Platform voor de bouw
Opnieuw een puzzelstukje van Oosterweelproject gelegd
Dankzij de realisatie van het nieuwe P+R-gebouw in Merksem kon de parkeercapaciteit worden opgetrokken van 274 naar 674 plaatsen.

Opnieuw een puzzelstukje van Oosterweelproject gelegd

De Oosterweelverbinding is de grootste bouwwerf ooit in België. Het project omvat een brede waaier aan infrastructuurwerken om het verkeer in en rond Antwerpen vlotter te laten verlopen. Omdat er sterk op multimodaal transport wordt ingezet, investeert Lantis ook in extra parkeergelegenheid. Zo verrees er op de Bredabaan in Merksem een volledig nieuw park-and-ridegebouw, waar maar liefst 674 auto’s en 150 fietsen kunnen worden gestald.

Met de keuze voor houten balken beoogde de architect een herkenbare, originele en duurzame uitstraling.

De Keizershoek in Merksem, naast/achter de tramlus van de terminus van tram 3, is al vele jaren een gekende locatie voor automobilisten die liever het openbaar vervoer nemen om naar de Antwerpse binnenstad te trekken. Om nog meer mensen te overtuigen om hun wagen of fiets daar achter te laten, besloot Lantis het parkeerterrein in te ruilen voor een parkeergebouw. “Op die manier kon de capaciteit worden opgetrokken van 274 naar 674 plaatsen”, aldus Frederik Smet, hoofd afdeling gebouwen van Franki Construct, dat het project realiseerde. “Daarenboven bleef er nog plaats over om een stalling voor 150 fietsen te voorzien.”

De niet-dragende elementen werden voornamelijk uitgevoerd in gelakt en gegalvaniseerd metaal.

Interessante materiaalkeuze

Het nieuwe P+R-gebouw is opgevat als een open constructie zonder gevelbekleding of dak De ‘huid’ wordt gevormd door de borstweringen en vloerranden. “Een logische en economische keuze, omdat hierdoor geen RWA of sprinklerinstallatie nodig zijn”, verduidelijkt Wim Vidts, projectleider bij Franki Construct. “Het parkeergebouw telt drie niveaus die elk een oppervlakte van 5.954 m² beslaan. De draagstructuur is opgevat als een montage van verschillende materialen, die in functie van hun eigenschappen zijn gekozen. De vloeren bestaan uit naadloos polybeton en worden gedragen door balken in gelamineerd hout die rond de kolommen zijn geklemd. Deze laatste zijn uitgevoerd in beton vanwege de windbelasting, de hoge druksterkte en de weerstand tegen aanrijding. Met de keuze voor houten balken beoogde de architect een herkenbare, originele en duurzame uitstraling. Verder zijn er nog een aantal niet-dragende elementen die voornamelijk in gelakt en gegalvaniseerd metaal zijn uitgevoerd: de borstweringen, de rijgeleidingsbuizen en de paaltjes voor de doorrijbeveiliging.”

Vooral de combinatie van beton en hout als draagstructuur zorgde voor de nodige bouwtechnische uitdagingen.

Toekomstgericht project

Dat de realisatie van het parkeergebouw werd toevertrouwd aan Franki Construct (onderdeel van de Willemen Groep) uit Kontich, is allerminst toeval. “We hebben een passie voor uitdagende en complexe projecten in de burgerlijke bouwkunde, industrie en utiliteitsgebouwen”, vertelt Frederik Smet. “Met meer dan honderd jaar expertise zijn we de geknipte partner voor de projecten van morgen. P+R Merksem valt zonder enige twijfel onder deze noemer. Het was onze ambitie om een parkeergebouw neer te zetten dat perfect in het geheel van het Oosterweelproject past. Dat dit project ook nog eens goed scoort op ecologisch vlak, vinden we een extra troef. Hierbij spreken we trouwens niet alleen over de functie van dit parkeergebouw, maar ook over de materiaalkeuze, de regenwaterbuffer en de uitbreidingsmogelijkheden voor de laadpalen.”    

Het nieuwe P+R-gebouw is opgevat als een open constructie zonder gevelbekleding of dak.

Trots op realisatie

Franki Construct voerde de bouwkundige werken uit met eigen mensen. De rest werd in handen van ervaren onderaannemers gegeven. “Natuurlijk zorgden wij voor de coördinatie, planning en werfopvolging”, aldus Wim Vidts. “Hoewel P+R Merksem op het eerste gezicht misschien een eenvoudig gebouw lijkt, liep de uitvoering niet altijd van een leien dakje. Vooral de combinatie van beton en hout als draagstructuur bracht de nodige bouwtechnische uitdagingen met zich mee. Zo moesten we ervoor zorgen dat het hout in de langsrichting vrij kan bewegen ten opzichte van de oplegging en de vloerplaat. Uiteindelijk vonden we een oplossing in een geheel van kip- en glijdingsverankeringen en andere toevoegingen. En zo zijn er in dit project nog wel enkele technische hoogstandjes terug te vinden. We zijn in ieder geval erg tevreden met het resultaat, ook al omdat dit de eerste echte stap is in de realisatie van het volledige Oosterweeltraject. We kijken ernaar uit om samen met Lantis – Leefbaar Antwerpen door Innovatie en Samenwerken – onze collega’s van Willemen Infra en bij uitbreiding de hele ROCO – de Tijdelijke Maatschap RechterOever Compleet – de volgende stappen te realiseren.”    

Betca – Prefabbetonkolommen en consoles

Een groot deel van de nieuwe P+R in Merksem bestaat uit maatwerk in prefabbeton. Daarom speelde Betca uit Rumst een hoofdrol. Deze specialist in de productie van gewapende prefab- en voorgespannen betonstructuren leverde immers 88 prefabbetonkolommen met een vierhonderdtal consoles voor de opleg van de spanten. “We zijn wel wat gewoon”, vertellen algemeen directeur Geert Van Loven en algemeen verkoopleider Lorenz Van Campenhout. “Zo werkten we mee aan de Rijnlandroute in het Nederlandse Leiden, SPA Botanic in Antwerpen, de stadions van KV Mechelen en Royal Antwerp FC, de hoge woontorens op Nieuw Zuid in Antwerpen, Pfizer in Puurs … P+R Merksem behoorde echter tot de eenvoudigere opdrachten. De uitdaging schuilde in de combinatie van de vele consoles met de strakke planning en hoogstaande afwerking. Ons productieapparaat draaide op volle toeren om alles tijdig klaar te krijgen. Als familiebedrijf kunnen we echter snel schakelen en hebben we genoeg expertise om alle projecten tot een goed einde te brengen.”

TECHNISCHE FICHE
  • Bouwheer Lantis (Antwerpen)
  • Architect HUB (Antwerpen)
  • Hoofdaannemer(s) Franki Construct (Kontich)

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details