IMEC KU LEUVEN

Om het geheel een stijlvol en energiezuinig karakter te kunnen geven, opteerde de architect voor een garage met een open structuur.

02:19
05-03-2019

Parkeergebouw imec en KU Leuven | Leuven

Architecturaal hoogstaand parkeergebouw voor imec en KU Leuven

Op campus Arenberg III, gelegen tussen de imec-site en gebouw 200A van het departement Computerwetenschappen van de KU Leuven, verrees onlangs een nieuw parkeergebouw. Geen doordeweeks volume waarvan de ruwbouw meteen ook als afwerking fungeert, maar een architecturaal hoogstaande realisatie met een atypische structuur en een verfijnde uitstraling. Bovendien functioneert het strakke complex volledig energieneutraal dankzij de fotovoltaïsche panelen op het dak.

IMEC KU LEUVEN

De hellingbanen bevinden zich buiten het eigenlijke parkeervolume, wat het geheel een architecturale dimensie geeft.

 

Parkeren is niet altijd evident in een drukke universiteitsstad. Imec en KU Leuven sloegen de handen in elkaar en investeerden samen in de bouw van een gezamenlijk parkeercomplex. Het werd een markant volume met acht bouwlagen en een capaciteit van 740 plaatsen, waarvan twee derde is voorbehouden voor imec en een derde voor de KU Leuven. Om het geheel een energiezuinig karakter te kunnen geven, opteerde Stéphane Beel Architects voor een garage met een open structuur. Het verbruik van de verplichte hellingbaanverwarming weegt immers niet op tegen dat van ventilatiesystemen in een gesloten constructie. Bovendien leveren 850 m² fotovoltaïsche panelen op het dak alle benodigde elektriciteit voor de werking van de hellingbaanverwarming (enkel operationeel bij vriestemperaturen), de verlichting, de liften en het parkeerbegeleidingssysteem. Dit laatste dirigeert bestuurders snel naar vrije plaatsen door middel van sensoren aan het plafond en houdt eveneens rekening met de maximale bezettingsgraad voor beide gebruikersgroepen.

IMEC KU LEUVEN

Anders dan heel wat andere parkeergarages, die vaak volledig worden opgebouwd uit (prefab)beton, bestaat het energieneutrale parkeercomplex van imec en KU Leuven uit een staalstructuur.

 

Eén verdieping per drie weken
Anders dan heel wat andere parkeergarages, die vaak volledig worden opgebouwd uit (prefab)beton, bestaat het energieneutrale parkeercomplex van imec en KU Leuven uit een staalstructuur met samengestelde I-liggers en gewapende staalplaat-betonvloeren. Een bewuste keuze met het oog op een elegante uitstraling en een reductie van de belasting op de dragende kolommen en de fundering. Aannemer Cordeel stelde een specifieke planning op om het parkeergebouw zo snel mogelijk te kunnen realiseren. “De bouwheer had ons een zeer korte uitvoeringstermijn opgelegd, dus we hebben onze werkwijze geoptimaliseerd in functie van het ontwerp”, vertelt projectleider Kurt Geris. “Allereerst hebben we de draagconstructie van de onderste drie verdiepingen gemonteerd, waarna een onderaannemer de tussenliggende geprofileerde staalplaten heeft geplaatst. Vervolgens hebben we er zowel de wapening als de technieken in geïntegreerd en hebben we ze volgegoten met beton. In de lengte was het gebouw opgedeeld in drie stukken – door middel van twee tussenliggende uitzettingsvoegen – zodat we het complex trapsgewijs konden opbouwen. Terwijl we aan de ene kant van een voeg beton aan het storten waren, konden we aan de andere kant alvast starten met de montage van de staalstructuur. Elke week hebben we minstens één vloerveld gestort, wat maakte dat er om de drie weken een nieuwe verdieping klaar was.”

IMEC KU LEUVEN

850 m² fotovoltaïsche panelen op het dak leveren alle benodigde elektriciteit voor de werking van de hellingbaanverwarming, de verlichting, de liften en het parkeerbegeleidingssysteem.

 

Piekfijne afwerking
Gezien de korte uitvoeringstermijn en het atypische ontwerp was de realisatie van het nieuwe parkeergebouw geen alledaagse klus. “Het project bracht inderdaad enkele specifieke uitdagingen met zich mee”, bevestigt Kurt Geris. “Vermits we alle benodigde technieken voor het betonneren in de staalplaat-betonvloeren moesten verwerken, waren fouten uit den boze.

Voorts moesten we in logistiek opzicht rekening houden met de toegankelijkheid van de aanpalende universiteitscampus. Bovendien wilde de architect het parkeergebouw een architecturale dimensie geven, en dus dienden we het geheel piekfijn af te werken. De randbalken zijn bijvoorbeeld uitgevoerd in beton en bekleed met een wit plaatmateriaal, wat in combinatie met de witte staalelementen en de slanke zwarte leuningen een strakke uitstraling oplevert. Het was een enorm voordeel dat we – op het plaatsen van de tussenvloeren na – alles in eigen beheer konden uitvoeren. We hebben niet alleen de staalconstructie, maar ook de stijve betonkernen geprefabriceerd. Zo konden we de planning zeer goed onder controle houden. Uiteindelijk hebben we slechts een jaar nodig gehad om het parkeergebouw op te trekken. Het resultaat mag er wezen!”   

Tekst: Tim Janssens
Participanten aan het woord

Bouwheer
imec (Leuven) en KU Leuven

Architect
Stéphane Beel Architects (Gent)

Hoofdaannemer(s)
Cordeel (Hoeselt)


Group Beyers – Belijning

Een goede parkeergarage herken je meteen aan de kwaliteitsvolle belijning, en dus werd het nieuwe parkeergebouw van imec en KU Leuven deskundig onder handen genomen door Group Beyers (Leefdaal). “Zebrapaden, lijnen, nummers, richtingspijlen … : we hebben het allemaal aangebracht zoals het ontwerp voorschreef, zowel op de vloeren als op sommige wanden”, licht zaakvoerder Luc Beyers toe. “In dit geval hebben we gebruikgemaakt van PU-verf, maar we werken ook regelmatig met epoxyverf en sneldrogende PMMA-producten. Het plaatsen van belijning en vloercoatings voor parkings is onze corebusiness, dus op zich was dit voor ons een standaardproject. Al moesten we soms wel aan de slag op plekken waar het beton nog niet volledig uitgehard was en hebben we hier en daar een primer moeten aanbrengen om de hechting te verzekeren. Aangezien het om een complex met acht bouwlagen gaat, zijn we er toch enkele weken aan de slag geweest. Projecten zoals dit nieuwe parkeergebouw in Leuven of de parking onder Stayen in Sint-Truiden zijn een kolfje naar onze hand. Voorts werken we regelmatig voor parkingbeheerders zoals APCOA en Interparking. Ook grote bedrijven zoals Nike, Umicore en AB Inbev doen graag een beroep op onze expertise.”


De Waal Solid Foundations – Paalfundering

Het nieuwe parkeercomplex van imec en KU Leuven rust op een solide paalfundering, die deskundig geplaatst werd door De Waal Solid Foundations (Lokeren). CEO Olivier Rens: “In totaal ging het om 205 dubbel grondverdringende schroefpalen met een draagvermogen tot 1.600 kN en lengtes tot 11 meter – de specialiteit van het huis, zeg maar. Per kolom waren er twee palen voorzien, en ter hoogte van de betonnen liftkernen en traphallen liep dat aantal logischerwijs verder op. We kennen de lokale ondergrond zeer goed omdat we eerder ook al de funderingen voor de aanpalende imec-cleanroom geplaatst hebben, dus dit project had voor ons niet meteen grote verrassingen in petto. Al hebben we wel een aantal palen moeten verschuiven om uit te wijken voor een gestuurde boring.” De Waal Solid Foundations vloeide in de zomer van 2017 voort uit de fusie van De Waal Palen, Wig Palen en Olivier Funderingstechnieken. “De drie firma’s waren al deel van dezelfde groep, maar opereerden voordien vooral onafhankelijk van elkaar. Ze hadden elk hun eigen kwaliteiten te bieden. Dankzij de fusie zitten we nu nog meer op dezelfde golflengte en kunnen we onze klanten een flexibelere service garanderen, zeker wat totaaloplossingen voor beschoeiing en fundering betreft”, legt Olivier Rens uit.


SPIE BU DEVIS – Hellingbaanverwarming

Het winterweer kan in een open bovengronds parkeergebouw weleens roet in het eten gooien. Omdat imec en KU Leuven elk risico willen mijden, opteerden ze bewust voor de implementatie van hellingbaanverwarming. “Deze oplossing is perfect vergelijkbaar met vloerverwarming, maar dan in een buitentoepassing”, vertelt Senne Mentens, business development manager van Spie BU Devis uit Geel, dat instond voor de technische realisatie. “Het systeem wordt gevoed door twee condenserende gasketels van Viessmann. Deze worden aangestuurd door temperatuurmetingen in verschillende zones van de opritten. Op die manier blijven de opritten ijsvrij wanneer het vriest. In tegenstelling tot in vele andere projecten hebben we hier niet na, maar samen met de ruwbouwaannemer gewerkt. De verwarmingsleidingen moesten immers op de wapeningsnetten van het beton verankerd worden, waarna het beton erover is gestort. Het spreekt voor zich dat dit een evenwichtsoefening was op het vlak van coördinatie en kwaliteit, maar uiteindelijk is alles vlot verlopen en konden we alweer een perfect functionerende oplossing opleveren aan een bouwheer voor wie SPIE al heel wat opdrachten heeft uitgevoerd. Dit project toont perfect aan hoe we er als business unit van SPIE Belgium in slagen om dicht bij onze klanten te staan.”

Bouwen aan Vlaanderen partners

Bouwinfo

Bouwheer
imec (Leuven) en KU Leuven

Architect
Stéphane Beel Architects (Gent)

Hoofdaannemer(s)
Cordeel (Hoeselt)

Dumobat