passagiersterminal in de toekomst zou uitbreiden.

 

Geen creatieve beperkingen

Aangezien enkel een modulaire bouwoplossing een sluitend antwoord biedt op al deze voorwaarden, kwam de luchthaven van Charleroi al snel uit bij De Meeuw, dat aan de slag ging met een ruwe schets. “Ons concept sluit een samenwerking met architecten niet uit”, vertelt Business Development & Sales Manager Koen Lismont. “Integendeel: steeds meer ontwerpers vinden hun weg naar ons, en dit voor een breed spectrum van gebouwen. De enige beperkingen van modulaire bouw zijn de standaardafmetingen van de modules: enerzijds omdat ze geprefabriceerd worden in onze fabrieken en anderzijds omdat we
ze met uitzonderlijk vervoer ter plaatse moeten krijgen. Voor de rest kan de architect zijn inspiratie de vrije loop laten. Zelfs de karakteristieke rechthoekige
vorm valt te omzeilen, bijvoorbeeld door de gevels in te vullen met een gekromde glaswand. Het is dan aan de ontwerper om creatief om te gaan met de dragende kolommen in de vier hoeken.”

Modulaire bouw bood het antwoord op alle uitdagingen die gepaard gingen met de realisatie van een nieuwe viplounge in de luchthaven van Charleroi.

 

Uiterst snelle realisatie dankzij automatisering

De luchthaven van Charleroi wou een gebouw met weinig franje dat perfect in het bestaande patrimonium zou passen. “Het was de bedoeling om een rechthoekig pand met één bouwlaag te creëren, met de mogelijkheid om in de toekomst een extra niveau toe te voegen. Vandaar dat we genoeg hadden aan die ruwe schets, die we weliswaar hebben uitgewerkt volgens de standaardafmetingen van onze modules”, licht accountmanager Adeline Damiron toe. “In al onze projecten hertekenen we het ontwerp met Revit, zodat we alle mogelijke uitsparingen kunnen voorzien en eventuele clashes kunnen detecteren. Het resultaat zijn foutloze 3D-tekeningen waarmee we ons productieproces aansturen. In combinatie met de bodemplaten die onze Nederlandse fabriek steeds in voorraad heeft, kunnen we razendsnel een (semi)permanente modulaire constructie realiseren. In de luchthaven van Charleroi hebben we de strikte deadline zonder problemen gehaald, inclusief de minutieuze afwerking en het plaatsen van de fundering!”

Snelle start = snelle realisatie

“De sleutel van dit succes schuilde in de snelle bestelling van de ramen en deuren – in elk project toch wel de grootste bottleneck”, vult Koen Lismont aan. “Aangezien de leveringstermijnen fors kunnen oplopen, hebben we het ontwerp meteen na de ondertekening van het contract uitgewerkt. Zodra we de juiste afmetingen kenden, bestelden we de ramen, de deuren en de meeste andere materialen, zodat we snel aan de slag konden. Het was immers onze intentie om de 300 m² grote viplounge maximaal in onze fabriek te realiseren, zodat we de aanwezigheid van materiaal en mensen op de site konden beperken en een uiterst hoge afwerkingsgraad konden garanderen.”   

De Meeuw startte met twaalf ‘halffabricaten’: een vloerchassis met ingestort beton, vier kolommen en een dakchassis. “De buitenwanden werden uitgewerkt in skeletbouw, geïsoleerd en aan de buitenkant voorzien van een folie, watervaste cementvezelplaat, zwarte doek, regelwerk en Eternit-platen”, aldus Adeline Damiron. “De binnenzijde kreeg eveneens een vochtwerende folie, en sommige delen werden al bekleed met gipskarton. Daarnaast installeerden we al enkele afscheidingswanden, de sanitaire voorzieningen, alle ramen en de meeste deuren. Zelfs het dak werd volledig op voorhand afgewerkt met een stalen frame, isolatie, cementgebonden vezelplaat en brandwerende EPDM-membranen. De ruwbouw (wind- en waterdicht) nam slechts tweeënhalve dag in beslag en de volledige binnen- en buitenafwerking was in twee weken klaar.”

Modulair bouwen sluit stijlvolle architectuur, een piekfijne afwerking en technisch vernuft allerminst uit.

 

Volledig circulair

De voordelen van de modulaire viplounge in de luchthaven van Charleroi zijn legio. Naast de snelle ingebruikname is het pand in de toekomst zonder al te veel kosten te verplaatsen, wat een zeer grote troef zou zijn bij een eventuele uitbreiding van de aanpalende passagiersterminal. “Ook in ziekenhuizen, scholen, kantoren, woningen of andere gebouwen kan dit van goudwaarde blijken”, weet Koen Lismont. “Het tweede grote voordeel is de aanpasbaarheid. Als de fundering erop voorzien is, kunnen er makkelijk verdiepingen bijgebouwd worden (tot zeven niveaus). Omgekeerd is het perfect mogelijk om gebouwen te verkleinen of op te splitsen.”

Hoewel De Meeuw ook al permanente modulaire gebouwen realiseert, heeft het merendeel van de projecten nog steeds een tijdelijke functie. Daar speelt de firma op in met verschillende financieringsformules: aankoop (met terugkoopgarantie), huren met aankoopoptie, leasing … Koen Lismont: “En aangezien we circulariteit hoog in het vaandel dragen, nemen we onze modules aan het einde van hun levensduur terug, waarna we ze volledig recycleren. We gaan daar zeer ver in. Enige tijd geleden hebben we zelfs een partij gezocht die de sanitaire uitrustingen, vloer- en wandbekleding, verlichting, enzovoort aanbiedt op tweedehandssites. Al de rest wordt quasi volledig verwerkt tot nieuwe grondstoffen, ook door onze toeleveranciers. Dat is een vereiste om partner van De Meeuw te worden. We zijn er immers van overtuigd dat een gesloten duurzaamheidscirkel de toekomst is, zeker in de bouwwereld!”   

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Nicolas Piert

Projectmanager

Uw organisatie promoten via het Bouwen aan Vlaanderen netwerk? Ik help u graag verder.

0%

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details