Platform voor de bouw
Pendelparking 2.0
De circulatie verloopt via twee routes: één voor het opgaande en één voor het dalende verkeer. (Beeld: Jan De Nul Group)

Pendelparking 2.0

Aalsterse treinreizigers kunnen sinds februari hun fiets of wagen kwijt in een gloednieuwe parking aan de achterkant van het station. Het impressionante complex, dat ook kantoren, commerciële ruimtes en fietsenstalling omvat, breekt radicaal met de traditionele ‘betonlook’ van andere parkeergebouwen. De futuristisch ogende gevel met verticale houtelementen op een glazen plint trekt de aandacht en fungeert zo als ankerpunt van het nieuwe multifunctionele stadsdeel ‘Kaai District’.

Het gebouw is ontworpen als een ‘dubbele helix’: één doorlopende helling waarop geparkeerd wordt. (Beeld: NMBS-Stijn van Schuerbeek)

Stad Aalst en NMBS beslisten enkele jaren geleden om de buurt rond het station volledig om te vormen naar een duurzaam en autoluw gebied. Het nieuwe pendelparkinggebouw brengt de realisatie van stadsvernieuwings-project ‘Aalsterse Stationsomgeving’ opnieuw een stapje dichterbij. In een volgende fase zullen er op de site nog meerdere duurzame gebouwen verrijzen. “Door sterk te investeren in dit binnenstedelijke gebied zal het opgewaardeerd worden en zal een jarenlange onderbenutte plek opnieuw actief deel uitmaken van het stadsweefsel”, vertelt Johan Geeroms, Managing Director van PSR-Jan De Nul Group, dat in samenwerking met BESIX RED instaat voor de ontwikkeling van het project (als Denderoever nv) en met BESIX nv en Jan De Nul nv voor de bouw (als Denderconstruct nv). “Daarom werd er geopteerd voor een parkeergebouw met zeven niveaus, waarvan één ondergronds. Met een oppervlakte van meer dan 25.000 m² biedt het plaats aan negenhonderd voertuigen. Het gebouw is ontworpen als een ‘dubbele helix’: één doorlopende helling waarop geparkeerd wordt. De circulatie verloopt via twee routes: één voor het opgaande en één voor het dalende verkeer.” 

Ondanks de betonnen structuur wijkt het uitzicht van deze parking sterk af van wat we gewoon zijn. (Beeld: Jan De Nul Group)

Onconventioneel uitzicht

Ondanks de betonnen structuur wijkt het uitzicht van deze parking sterk af van wat we gewoon zijn. Dit heeft vooral te maken met de architectuur en materiaalkeuze. Op het maaiveldniveau kreeg het gebouw een plint met hardglazen gematteerde panelen die slechts diffuus licht doorlaten. Zo wordt op subtiele wijze duidelijk dat het een parking is, maar is er geen sprake van een ‘vitrine-effect’. Daarboven is de gevel opgebouwd met verticale houten elementen, die zo zijn gepositioneerd dat ze vanop afstand als grote banden ogen. Van nabij ontstaat er een tweede schaal door het ritme van diepe en ondiepe delen, die respectievelijk doorlopen tot de bovenliggende verdieping en borstweringshoogte. 

De gevel is opgebouwd uit verticale houtelementen. (Beeld: Jan De Nul Group)

Meerdere functies verenigd 

De tijd dat Koning Auto de scepter zwaaide, is definitief voorbij. Steeds meer pendelaars nemen de fiets naar het station. Daarom kon een uitgebreide fietsparking niet ontbreken. Op een gelijkvloerse oppervlakte van bijna 800 m² is er plaats voor zevenhonderd exemplaren. Daarvan kunnen er tweehonderd in een volledig afgesloten ruimte gestald worden, die enkel toegankelijk is voor reizigers met een MOBIB-kaart. De constructie bestaat uit twee benen, waarvan er één van de toekomstig aan te leggen groenzone naar de parking loopt, die op 1,6 meter hoogte ligt. Het andere been sluit hierop aan en blijft vlak. Het dak, dat dezelfde vorm heeft, zal later in het park ‘Kunst op de Helling’ geïntegreerd worden en toegankelijk zijn.    

Op een gelijkvloerse oppervlakte van bijna 800 m² is er plaats voor zevenhonderd fietsen. (Beeld: NMBS-Stijn van Schuerbeek)

Geen mastodont

Qua stijl en materialisatie is de architectuur van de ‘Galleria’ gevolgd. Dit gebouw van circa 1.600 m² situeert zich tussen de fiets- en pendelparking en fungeert als uitvalsbasis voor de treinbestuurders en -begeleiders van NMBS die actief zijn in de regio. Op het gelijkvloers zullen op termijn een of meerdere commerciële ruimtes worden ingericht. Ook dit volume is opgebouwd uit beton en heeft gevels die teruggetrokken zijn ten aanzien van een betonnen colonnadestructuur. Qua afwerking werd er gekozen voor grote glaspartijen in combinatie met een houten bekleding. In zijn totaliteit kunnen we dus over een vrij groot gebouwencomplex spreken. Desondanks komt het niet over als een mastodont. Integendeel: dankzij de doordachte gevelafwerking is er sprake van een rustige en natuurlijke uitstraling die naadloos aansluit bij de buurt. Bovendien is het gelukt om op de site voldoende ruimte vrij te maken voor de nieuwe stadsontwikkeling.    

Op het maaiveldniveau kreeg het gebouw een plint met hardglazen gematteerde panelen die slechts diffuus licht doorlaten. (Beeld: Jan De Nul Group)

Polijstwerken W.M.C. – Polijsten en opruwen van beton 

Om de nieuwe pendelparking in Aalst een strakke en moderne uitstraling te geven die gedurende vele jaren intact blijft, werden de betonnen balken, de draagkolommen en de fietsenstallingen gepolijst. De keuze voor deze nabehandeling was niet louter esthetisch, maar ook functioneel. Op deze manier wordt het onderhoud immers sterk vereenvoudigd. De enige voorwaarde voor dit project was een perfecte uitvoering. Daarom werd de opdracht toegekend aan W.M.C. Polijstwerken (Sint-Niklaas), een bedrijf dat zich sinds 2019 specifiek toelegt op het polijsten van beton. “Hoewel we intussen al flink wat watertjes hebben doorzwommen, bracht dit project toch een serieuze uitdaging met zich mee”, vertellen oprichters en zaakvoerders Werner Maes en Marle Alarcon Correa. “Hoewel we geen hoogtevrees hebben, was het werken met onze handmachines op grote hoogte toch wel intensief. Bovendien is dit de grootste opdracht die we ooit hebben uitgevoerd, wat zijn impact had op planning en mankracht. Naast het polijsten van beton hebben we in een van de kantoren ook een gepolierde betonvloer opgeruwd ter voorbereiding van het plaatsen van vinyl. We hebben dus heel wat van onze expertise kunnen demonstreren in Aalst. En het mooie is dat het resultaat er mag zijn. Het is een project dat zonder twijfel vele deuren zal openen voor ons jonge bedrijf.”

Verco Metaal – Metalen constructies op maat

Staal is prominent aanwezig in de nieuwe pendelparking van Aalst. In die mate zelfs dat dit materiaal het uitzicht en de uitstraling van het gebouw definieert. Voor Verco Metaal uit Dendermonde is dit project dan ook een echt visitekaartje. Het is immers deze firma die de borstweringen en de vele staalkaders met gevlochten rvs-webnet heeft geproduceerd en geïnstalleerd. “Daarnaast waren we verantwoordelijk voor tal van andere bouwelementen zoals lantaarnpalen, hekwerk, deuren, afschermingen, trappen, trapleuningen en handgrepen”, vertellen zaakvoerders Hans Van Der Poorten en Michel Robberecht. “Kortom: dit project is bijna een catalogus van onze kennis en kunde. Sinds 1987 legt ons bedrijf zich toe op maatwerk in staal en rvs, inclusief grotere staalconstructies en carports. Intussen concentreren we ons voornamelijk op omvangrijke projecten, maar we blijven dat wel afwisselen met opdrachten voor particulieren. We houden van uitdagingen en kunnen die ook te baas omdat we alles in huis hebben: ingenieurs die ontwerpen en uittekenen, een eigen atelier waar we de producten en constructies fabriceren en een team van plaatsers die een kwalitatieve installatie garanderen. Onze a-tot-z-aanpak bleek ook bij de realisatie van de nieuwe pendelparking een belangrijke troef te zijn, vooral gezien de omvang en de diversiteit van de opdracht.”

TECHNISCHE FICHE

Bouwheer
Denderoever nv (Brussel)

Galleria-gebouw en fietsenstalling
HUB (Antwerpen)

Architect Parkeergebouw
cepezed (Delft, Nederland)

Hoofdaannemer(s)
Denderconstruct nv (Aalst)

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details